Thursday 28 March 2024| ۱۹: ۴۱ - پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۸۲۶
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۱
آیت الله روحانی: در نهضت حضرت امام خمینی (س) نصرت الهی آمد و راه باز شد

سوره نصر به دو جهت چراغ قرمز اعلام خطر است؛ در چنین شرایطی رهبران باید متوجه باشند که گول جمعیت را نخورند و این‌ها را به حساب خودشان نزنند؛ خدا را فراموش نکرده و کبر و غرور پیش نیاید. سوره نصر یک هشدار است که رهبران در فضای آکنده از موفقیت مبادا این‌ها را به حساب خود بگذارد! اگر غرور در ما ایجاد شد، ابتدای سقوط ما است. خطر دوم که این سوره با روشن کردن چراغ قرمز به پیامبر(ص) هشدار می‌دهد، این است که وقتی پرچم بالا می رود جمعیت می‌آید. این جمعیت بافته‌های سلیقه‌ای، قومی، آداب، اندیشه‌های متفاوتی را به سوی اسلام می‌آورد و مانند همان اتفاقی که در صدر اسلام افتاد، رخ می دهد.


مراسم جشن نیمه شعبان شب گذشته در حرم مطهر امام خمینی با حضور یادگار امام و جمعی از زائران حرم امام برگزار شد.

به گزارش آستان،  در این مراسم آیت الله عباسعلی روحانی در سخنانی با اشاره به اینکه سوره شریفه نصر آخرین سوره‌ای است که بر اتفاق نظر تمام مفسرین بر رسول خدا نازل شد، گفت: «فتح» توسط مترجمان به «گشایش» ترجمه شد، برخی خود کلمه فتح را به عنوان معادل ذکر کردند، برخی اصلا آیه را ترجمه نکردند و عده‌‌ بسیاری نیز آن را به «پیروزی» ترجمه کرده اند. در آغاز سوره، قرآن سه وضعیت ترسیم کرده و در برابر این سه وضعیت سه دستور صادر کرده است؛ دستور اول تسبیح، حمد و استغفار است.

وی افزود: در اینکه معنای فتح به معنای گشودن است یا پیروزی؟ برخی معنی فتح را به هر دو ترجمه کرده اند که این ناشی از بی‌تجربگی است؛ اما فتح به معنای گشایش است نه پیروزی! پیروزی به این معنا است که به مقصود برسی و در ترجمه عربی معادل آن «ظفر» است. نکته مهمی که وجود دارد این است که ما در این دنیا پیروزی نداریم. برای مومن و موحد پیروزی مطرح نیست و وظیفه مبارزه و جنگیدن تا برافراشتن پرچم توحید در تمام عالم بر عهده مسلمان است. جنود ابلیس با ظهور ولی الله فعال هستند و تا زمانی که فعال هستند، ندای توحید نمی‌تواند عالم‌گیر شود؛ ما هیچ وقت به پیروزی و ظفر نمی‌رسیم و این تا نسل‌های بعد ادامه دارد، اما با ظهور امام زمان(عج) این قدرت تسهیل می‌شود و در دست اسلام قرار می گیرد.

آیت الله روحانی با بیان اینکه هیچ وقت مومن از برخورد با سدّ و مانع دیوار و دشمن فارق نیست، ادامه داد: مومن زمانی که زورش می‌رسد و سد را می‌شکند، فتح اتفاق افتاده است و وقتی زورش نمی‌رسد آنگاه به تکلیفش عمل کرده است. انتخاب این کلمات حساب شده است. یاری خدا و باز شدن راه و سپس آمدن مردم به سمت پیامبر(ص) در ساحت توحید سه ویژگی بزرگ است. با فتح مکه علم شرک در جزیره‌العرب فرو افتاد، پیامبر(ص) و مسلمانان به عنوان امّ القرای اسلام مسلط شدند، پرچم توحید برافراشته شد و در آخر این سوره نازل شد.

وی یادآور شد: گاهی در کنار نصرت الهی، «گشایش» هم هست. در نهضت حضرت امام خمینی نصرت الهی آمد و راه باز شد. قبل از آن خداوند امام خمینی را یاری داده بود. این مقاومت علوی که در امام طی سال‌های مبارزه موجود بود، مگر غیر از نصرت الهی بود که یک فقیه، عارف، فیلسوف خداباور هچنان بایستد تا مردم را کنار خود به قیام وا دارد؟! در ۲۲ بهمن ۵۷ شیطان فروریخت و راه باز شد و امام آمد؛ این گشایش بود.

 

وی سوره نصر را به دو دلیل زنگ خطر دانست و گفت: سوره نصر به دو جهت چراغ قرمز اعلام خطر است؛ در چنین شرایطی رهبران باید متوجه باشند که گول جمعیت را نخورند و این‌ها را به حساب خودشان نزنند؛ خدا را فراموش نکرده و کبر و غرور پیش نیاید. سوره نصر یک هشدار است که رهبران در فضای آکنده از موفقیت مبادا این‌ها را به حساب خود بگذارد! اگر غرور در ما ایجاد شد، ابتدای سقوط ما است. خطر دوم که این سوره با روشن کردن چراغ قرمز به پیامبر(ص) هشدار می‌دهد، این است که وقتی پرچم بالا می رود جمعیت می‌آید. این جمعیت بافته‌های سلیقه‌ای، قومی، آداب، اندیشه‌های متفاوتی را به سوی اسلام می‌آورد و مانند همان اتفاقی که در صدر اسلام افتاد، رخ می دهد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین