Friday 29 March 2024| ۱۴: ۳۳ - جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۸۹۶
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۴
علی کمساری: امام و اندیشه ایشان به عنوان زیربنای مشروعیت نظام بیش از هرکس و هرچیزی مورد دشمنی و کینه‌توزی دشمنان است

حجت الاسلام و المسلمین علی کمساری رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در نشست شورای فرهنگی ویژه سی و چهارمین سالگرد ارتحال امام خمینی (س)، گفت: با توجه به شرایطی که در آن قرار داریم و اقتضائات زمان حاضر، برنامه‌ریزی برای برگزاری باشکوه‌تر بزرگداشت حضرت امام یک ضرورت بدیهی است و با توجه به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در خصوص تبیین، تشریح و ترویج اندیشه امام این ضرورت به یک تکلیف جدی‌تر هم تبدیل شده است.

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) با تأکید بر اینکه برنامه‌ریزی برای برگزاری باشکوه‌تر بزرگداشت حضرت امام یک ضرورت بدیهی است، گفت: امام  و اندیشه ایشان به عنوان زیربنای مشروعیت این نظام بیش از هرکس و هرچیزی مورد دشمنی و کینه‌توزی دشمنان است. با اینکه از  ارتحال امام 34 سال گذشته اما همچنان بیشترین فراوانی تخریب‌ها از ناحیه ی دشمنان  متوجه امام است. این نشان می‌دهد آنها هم فهمیده اند که  بنیاد و زیربنای مشروعیت این نظام امام است و اگر بتوانند این بخش را خدشه‌دار کنند می‌توانند خیلی از اهدافشان را  جلو ببرند.

به گزارش خبرنگار روابط عمومی ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س)، حجت الاسلام و المسلمین علی کمساری در نشست شورای فرهنگی ویژه سی و چهارمین سالگرد ارتحال امام خمینی (س)، گفت: با توجه به شرایطی که در آن قرار داریم و اقتضائات زمان حاضر، برنامه‌ریزی برای برگزاری باشکوه‌تر بزرگداشت حضرت امام یک ضرورت بدیهی است و با توجه به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در خصوص تبیین، تشریح و ترویج اندیشه امام این ضرورت به یک تکلیف جدی‌تر هم تبدیل شده است.

 

امام همچنان راه را به ما نشان می‌دهد
متأسفانه آشنایی نسل جدید با امام زیاد نیست
شاید  دلیل آن  قصور دستگاه‌های متولی بوده است
 

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) یادآور شد: شرایطی که در چند ماه پایانی سال گذشته پشت سر گذاشتیم نشان داد که دشمنان انقلاب از هر روزنه‌ای برای نفوذ و رسوخ در باورهای مردم با هدف ضربه زدن به ارکان نظام غفلت نمی‌کنند و به  هر روزنه‌ای  به عنوان یک دریچه ی امید نگاه می‌کنند و سعی دارند که از بعضی کمبودها و نواقص هم سوء استفاده داشته باشند و در جهت تخریب باورهای مردم  رکت کنند.

وی افزود: طبیعتا امام به عنوان زیربنای مشروعیت این نظام بیش از هرکس و هرچیزی مورد دشمنی و کینه‌توزی دشمنان است. با اینکه از  ارتحال امام 34 سال گذشته اما همچنان بیشترین فراوانی تخریب‌ها متوجه امام است. این نشان می‌دهد آنها هم می‌دانند بنیاد و زیربنای مشروعیت این نظام امام است و اگر بتوانند این بخش را خدشه‌دار کنند می‌توانند خیلی از اهدافشان را  جلو ببرند.

کمساری با اشاره به سخن مقام معظم رهبری که «انگشت اشاره امام همچنان راهگشا است»، اظهار داشت: امام همچنان راه را به ما نشان می‌دهد و به هر میزان که در مسیر امام قدم برداریم، به همان میزان توانسته‌ایم به اهدافمان دست پیدا کنیم. اما متأسفانه آشنایی نسل جدید با امام زیاد نیست که شاید  دلیل آن  قصور دستگاه‌های متولی بوده ،علاوه بر آن سرعت فعل و انفعالات فرهنگی در شرایط حاضر هم اصلا قابل مقایسه با قبل نیست. به هر حال اینها باعث شده نسل جوان و نوجوان کشور ما که بیش از 50 درصد جامعه ما را تشکیل می‌دهند شناخت محدودی از امام داشته باشند و بعضا تصویری که از اندیشه امام ارائه شده تصویر کاریکاتوری بوده که نسبت‌ها در آن به هم ریخته شده است. اینها نشان می‌دهد که باید کار جدی‌تر کرد.

وی اعلام کرد: شورای فرهنگی ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س) قبل از آغاز سال جدید متشکل از کارشناسان حوزه فرهنگ، هنر و ارتباطات تشکیل و بحث‌های جدی مطرح شده و نسبت به همکاری دستگاه‌های فرهنگی به بعضی از نکات، انتظارات و پیشنهادات رسیده‌اند و ان شاء الله امسال بتوانیم در حوزه فرهنگی کارهای جدی‌تری انجام بدهیم.

 

شعاری که برای امسال برگزیده شده «امام مردم» است
 

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) تصریح کرد: شعاری که برای امسال برگزیده شده «امام مردم» است. همه تلاش‌ها بر این است که این اتفاق روشن تاریخی  یعنی پیوند عمیق و وثیق میان مردم و امام ،که نسل ما با عمق جان آن را  درک کرده‌  را هم نفی کنند. در حالی که ترجیع بند وصیت‌نامه شهدا نام امام است و تکرار این نام الهی در وصیت‌نامه شهدا نشان دهنده اوج محبوبیت امام می باشد.

وی ادامه داد: به لحاظ اجرایی هم «تلاش بر اقناع مخاطب» یک نکته بسیار کلیدی است.نباید کارها به سمتی بروند  که بصورت رفع تکلیفی عمل کنیم بلکه باید به سمت اقدامات اقناعی برویم و در کارهای فرهنگی رویکرد ما اقناع مخاطب باشد. اقناع مخاطب و حرکت بر مدار اقناع‌سازی شاید جدی‌ترین بحثی است که امروزه در علوم ارتباطات دنبال می‌شود.

 
درد است که سرودی در بعد ملی ساخته می‌شود ولی نامی از امام در آن نیست
تکرار این رفتارها خطرناک و نگران‌کننده است
تنها کسی که مؤکد و بدون یک بار تعطیلی نام امام را تکرار می‌کند، مقام معظم رهبری است
 
کمساری در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: تمرکززدایی زمانی و مکانی رویکرد خیلی جدی در حوزه فعالیت‌های مربوط به امام است؛ یعنی کارها محدود به تهران و منحصر به ایام رحلت امام نباشد. به نظر می‌رسد تکریم امام و یادبود اندیشه امام یکی از مصادیق تعظیم شعائر الهی در عصر حاضر است؛ نیاز به تکرار دارد و اگر تکرارش حساب شده و با کارشناسی باشد قطعا مفید است.

وی یادآور شد: گاهی وقت‌ها می‌بینیم که مثلا در مجالس سخنرانی و روضه از همه شهدا و اموات یاد می‌شود ولی یاد امام فراموش می‌شود. این درد است که سرودی در بعد ملی ساخته می‌شود و از شخصیت های قابل احترامی مثل میرزا کوچک خان، آقای قاضی، آقای بهجت و رئیس علی دلواری یاد می‌کنند ولی نامی از  امام در آن نیست. از این رفتارها ممکن است  یک بار تعبیر  قصور بشود ولی تکرارش خطرناک و نگران‌کننده می‌شود. تنها کسی که مؤکد و بدون یک بار تعطیلی نام امام را تکرار می‌کند، مقام معظم رهبری است.

 

امین عارف نیا: اقشار مختلف در اقصی نقاط کشور نسبت به موضوع امام و انقلاب اسلامی دغدغه‌مند هستند


به گزارش خبرنگار روابط عمومی ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س)، امین عارف نیا معاون فرهنگی، هنری و ارتباطات مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام نیز در این نشست گفت: موضوع برنامه‌ریزی فرهنگی برای بزرگداشت امام خمینی(س) از چند ماه پیش آغاز شده و جلسات کارشناسی و کارگروه‌های فرهنگی، هنری، سینمایی و... مباحثی را پیرامون موضوعات مختلف داشته‌اند.

وی تصریح کرد: اصول سیاست‌های ناظر بر فعالیت‌های فرهنگی بزرگداشت امام بر سه موضوع برنامه‌ریزی شده است. یک موضوع «تمرکززدایی» از برنامه‌های فرهنگی و هنری است. متأسفانه در همه سنوات برنامه‌های فرهنگی و هنری بیشتر بر دو نقطه حرم مطهر و حسینیه جماران متمرکز بوده در حالی که اقشار مختلف در اقصی نقاط کشور نسبت به موضوع امام و انقلاب اسلامی دغدغه‌مند هستند و طبیعتا باید رویدادها، نشست‌ها و برنامه‌های ما برای برقراری ارتباط با اقشار مختلف در اقصی نقاط کشور باشد.

عارف‌نیا افزود: رویکرد دوم «پرهیز از اسراف» است. شرایط اقتصادی کشور خاص است و مردم در مضیقه‌هایی هستند و با عنایت به اینکه ساده‌زیستی و عنایت از اسراف هم یکی از قله‌های اصول رفتاری  و سبک زندگی حضرت امام بوده، انتظار می‌رود برنامه‌هایی که طراحی و رویدادهایی که برگزار می‌شود به دور از  هرگونه اسراف باشد. طبیعتا با هزینه کم هم می‌شود کار فرهنگی مؤثر انجام داد و فکر می‌کنم در شرایط فعلی کشور هم مردم با این جنس فعالیت‌ها بیشتر ارتباط برقرار می‌کنند و برای آنها مفید خواهد بود.

معاون فرهنگی، هنری و ارتباطات مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، با بیان اینکه سومین رویکرد طراحی برنامه‌های فرهنگی بزرگداشت امام خمینی «توجه به تولید محتوا» است، گفت: باید در موضوع تولید محتوا خیلی جدی‌تر و مؤثرتر عمل کنیم و مشخصا با هدف‌گیری فضای مجازی و رسانه‌ای، تولیدات کاربردی و اقناعی بتواند در انعکاس اندیشه حضرت امام و رویکرد حضرت امام نسبت به مسائل مفید باشد.

وی تأکید کرد: مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام و همچنین ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام برای حمایت محتوایی، تعامل، همراهی و همکاری در راهبری این اقدامات و اجرای این برنامه‌ها با تمام قوا در کنار دستگاه‌های اجرایی مسئول خواهند بود.

پرهیز از اقدامات فرهنگی ویترینی و زودگذر، طراحی جایزه ملی در  حوزه آفرینش‌های هنری پیرامون امام خمینی(س) برای کودکان و نوجوانان، فراخوان جشنواره سرود «خمینی ای امام» و امیدآفرینی از طریق نشر خوبی‌ها از جمله مطالب و پیشنهاداتی بود که در این نشست با حضور نمایندگانی از سازمان تبلیغات اسلامی، دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم، وزارت امور خارجه، شهرداری تهران، جمعیت هلال احمر، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سایر دستگاه‌های عضو کمیته فرهنگی ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س) مطرح شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین