Friday 26 April 2024| ۰۷: ۴۰ - جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۹۰۹
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۶
سردار غلامرضا جلالی: تفکر امام زنده است و حتی فراتر از گذشته دنبال می‌شود/ بدهی ما به امام این است که بتوانیم تفکر ایشان را به نسل جوان منتقل کنیم/

سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل، در بازدید از غرفه مؤسسه چاپ و نشر عروج سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: تفکرات امام راحل عظیم الشأن برای همه ما به عنوان یک ذخیره نگاه عمیق و ناب اسلامی مطرح است و از طرف دیگر هم تکلیفی برای ما است که بتوانیم با استفاده از هر ابزار مدرن فناوری و روش‌های کارآمد بتوانیم این تفکر را در نسل جوان و جامعه شکل بدهیم و دنبال کنیم. احساس می‌شود که ما یک مقدار در این موضوع کم کاری داریم و نگاه‌های متفاوت نسبت به موضوع هست ولی من فکر می‌کنم یک تکلیف ملی باشد و به تعبیری بدهی ما به امام است که بتوانیم تفکر ایشان را شکل بدهیم و به نسل جوان منتقل کنیم.

به گزارش آستان، رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به اینکه امام خمینی(س) مبدع فرهنگ اسلام ناب بودند، گفت: امام خمینی(س) به عنوان یک مجتهد جامع الشرایط بازتعریف مجددی از اسلام با دیدگاه‌های انقلابی متناسب با اقتضائات امروز مطرح کردند که مبنای ایدئولوژیک تفکر انقلاب اسلامی شد و به نظرم در جامعه اسلامی و تمام جوامع آزادی‌خواه دنیا اثر گذاشت. ما امروز شاهد شکل‌گیری تفکر امام در کشورهای مسلمان آسیا و آفریقا هستیم و نشان می‌دهد که تفکر امام زنده است و کما فی السابق و حتی فراتر از گذشته دنبال می‌شود.


در دنیای امروز از یک طرف ما با دشمنانی مواجه هستیم که با استفاده از ابزارهای مختلف سعی در تخریب امام خمینی(س) و اندیشه و تفکر ایشان دارند و از سوی دیگر به نظر می‌رسد که دستگاه‌های تبلیغاتی ما در این زمینه از دشمنان عقب افتاده‌اند. به نظر شما بهترین روش تبلیغ و ترویج اندیشه‌های امام خمینی در دنیای امروز و به خصوص برای جوانان چیست؟

امام خمینی(س) مبدع فرهنگ اسلام ناب بودند و به عنوان یک مجتهد جامع الشرایط بازتعریف مجددی از اسلام با دیدگاه‌های انقلابی متناسب با اقتضائات امروز مطرح کردند که جهان را به صورت کلی تحت تأثیر قرار داد و یک جلوه نو از دین، اسلام، انقلاب و الزامات روزآمد آن ارائه داد. یعنی در زمانی که یک عده مطرح می‌کردند دین افیون جامعه است و دین در خرافات و مباحثی از این قبیل پیچیده شده بود و اجازه اقدام و تفکر انقلابی نمی‌داد، امام خمینی(س) به عنوان یک احیاگر تفکر امام صادق(ع) بازتعریفی از دین و ارزش‌های اسلامی داشت و آن را به عنوان اسلام ناب محمدی(ص) معرفی کردند.

این امر مبنای ایدئولوژیک تفکر انقلاب اسلامی شد و به نظرم در جامعه اسلامی و تمام جوامع آزادی‌خواه دنیا اثر گذاشت. ما امروز شاهد شکل‌گیری تفکر امام در کشورهای مسلمان آسیا و آفریقا هستیم و نشان می‌دهد که تفکر امام زنده است و کما فی السابق و حتی فراتر از گذشته دنبال می‌شود.

 

چطور می‌توانیم این تفکر را برای نسل جوان امروز تبیین و تبلیغ کنیم؟

موضوع مهم این است که ما همزمان با این موضوع شاهد تحول عمده‌ای در فناوری‌ها و تکنولوژی‌های رسانه هستیم و شاید بتوانیم امروز را عصر رسانه و ابزار و فناوری آن بدانیم. بنابر این، نسل جوان هم به شدت طرفدار آن اندیشه‌های عمیق و ناب هست و از یک طرف هم علاقه زیادی به استفاده از ابزارهای نو دارد. طبیعتا تطبیق بازخوانی اندیشه امام با ابزارها و زبان نو برای جوانان می‌تواند بسیار مهم و ارزشمند باشد. به تعبیر مقام معظم رهبری «جهاد تبیین» اینجا است. شاید شکل و ابزارش رسانه باشد ولی محتوا و پیامش نگاه امام و مؤلفه‌های اساسی است که امام به عنوان اسلام ناب مطرح کرد.

تفکرات امام راحل عظیم الشأن برای همه ما به عنوان یک ذخیره نگاه عمیق و ناب اسلامی مطرح است و از طرف دیگر هم تکلیفی برای ما است که بتوانیم با استفاده از هر ابزار مدرن فناوری و روش‌های کارآمد بتوانیم این تفکر را در نسل جوان و جامعه شکل بدهیم و دنبال کنیم. احساس می‌شود که ما یک مقدار در این موضوع کم کاری داریم و نگاه‌های متفاوت نسبت به موضوع هست ولی من فکر می‌کنم یک تکلیف ملی باشد و به تعبیری بدهی ما به امام است که بتوانیم تفکر ایشان را شکل بدهیم و به نسل جوان منتقل کنیم.

 

با توجه به اینکه دشمنان ما سعی بر تبلیغات منفی علیه آرمان و اندیشه امام و کمرنگ کردن این آرمان‌ها دارند، ما در بحث خنثی‌سازی تبلیغات دشمنان باید چه کارهایی انجام بدهیم که بتوانیم در تبلیغات یک قدم جلوتر از آنها باشیم؟

دشمنی با امام هم به نفع امام است. یعنی کسانی که علیه تفکر امام شعار می‌دهند، حداقل در جوامع غربی و اروپایی، یک عده را به فکر وادار می‌کنند که این تفکر چیست که اینقدر با آن مخالفت می‌کنند. من مطالعه کردم و دیدم که خیلی از متفکرین غرب که امروز طرفدار امام هستند، یک روزی مخالف جدی امام بودند و سفارش گرفته‌اند که کتاب یا پژوهشی علیه امام تنظیم کنند و وقتی که امام را شناخته‌اند مجذوب شخصیت ایشان شده‌اند.

بنابر این، آن دسته از تبلیغات هم ممکن است برای عوام و آدم‌هایی که تفکر عمیقی ندارند اثر بگذارد ولی برای متفکرین اثر معکوس دارد. طبیعتا ما دو تکلیف داریم که یکی تبیین و تشریح تفکر امام و استفاده از ابزارهای مختلف در این راه است و دیگری اینکه به سؤالات پاسخ بدهیم. در واقع یک نوع رویکرد ایجابی و سلبی داشته باشیم؛ ایجابی این است که تفکرات امام را تبیین کنیم و سلبی هم اینکه اگر کسی ابهامی مطرح می کند ما سؤالات را با روش‌های خوب و قول احسن پاسخ بدهیم؛ و به نظرم می‌تواند خیلی مؤثر باشد.

 

به نظر شم چطور می‌توانیم از بستر فضای مجازی و ابزارهای نوین برای تبلیغ و ترویج آثار و اندیشه‌های حضرت امام میان جوانان استفاده کنیم؟

من فکر می‌کنم ضمن حفظ اصول و محکمات سخن امام باید از همه ابزارها و روش‌های جدید استفاده کنیم. بالأخره نسل جوان امروز با ابزار فضای مجازی جلو می‌آید و شاید نتواند کتاب‌ها و ادبیات ثقیل گذشته را هضم و درک کند. طبیعتا یک تکلیف این است که ما اینها را بازخوانی و بازنویسی و با ذائقه مخاطب نو متناسب‌سازی کنیم.

 

نظر شما در خصوص مهجور قرار گرفتن اندیشه امام در نگاه برخی از فعالان سیاسی کشور چیست؟

من خیلی با این نظر موافق نیستم. شاید هم به لحاظ سن ما است که بالأخره دوران حیات امام را درک کرده‌ایم و جمله به جمله ایشان گوشه ذهن ما نقش گرفته است. به نظرم نوع پرداختن به موضوع مهم است. من احساس می‌کنم که اگر بخواهیم با همان ادبیات گذشته سخنان امام را دنبال کنیم شاید مخاطب جدید خیلی آنها را نپسندد و باید با افکار جدید متناسب‌سازی کنیم. مثلا با استفاده از انواع ابزارهای هنری بازخوانی و بازنویسی مجدد داشته باشیم.

جوان در مواجهه با اندیشه امام نباید احساس کهنگی داشته باشد. مثلا احساس کند که امام سال 42 بحثی را با مخاطب طلبه یا مخاطب خاص علمایی داشته است. آن روز که متن را منتشر کردیم جامعه خیلی استقبال کرد ولی امروز حتما باید بازنویسی و متناسب‌سازی شود و یک عده تشریح و تفسیر کنند. من خیلی دقت کرده‌ام که مقام معظم رهبری همواره به ادبیات و تفکر امام رجوع می‌کنند و به تعبیری نگاهشان این است که آن اندیشه را متناسب با امروز بازتولید کنند و به نظرم این رویکرد مؤثر است. ما اگر بخواهیم تفکر امام را برای نسل جدید بگوییم حتما باید این اتفاق بیفتد و اگر نیفتد احساس می‌کنند که یک مخزن کتابخانه در گوشه‌ای هست و هرکس خواست به آن مراجعه کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: