Thursday 18 April 2024| ۱۶: ۳۴ - پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۹۱۶
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸
کمساری: اگر این نظام را از اندیشه امام خالی کنیم از هویت خالی می‌شود/ اندیشه امام هیچ جایگزینی ندارد/ باید بیش از پیش به مکتب فکری امام خمینی(س) پرداخت

حجت‌الاسلام و المسلمین علی کمساری، رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، در بازدید از غرفه مؤسسه چاپ و نشر عروج سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: نظام اندیشه‌ای امام خمینی به معنای مجموعه‌ای از مبانی نظری و رفتاری امام که هویتی به نام «امام خمینی(س)» را وجود آورده است؛ طبیعتا هیچ جایگزین و بدیلی هم ندارد.

 یعنی ما نمی‌توانیم بگوییم به دلایلی مثل گذشت زمان می‌توانیم یک جایگزین پیدا کنیم. اندیشه امام هیچ جایگزینی ندارد؛ چون هویت نظام و انقلاب ما با اندیشه امام معنی پیدا می‌کند.

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) با تأکید بر اینکه اگر این نظام را از اندیشه امام خالی کنیم از هویت خالی می‌شود، گفت: نظام اندیشه‌ای امام خمینی به معنای مجموعه‌ای از مبانی نظری و رفتاری امام که هویتی به نام «امام خمینی(س)» را وجود آورده است؛ طبیعتا هیچ جایگزین و بدیلی هم ندارد. یعنی ما نمی‌توانیم بگوییم به دلایلی مثل گذشت زمان می‌توانیم یک جایگزین پیدا کنیم. اندیشه امام هیچ جایگزینی ندارد؛ چون هویت نظام و انقلاب ما با اندیشه امام معنی پیدا می‌کند.

به گزارش آستان، حجت‌الاسلام و المسلمین علی کمساری، در بازدید از غرفه مؤسسه چاپ و نشر عروج سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران،گفت: اندیشه امام پایه و زیربنای جمهوری اسلامی است و اگر ما جمهوری اسلامی را به مثابه یک بنا در نظر بگیریم که ارکان و اجزائی دارد، بدون تردید زیربنای این مجموعه اندیشه امام است و اگر این نظام را از اندیشه امام خالی کنیم از هویت خالی می‌شود.

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «این انقلاب بی نام خمینی در هیچ جای جهان شناخته شده نیست»، افزود: منظور مقام معظم رهبری دقیقا همین است که هویت و چیستی نظام جمهوری اسلامی با اندیشه امام معنی پیدا می‌کند و طبیعتا هیچ چیزی در این کشور به اندازه اندیشه امام اهمیت ندارد. منظور از اندیشه هم صرفا مبانی نظری نیست؛ اتفاقا امام کسی است که هم مبانی اندیشه‌ای، هم مبانی نظری و هم سیره و عملکرد دارد.

 

نظام اندیشه‌ای امام هیچ جایگزین و بدیلی هم ندارد
 

وی تأکید کرد: نظام اندیشه‌ای امام خمینی به معنای مجموعه‌ای از مبانی نظری و رفتاری امام که هویتی به نام «امام خمینی(س)» را وجود آورده است؛ طبیعتا هیچ جایگزین و بدیلی هم ندارد. یعنی ما نمی‌توانیم بگوییم به دلایلی مثل گذشت زمان می‌توانیم یک جایگزین پیدا کنیم. اندیشه امام هیچ جایگزینی ندارد؛ چون هویت نظام و انقلاب ما با اندیشه امام معنی پیدا می‌کند. وقتی می‌گوییم مبانی اندیشه امام، همه این مجموعه مدنظر ما است و پرداختن به بخشی و غافل شدن از بخش دیگری منظور نیست.

کمساری یادآور شد: نسل جوان، نوجوان و کودکان ما به حکم ضرورت و جبر تاریخ زمانی امام را درک نکرده‌اند. یعنی 34 ساله‌های ما کسانی هستند که در زمان حیات امام به دنیا نیامده بودند؛ که بخش عمده و بیش از 50 درصد از جامعه ما را شامل می‌شوند. طبیعی است که وقتی امام را ندیده‌اند، شناخت آنها نسبت به امام یک شناخت تاریخی است و شناخت شهودی و حضوری نیست. یعنی شناختی که نسل اول و دوم انقلاب داشتند خیلی متفاوت است با شناختی که این نسل کودک و نوجوان دارد.

 

زبان این نسل متفاوت است
 

وی ادامه داد: طبیعتا برای آشناسازی اینها با اندیشه امام باید تلاش بیشتری کرد و اقدامات همه جانبه‌تر و با زبان خودشان صورت بگیرد. زبان این نسل متفاوت است و برای ارتباط‌گیری، تعامل و تخاطب با این نسل باید زبان خودشان را به استخدام بگیریم. با کودک و نوجوان به گونه‌ای و با جوان تحصیل‌کرده و دانشگاه یا حوزه رفته به گونه دیگری باید گفت و گو صورت بگیرد تا بتواند اندیشه امام را بشناسد.

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) گفت: متأسفانه به عنوان یک نقیصه، کمبود و ضعف باید اذعان کنیم که امروزه آن گونه که باید و شاید این مسأله در مطمع نظر و رأس دغدغه‌های فرهنگی ما نیست. علی رغم تأکیداتی که رهبر فرزانه انقلاب مکرر می‌کنند، برنامه‌ریزان و مسئولان فرهنگی و نهادهای متولی آن گونه که باید و شاید به امام نمی‌پردازند؛ بعضی وقت‌ها به مسائل دیگری به عنوان اولویت می‌پردازند و بعضی فروعات را بر این اصل بنیادین ترجیح داده‌اند.

 

تنها کسی که می‌توان گفت دارای مکتب فکری هست، امام است
 

وی ادامه داد: این امر باعث شده که هم در نظام آموزش و پرورش ما آن گونه که باید و شاید به معرفی اندیشه امام پرداخته نمی‌شود و بعضا با امام به مثابه یک شخصیت تاریخی برخورد می‌شود نه یک شخصیت تاریخ‌ساز و شخصیتی که به تعبیر رهبری امام دیروز نیست و امام امروز و فردا هم هست. در فیلم‌ها، رسانه‌ها، صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سایت‌ها و روزنامه‌های رسمی و ملی آن گونه که باید و شاید به امام پرداخته نمی‌شود و پرداختن به امام را منحصر در 14 خرداد و مناسبت‌های از این دست می‌دانند.

کمساری تأکید کرد: وقتی می‌گوییم شخصیت یک کسی پایه و هویت نظام جمهوری اسلامی است، لازم هست ابعاد شخصیتی او مرتب یادآوری و گوشزد شود. به نظر من تنها کسی که می‌توان گفت دارای مکتب فکری هست، امام است. باید بیش از پیش به این مکتب پرداخت. ما در مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام ضمن اینکه اذعان داریم ما هم کوتاهی‌هایی کرده‌ایم، به نظرم تنها جایی هستیم که بدون تعطیلی و حتی لحظه‌ای فراموشی این را مرتب به عنوان هدف تعقیب می‌کنیم.

وی اظهار داشت: وجهه همت‌مان را بر تعامل با نسل جوان و برقراری یک گفت و گوی اقناعی با نسل جوان گذاشته‌ایم. کارهایی را در طول سال 1401 انجام داده‌ایم و امسال هم برنامه‌های جدی اعم از کارهای رسانه‌ای، هنری و حوزه نشر در دستور کار داریم و ان شاء الله کارهای جدیدی امسال در حوزه کودک و نوجوان انجام خواهد شد. ساختن مستندهای تاریخی که پاسخ به شبهات نسل جوان در عملکرد و اندیشه امام هست و برگزاری جشنواره‌ها، یادواره‌ها و نمایشگاه‌ها برنامه جدی است که در قالب‌های نوین و سطح ملی و بین‌المللی ان شاء الله در دستور کار داریم. البته توان و امکانات ما در مقایسه با جاهای دیگر زیاد نیست و هم به لحاظ عده و هم به لحاظ بودجه توان ما بسیار محدود است و شاید به اندازه یک اداره کل وزارتخانه هم امکانات نداریم. ولی با اتکاء به ایمانی که در مجموعه همکاران‌مان و عاشقان امام می‌بینیم مشغول کارهایی هستیم که امیدواریم مرضی رضای الهی باشد.

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در پاسخ به سؤالی در خصوص راهکار خنثی‌سازی توطئه دشمنان خارجی و داخلی اندیشه امام، گفت: کار دشمن، دشمنی کردن است. اگر انتظار داشته باشیم دشمن، دشمنی نکند، انتظار بی جایی است. از طرفی دشمنی دشمنان با اندیشه امام به نظر من نشانه زنده، پویا و تأثیرگذار بودن اندیشه امام است. وقتی یک اندیشه‌ای رایج هست به دشمنی با آن می‌پردازند و کسی با اندیشه مرده دشمنی نمی‌کند. این از منظر مدیریتی که نگران نباشیم و مأیوس هم نشویم.

وی افزود: به نظرم اصلی‌ترین گروه هدف دشمن همین است که ذهنیت نوجوانان و جوانان را از شناخت حقیقت منصرف و منحرف کند. طبیعتا باید به رغم دشمنی‌ها ما کارهای ایجابی کنیم؛ کارهایی که حقیقت امام و اندیشه امام را به خوبی معرفی می‌کند. من فکر می‌کنم امروز هم اگر ما بتوانیم اندیشه امام و واقعیت امام را آن گونه که بوده است معرفی کنیم، این نسل هم مثل نسل 57 و دهه شصتی‌ها پای کار اندیشه امام و مدافع اندیشه امام هستند؛ ضمن اینکه همین الآن هم عاشقان اندیشه امام در میان نسل جوان و نوجوان به وفور یافت می‌شود و الحمدلله روز به روز هم بر تعدادشان افزوده می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی کمساری در جریان بازدید از سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس نمایشگاه کتاب، دیدار و در خصوص انتشار آثار حضرت امام متناسب با سلیقه نسل امروز بحث و تبادل نظر کردند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین