Saturday 27 April 2024| ۲۰: ۲۳ - شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۰۴۱
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۹
امام از اول تا هشتم محرم الحرام در نجف بودند و بعد به کربلا مشرف می شدند. مرحوم محتشمی پور به بیان خاطره ای شنیدنی در این باره پرداخته است.
تلنگری که امام به مرحوم محتشمی زد
به گزارش آستان،  نظم در امور که حضرت امیر سلام الله علیه بر آن تاکید داشته اند، از جمله خصلت هایی بود که بسیار در زندگی امام خمینی (س) به چشم می خورد حال می خواست این نظم در برنامه های روزانه باشد یا در عبادت و... .

ایشان حتی برای رفتن به زیارت نیز برنامه مشخصی داشتند یعنی در طول چهارده سالی که در عراق تبعید بودند سر ساعت مشخص به حرم مشرف می شدند حال این نظم در عبادت به برنامه های عزاداری شان برای حضرت سید الشهدا سلام الله علیه هم سرایت کرده بود. مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سید علی اکبر محتشمی پور  به بیان خاطره ای در این باره پرداخته است:

‌‌خیلی از افراد و شخصیت ها وقتی در شرایط مختلف قرار می گیرند برنامه ها و‌‎ ‎‌وضعیت آنها فرق می کند، ولی امام در تمام حالات وضعشان تغییر پیدا نمی کرد؛ مثلاً‌‎ ‎‌امام همیشه در دهۀ محرم زیارت عاشورا را می خواندند. هر سال از ابتدای دهۀ محرم‌‎ ‎‌ساعت نه صبح به حرم حضرت علی(ع) مشرف می شدند و زیارت امین الله و زیارت‌‎ ‎‌عاشورا می خواندند. این امر تا هشت محرم ادامه داشت. بعد این برنامه با تشرف امام‌‎ ‎‌به کربلا در حرم امام حسین(ع) انجام می شد. این برنامه چهارده ساله امام در نجف و‌‎ ‎‌عراق بود. در دهۀ محرم سال 57 هنگامی که در پاریس بودیم هر روز ساعت نه صبح‌‎ ‎‌یکی از برادران مأموریت داشت اخبار و گزارشات را خدمت امام تقدیم کند. من روز‌‎ ‎‌اول محرم طبق روال روزهای قبل آمدم و وارد منزل شدم. دیدم امام مشغول زیارت‌‎ ‎عاشورا هستند و پس از اینکه اخبار را دریافت کردند فرمودند: از فردا برنامه را تغییر و‌‎ ‎‌ساعت نه کسی برای من خبر نیاورد. قبل یا بعد از زیارت عاشورا اخبار را بیاورید.

 
برشی از کتاب برداشت هایی از سیره امام خمینی(س)؛ ج ۳، ص ۴۱_۴۲؛ چاپ ششم (۱۳۹۲)؛ ناشر: عروج.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین