Sunday 28 April 2024| ۱۸: ۳۱ - يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۰۵۴
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۱
سید محمود علوی: اسلام به مسلمانان تکلیف می‌کند که نسبت به فساد و ظلم نباید بی تفاوت باشند/ اسلام می‌گوید ما باید هم صالح و هم مصلِح باشیم/ اگر شرایط سیاسی طوری شود که یک عده خیلی خودمانی و مقرب شوند و یک عده به ضعف کشیده شوند، این فساد سیاسی است

حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمود علوی در مراسم عزاداری شب عاشورای حسینی(ع) حرم مطهر امام خمینی(س)، گفت: امام حسین(ع) می‌فرماید همه جا را ظلم و فساد گرفته و کسی هم اعتراض نمی‌کند. در حالی که اسلام به مسلمانان تکلیف می‌کند که وقتی فساد و ظلم به وجود آمد نباید بی تفاوت و تماشاچی باشند. اسلام نه تنها اجازه نمی‌دهد که آدم‌ها تماشاچی ظلم و فساد باشند، بلکه دستور می‌دهد که باید در برابر ظلم و فساد واکنش نشان بدهند و نمی‌توانند ساکت و مشغول زندگی خودشان باشند. این فرموده رسول خدا(ص) است که کسی که صبح سر از خواب بردارد و به فکر اصلاح امور مسلمانان نباشد، مسلمان نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه اسلام به مسلمانان تکلیف می‌کند که وقتی فساد و ظلم به وجود آمد نباید بی تفاوت و تماشاچی باشند، گفت: فساد را باید از بین برد و اصلاح کرد و آدمی که فساد دارد را راهنمایی کنید تا خودش را اصلاح کند و با آدمی که مفسد است و جامعه را آلوده می‌کند باید برخورد کرد. یک وقت یکی دو جنبه جامعه اشکال پیدا می‌کند و همان باید اصلاح شود. اگر شرایط سیاسی طوری شود که یک عده خیلی خودمانی و مقرب شوند و یک عده به ضعف کشیده شوند، این فساد سیاسی است و نباید تماشاچی آن بود و باید آن را اصلاح کرد.

به گزارش آستان،  حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمود علوی طی سخنانی در مراسم عزاداری شب عاشورای حسینی(ع) حرم مطهر امام خمینی(س)، گفت: 50 سال بعد از اینکه رسول خدا(ص) چشم بر هم گذاشتند و دنیا را وداع کردند، معاویه مرد و یزید قدرت را در دست گرفت. اغلب افراد جامعه اسلامی آن روز باورشان بر این بود که یزید آدم با صلاحیتی برای رهبری امت اسلام و جانشینی پیامبر گرامی اسلام نیست و لذا پایه‌های قدرت و حکومت یزید متزلزل بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: یزید برای محکم کردن پایه‌های قدرتش شروع کرد فشار آوردن به کسانی که با او بیعت نکرده بودند؛ و در رأس آنها حضرت اباعبدالله الحسین(ع) بود. چون می‌دانست تمام کسانی که با او بیعت کرده‌اند در حکم صفر هستند و امام حسین(ع) حکم عدد را دارد؛ اگر امام حسین(ع) جزء بیعت‌کنندگان بیاید، همه صفرها معنادار می‌شوند والّا انگار هیچ کس با او بیعت نکرده است. لذا به والی مدینه گفت به هر قیمت شده از امام حسین(ع) بیعت بگیرد.

وی یادآور شد: مردم مطلع شدند که امام حسین(ع) در برابر این فشار مقاومت کرده و حاضر به بیعت نشده و برای اینکه از بعیت فاصله بگیرد، خانه و زندگی‌اش در مدینه را رها کرده و به سمت مکه از مدینه خارج شده است. برای همه این سؤال پیش آمد که مکه هم در حوزه قدرت یزید است و برنامه حسین بن علی(ع) چیست؟ امام حسین(ع) می‌داند دارد چه کار می‌کند و برای اینکه همه هم بدانند یک وصیت‌نامه می‌نویسد و به برادرش محمد حنفیه می‌دهد و می‌فرماید «من دنبال اصلاح در امت جدّم هستم و می‌خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم».

علوی افزود: امام حسین(ع) می‌فرماید همه جا را ظلم و فساد گرفته و کسی هم اعتراض نمی‌کند. در حالی که اسلام به مسلمانان تکلیف می‌کند که وقتی فساد و ظلم به وجود آمد نباید بی تفاوت و تماشاچی باشند. اسلام نه تنها اجازه نمی‌دهد که آدم‌ها تماشاچی ظلم و فساد باشند، بلکه دستور می‌دهد که باید در برابر ظلم و فساد واکنش نشان بدهند و نمی‌توانند ساکت و مشغول زندگی خودشان باشند. این فرموده رسول خدا(ص) است که کسی که صبح سر از خواب بردارد و به فکر اصلاح امور مسلمانان نباشد، مسلمان نیست.

وی تأکید کرد: زمانی یک نفر می‌گوید من می‌خواهم اصلاح کنم که خرابی به وجود آمده باشد؛ چون اصلاح به معنای درست کردن است، باید چیزی خراب شده باشد که درستش کنند. وقتی امام حسین(ع) می‌گوید می‌خواهم در امور امت جدّم اصلاح کنم، یعنی در امت جدّم خرابی به وجود آمده و باید آن را اصلاح کنیم. کار انبیاء و اولیاء همین بود که وقتی اوضاعی خراب می‌شود، بی تفاوت نباشند و می‌رفتند سراغ اینکه آن را درست کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: کار اصلاح تک تک آدم‌ها دست خودشان است و من اگر یک کار بدی انجام دادم خودم باید اصلاح کنم. پیامبران بزرگوار دین آدم‌ها را راهنمایی می‌کنند که چه طور خودشان را اصلاح کنند. خداوند در قرآن فرمود هرکس با راهنمایی پیامبران خودش را اصلاح کند، به آرامش می‌رسد و دیگر نگرانی ندارد. هرکس هم خودش را اصلاح کند، نفعش را می‌برد. امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید هرکس پنهان خودش را درست کند، خدا آشکار او را درست می‌کند؛ مردم خوبی او را می‌بینند و به او اعتماد می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه اسلام می‌گوید ما باید هم صالح و هم مصلِح باشیم، گفت: اگر در جامعه اسلامی رابطه میان افراد به هم خورد، همه تکلیف داریم که درست کنیم؛ و تکلیف پسر پیامبر(ص) از بقیه سنگین‌تر است. امام حسین(ع) پسر پیامبر(ص) است و می‌فرماید وظیفه من در قبال خرابی اوضاع امت اسلام از همه سنگین‌تر است و من باید بیشتر از دیگران دل بسوزانم و دغدغه امت اسلام را داشته باشم. یک جامعه‌ای آلوده به مفساد اقتصادی شده و کار انبیاء این بود که به مردم بگویند گران‌فروشی و کم‌فروشی نکنند و کار جامعه این بود که این خرابی اقتصادی را از بین ببرند.

علوی افزود: فساد را باید از بین برد و اصلاح کرد و آدمی که فساد دارد را راهنمایی کنید تا خودش را اصلاح کند و با آدمی که مفسد است و جامعه را آلوده می‌کند باید برخورد کرد. یک وقت یکی دو جنبه جامعه اشکال پیدا می‌کند و همان باید اصلاح شود. اگر شرایط سیاسی طوری شود که یک عده خیلی خودمانی و مقرب شوند و یک عده به ضعف کشیده شوند، این فساد سیاسی است و نباید تماشاچی آن بود و باید آن را اصلاح کرد. آدم نباید در برابر کسی که او را تحقیر می‌کند سر تسلیم فرود بیاورد و در برابر او اطاعت کند؛ بلکه باید در برابر او مقاومت کند و عزت خودش را از دست ندهد.

وی با اشاره به اینکه حکومت معاویه تمام جنبه‌های جامعه را خراب کرده بود، اظهار داشت: امام حسین(ع) می‌تواند این وضعیت را ببیند و بی تفاوت باشد؟! لذا خودش می‌فرماید نمی‌شود بی تفاوت بود. لذا حدیثی منتسب به ایشان است که می‌فرماید ما دنبال قدرت و پول نیستیم و می‌خواهیم تعلیمات دین خدا را به جامعه برگردانیم و مردم به تعلیمات دین خدا عمل کنند. با رهبری یزید اسلام در خطر بود و همه مسئول بودند با آن برخورد کنند؛ و حسین(ع) از همه مسئول‌تر بود. این مقابله خطر دارد و امام می‌فرماید من آماده هستم که هزینه آن را پرداخت کنم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین