Saturday 27 April 2024| ۱۲: ۲۵ - شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۰۹۰
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۲
آیت الله سید حسن خمینی: باید به سفره مردم توجه شود/ تقسیم ثروت‌ در کشور نباید بر اساس‌ نزدیکی و دوری به مراکز قدرت‌ صورت‌ بگیرد/ رئیسی: مردم‌ را آن چنانی که‌ امام‌ دوست داشتند، دوست داشته‌ باشیم/ امام‌ واقعا به مردم‌ باور داشت

آیت الله سید حسن خمینی در مراسم تجدید میثاق رئیس جمهور و اعضای دولت با آرمان‌های امام خمینی(س) تاکید کرد: توجه به فقرا یکی از مواردی است‌ که‌ شاید بیش از هر چیزی در تعابیر ائمه(ع)، بزرگان و به خصوص امام مشهود است. به زندگی کوچک و آنچه از آن تعبیر به سفره می‌شود، توجه‌ شود. واقعیت این است که جامعه و ملت ما هم نشان داده که چه مقدار سالم، خوب و آگاه به مسائل هستند.


یادگار امام با تأکید بر اینکه تقسیم ثروت‌ در یک کشور نباید بر اساس‌ نزدیکی و دوری به مراکز قدرت‌ صورت‌ بگیرد، گفت: توجه به فقرا یکی از مواردی است‌ که‌ شاید بیش از هر چیزی در تعابیر ائمه(ع)، بزرگان و به خصوص امام مشهود است. به زندگی کوچک و آنچه از آن تعبیر به سفره می‌شود، توجه‌ شود. واقعیت این است که جامعه و ملت ما هم نشان داده که چه مقدار سالم، خوب و آگاه به مسائل هستند. 

به گزارش آستان، آیت الله  سید حسن خمینی در مراسم تجدید میثاق رئیس جمهور و اعضای دولت با آرمان‌های امام خمینی(س)، با بیان اینکه عهدنامه مالک اشتر میثاقی جاودانه برای همه حکومت‌های اسلامی است، گفت: امیرالمؤمنین(ع) یکی از عبارات عهدنامه مالک اشتر که «اللهَ اللهَ فِی الطَّبَقَةِ السُّفْلَی مِنَ الَّذِینَ لاحِیلَةَ لَهُمْ، مِنَ الْمَسَاکینِ وَ الْمُحْتَاجِینَ وَ أَهْلِ الْبُؤْسَی وَ الزَّمْنَی» است، تنبه بسیار سنگینی به طبقه مستضعف می‌دهند. تعبیر «اللهَ اللهَ» حضرت در موارد دیگری هم هست، ولی در عهدنامه تنها جایی که به این نحوه به کار می‌برند فقط برای طبقه سفلی است.

یادگار امام افزود: بعد از آن عبارتی دارند و می‌فرمایند «وَ اجْعَلْ لَهُمْ قِسْماً مِنْ بَیْتِ مالِکَ؛ فَاِنَّ لِلاْقْصى مِنْهُمْ مِثْلَ الَّذى لِلاْدْنى»؛ یعنی قسمتی از بیت‌المال را برای مستضعفین قرار بده. همتی که آقای رئیس جمهور و هیأت دولت در رفتن به سفرهای استانی و به خصوص روستاها دارند، می‌تواند مصداق همین باشد. چون به طور متعارف ما گرفتار چشم و گوش خودمان هستیم؛ کسانی که نزدیک‌تر به ما هستند بیشتر بهره می‌برند تا کسانی که دور هستند. کسی که نزدیک شما است هم باید به اندازه کسی که دور است، بهره ببرد. تقسیم ثروت‌ در یک کشور نباید بر اساس‌ نزدیکی و دوری به مراکز قدرت‌ صورت‌ بگیرد.

وی یادآور شد: امیرالمؤمنین(ع) بعد می‌فرمایند «وَ کُلٌّ قَدِ اسْتُرْعیتَ حَقَّهُ». تعبیر حضرت امیر(ع) بسیار لطیف است و نمی‌گویند هم چه کسی خواسته و به صورت صیغه مجهول به کار رفته است. از تو خواسته شده که حق همه آنها را حفظ کنی. خدا خواسته؟ وجدانت خواسته؟ خود مردم که ولی نعمتان ما هستند، خواسته‌اند؟ حق همه آنها را باید حفظ کنید و به تعبیری بیت‌المال حق آنها در دست‌ متصدیان امر است‌. هرکسی حقی دارد باید ادا شود؛ البته‌ حق می‌تواند مالی، اجتماعی و سیاسی باشد. این دوری و نزدیکی به تعبیر امروزی باند و جناح، رفیق و رانت می‌شود؛ همه یکسان حق دارند. این امور مطابق با چیزی نیست که مولی الموحدین(ع) اشاره می‌کند.

سید حسن خمینی با اشاره به اینکه امیرالمؤمنین(ع) در ادامه عهدنامه مالک اشتر می‌فرمایند «فَلایَشْغَلَنَّکَ عَنْهُمْ بَطَرٌ»، تأکید کرد: در تعبیر سیدالشهدا(ع) هم هست که «إِنّی لَمْ أَخرُجْ أَشِراً و لا بَطِراً»؛ «بطر» به معنی غرور، خوشی و سرمستی و «أَشِر» یعنی کسی که به اوج سرمستی رسیده است. امام حسین(ع) می‌فرماید من از روی بیکاری، خوشی و سرمستی حرکت نکرده‌ام. این تعبیر در قرآن هم آمده و برگرفته  از آیه قرآن است که «وَلَا تَکُونُوا کَالَّذِینَ خَرَجُوا مِنْ دِیَارِهِمْ بَطَرًا وَرِئَاءَ النَّاسِ»؛ مانند کسانی نباشید که به خاطر خوشی به جنگ بدر آمدند. البته همه می‌توانیم به نوعی گرفتار این موضوع باشیم. سرمستی پست و غرور مقام تو را از مردم‌ و فقرا غافل نکند. می‌گوید نکند فراموش‌مان شود کجا بوده‌ایم و کجا رفته‌ایم از توجه به فقرا و طبقه پایین دست غافل شویم.

وی افزود: امیرالمؤمنین(ع) بعد تعبیری دارند که انگار درس حکومتداری است. می‌فرمایند «فَاِنَّکَ لاتُعْذَرُ بِتَضْییعِکَ التّافِهَ لاِحْکامِکَ الْکَثیرَ الْمُهِمَّ»؛ یعنی اصلا آن دنیا پذیرفته نیست که بگویید کارهای مهم داشتم و توجه به امور کوچک را کم کنید. بخشی از وقتت را به امور کوچک‌ قرار بده. رهبر معظم انقلاب تعبیر بسیار لطیفی دارند و یک روزی بیان کردند که استقلال همان آزادی در مقیاس ملی است. کشوری که آزاد است، مستقل است؛ مردمی که آزاد هستند، مستقل هستند. کوچک و بزرگ در این تعبیر هستند. 

یادگار امام ادامه داد: امام هادی(ع) فرمود «صاحِبُ الحَاجَةِ لَایری إلّا حَاجَتَهُ»؛ یعنی دنیای فردی که به شما مراجعه همین مشکل است. کسی که درد دارد، مشکلش در او است و اینکه در فلان اتفاق یا فلان راه مسأله مهم چه می‌شود، توجه ندارد. اما به این معنا نیست که ما به امور مهم توجه نکنیم؛ به این معنا است که نکند خدای ناکرده از کوچک‌ترین جزئیات زندگی‌ها غافل شویم به خاطر اینکه به امورات مهم توجه می‌کنیم. لذا در مقیاس جمهوری اسلامی هم استقلال و هم آزادی دیده شده؛ یعنی کوچک و بزرگ در کنار هم آمده است.

وی اظهار داشت: امیرالمؤمنین(ع) در ادامه می‌فرمایند «فَلاتُشْخِصْ هَمَّکَ عَنْهُمْ»؛ یعنی مراقب باش همت و توجه خودت را از آنها برنگردانی. حافظ تعبیر لطیفی دارد که «هر کسی پنج روز، نوبتِ اوست». این توجه به فقرا یکی از مواردی است‌ که‌ شاید بیش از هر چیزی در تعابیر ائمه(ع)، بزرگان و به خصوص امام مشهود است. به زندگی کوچک و آنچه از آن تعبیر به سفره می‌شود، توجه‌ شود. واقعیت این است که جامعه و ملت ما هم نشان داده که چه مقدار سالم، خوب و آگاه به مسائل هستند.

 

رئیسی: میثاق با آرمان‌های امام پایبندی به روحیه ارزشمند و بلند «ما می‌توانیم» است

کسانی که در جایگاه خدمت قرار دارند، باید امیدوارانه برای تقویت امید در میان مردم تلاش کنند

امام و رهبری به ما آموختند که راهبرد نظام، ایجاد امید و مقابله با یأس و ناامیدی است

رئیس جمهور تصریح کرد: امروز ما اعضای هیئت دولت به عنوان نماد و نمود دستگاه اجرایی که در سراسر کشور مشغول خدمتگزاری است، اینجا حضور یافته‌ایم تا با فکر، اندیشه و اخلاص امام راحل میثاق ببندیم و در عمل آن را دنبال کنیم.

سید ابراهیم رئیسی صبح امروز سه‌شنبه در مراسم تجدید میثاق اعضای هیئت دولت با آرمان‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی، در حرم مطهر امام راحل (ره)، گفت: امروز در محضر یکی از بندگان صالح خدا هستیم که خودساخته و از دودمان حسین ابن علی (ع) بود و اراده‌اش برای ایجاد تحول و اجرای عدالت در جامعه نیز حسینی بود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه وضعیت و عمل معمول و عادی نمی‌توانست به وقوع انقلاب عظیم اسلامی منتج شود، افزود: امام خمینی (ره) با یک اراده پولادین برای اصلاح پا به میدان عمل گذاشته بود تا وضعیت و شرایط را متحول کند و لذا در این مسیر هیچ مانعی را پیش روی خود به رسمیت نمی‌شناخت.

رئیسی با اشاره به موانع و مشکلات پرشمار پیش‌روی مسیر پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: فقدان نیروهای کارآزموده و امکانات در کنار دشمنی‌ها و کارشکنی‌های متعدد و پرحجم در مراحل تأسیس، تثبیت و توسعه نظام مقدس جمهوری اسلامی، بخشی از مشکلات و موانع پیش‌روی امام در ایجاد این تحول عظیم بودند، اما ایشان با اراده برآمده از دودمان و نسب خود، با اراده‌ای سترگ مسیر خود را ادامه داد و به هیچ‌وجه متوقف نشد.

رئیس جمهور در ادامه تصریح کرد: امروز ما اعضای هیئت دولت به عنوان نماد و نمود دستگاه اجرایی که در سراسر کشور مشغول خدمتگزاری است، اینجا حضور یافته‌ایم تا با فکر، اندیشه و اخلاص امام راحل میثاق ببندیم و در عمل آن را دنبال کنیم و حتما به این میثاق پایبند مانده و با تمسک به روش عملی امام خمینی (ره) برای گره‌گشایی از زندگی مردم و ایجاد تحول در سازمان و ساز و کار اداری تلاش خواهیم کرد.

رئیسی با بیان اینکه میثاق بستن با آرمان‌های امام راحل در تضاد با رضایت دادن به وضع موجود است و مردم نیز چنین چیزی را از ما نمی‌‌پذیرند، خاطرنشان کرد: میثاق با آرمان‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی، میثاق با نگاه تحولی بر اساس شاخص‌هایی همچون توجه به مردم، ارزش‌های الهی، اجرای عدالت و مبارزه با تبعیض و فساد است که امام راحل تعریف کرد و جانشین بر حق ایشان نیز همواره بر آن تاکید دارند.

رئیس جمهور همچنین با بیان اینکه امام راحل وقتی سخن از مردم می‌گفت واقعا دغدغه مردم را داشت و با رویکرد سیاسی از مردم نام نمی‌برد، گفت: از روح بلند امام استعانت می‌کنیم تا ما نیز در دولت خود را حقیقتا وقف خدمت به مردم کنیم و مردم را آنچنان که امام دوست داشت، دوست داشته باشیم.

رئیسی افزود: کسی که با آرمان‌های امام میثاق می‌بندد باید خداباور، مردم‌باور، دین‌باور و تحول‌باور باشد و تحول را نه آرزوی محال، بلکه امری شدنی بداند و چنانکه رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با فرماندهان و مسئولان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکید کردند، ناامیدی و خستگی در مسیر تحول را ممنوع بداند.

رئیس جمهور با بیان اینکه کسانی که در جایگاه خدمت قرار دارند، باید امیدوارانه برای تقویت امید در میان مردم تلاش کنند، اظهار داشت: امام راحل و رهبر معظم انقلاب به ما آموختند که راهبرد نظام جمهوری اسلامی، ایجاد امید و مقابله با یأس و ناامیدی است، لذا ما میثاق با آرمان‌های امام را میثاق با روحیه ارزشمند و بلند «ما می‌توانیم» می‌دانیم که امام آن را در بیان و عمل به منصه ظهور رساند و تلاش خواهیم کرد با اتکا به داشته‌های کشور، با حل مشکلات و رفع موانع، امید را در دل مردم تقویت کنیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: