Sunday 28 April 2024| ۱۱: ۵۷ - يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۱۸۳
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۸
آیت‌الله دری نجف‌آبادی: امام برای همه بشریت اسوه حسنه است/ امروز مکتب نجات‌بخش، مکتب خمینی است
آیت الله دری نجف آبادی به جماران گفت: حضرت امام شخصیت ملی نیست، بلکه شخصیت بین‌المللی است و حوادث اخیر غزّه هم کاملاً گویاست که نیروهای مقاومت با الهام از اندیشه‌های امام کار بزرگ و کارستانی انجام دادند.

 چند روز قبل سید حسن خمینی به انتقاد از بی توجهی نهادهای فرهنگی به امام پرداخت و گفت: «متأسفانه متولیان عرصه فرهنگی ما به شدت نسبت به این امر غفلت‌زده هستند. بحث امام بسیار کمرنگ است و به حدی است که آدم بعضی وقت‌ها فکر می‌کند نمی‌تواند این غفلت ناشی از یک ندانم کاری باشد و شاید یک تحلیلی پشت داستان است. سرود جمهوری اسلامی وقتی تصویب شده اسم امام داخل آن نبوده و مقام معظم رهبری گفتند امام را داخل آن بگذارید. خود ایشان یک روز به من گفت غیر از حسینیه فاطمه الزهرا(س) که در مصلا است، هر چیزی در هر جایی ساخته‌ام به نام امام ساخته‌ام. با چنین پیشینه ای، توجه نکردن نهادهای فرهنگی ما اصلا قابل فهم نیست.»

مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با آیت الله قربانعلی درّی نجف آبادی در پی می آید:

ضرورت توجه نهادهای فرهنگی به حضرت امام و تبلیغ منویات و اندیشه‌های ایشان را تشریح فرمایید.

«وَ أَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِیهَا إِلَى رُوَاةِ حَدِیثِنَا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِی عَلَیْکُمْ وَ أَنَا حُجَّةُ اللَّهِ عَلَیْهِم‌». حضرت امام(رض) محور همه تحولات حدود شصت سال اخیر در کشور، منطقه و جهان است. ایشان نقش بسیار سرنوشت‌سازی در تحولات اسلامی، معنوی، اخلاقی، تربیتی، دفاعی، سیاسی و بین‌المللی ایفا فرمودند. احیاء حاکمیت اسلام سیاسی، تأسیس جمهوری اسلامی ایرانِ باعظمت و اقتدار، احیای دین و ارزش‌های متعالی اسلامی و ولایی، احیای ولایت فقیه، تنظیم و تدوین قانون اساسی افتخارآمیز جمهوری اسلامی ایران، احیاء مردم‌سالاری دینی، احیای جبهه و هسته‌های مقاومت، مقاومت در برابر صهیونیست‌ها، استکبار و شیطان بزرگ و صدها موارد دیگر کارنامه بزرگ امام راحل سلام الله علیه در طول شصت سال گذشته است و این مایه افتخار همه است.

همچنین احیای ارزش‌های متعالی دینی و اخلاقی و معنوی، مبارزه با شیطان بزرگ و شیاطین دسته‌دوم و دسته‌سوم، مبارزه با استبداد و دیکتاتوری، ارتباط دین و سیاست، سیاست و دیانت، و ارتباط معنویت و علم و دانش، همه این‌ها جزء کارنامه بسیار درخشان و عزت‌آفرین امام راحل است.

با توجه به اینکه حضرت امام در شهر خمین به دنیا آمدند، فعالیت‌های مجموعه حضرتعالی و نهادهای فرهنگی استان مرکزی، در راستای ترویج اندیشه‌ها و آراء امام را تشریح کنید.  

بله، حضرت امام متولد خمین بودند، پدر ایشان در مسیر خمین به اراک مظلومانه به شهادت رسیدند و جدشان که اصالتاً از کشمیر هند بودند، در خمین زندگی می کردند. علما خدمت مراجع نجف رفتند و از مراجع خواستند که عالمی فرهیخته برای تبلیغ و اداره شئون دینی مردم به خمین  و کمره اعزام نمایند. مراجع نجف جد حضرت امام را به خمین فرستادند. اجداد مقام معظم رهبری نیز چند نسل قبل، در هزاوه، تفرش و مناطق دیگر استان مرکزی بوده اند.

بنابراین استان مرکزی که هفت هزار و دویست شهید داده و شهر خمین به عنوان شهر هزار سنگر و هزار شهید، وظیفه خود می‌داند تا از آرمان‌ها، اهداف، برنامه‌ها، سیاست‌ها و تدابیر امام و رهبر معظم انقلاب پاسداری، صیانت و ادای وظیفه کند. لذا چند کار مهم انجام دادیم که خیلی دقیق و گویا است.

یکی از آن‌ها بزرگداشت هفت هزار و دویست شهید استان مرکزی است. در تمام استان‌ها برای شهدا مراسم می‌گیرند و از شهدا تجلیل می‌کنند، اما ویژگی استان مرکزی این است که امام(رض) به عنوان فرمانده کل قوا، رهبر، زعیم و ولی امر، از این استان بوده است. نقش امام در انقلاب، مبارزه با استبداد و استکبار در ابعاد سیاسی، نظامی و فرهنگی جای خود دارد اما باید نقش ایشان را در دفاع مقدس از هر زاویه برجسته و بازگو کنیم که از نظر شجاعت، درایت، عقلانیت، حکمت، تقوا، معنویت، اخلاص، صلابت، اتقان در کارها، چه اقداماتی انجام داده اند. درباره این موضوع چند جلد کتاب تدوین شده و مجموعه کتاب‌های کنگره شهدای استان، کارنامه درخشانی است.

مسأله دیگر که در استان خیلی دغدغه داشتیم، برگزاری مراسم بزرگداشت پدر امام، شهید بزرگوار، فقیه کمره و خمین مرحوم حاج سید احمد خمینی (رض) بود. امام اسم پدرشان را روی فرزندشان مرحوم آسید احمد آقا گذاشتند. همچنین اسم جدشان که سید مصطفی بود، روی فرزند دیگرشان حاج آقا مصطفی خمینی گذاشتند.

برای پدر امام بزرگداشت خیلی خوبی طی دو روز در خمین برگزار کردیم که آقایان محمدی گلپایگانی و حاج سید حسن آقا خمینی تشریف آوردند و جلسه بسیار باعظمت و باشکوهی بود. در این مراسم از امام، خانواده امام، پدر امام و آثار و برکات امام تجلیل شد و دستاوردهای انقلاب و نهضت بزرگ امام بیان گردید. همچنین جلسات متعددی با مسئولین دانشگاه آزاد برگزار کردیم تا در 22 رشتۀ تحصیلات دانشگاهی مربوط به اندیشه‌های امام مثل فلسفه، عرفان، کلام، اصول، ادبیات، فقه، معارف و ... بتوانیم دوره دکتری در استان برگزار کنیم.

کنگره پدر حضرت امام، منتشورات و آثاری هم داشت؟

از نتایج مراسم بزرگداشت پدر امام، طرح هفت اقلیم بود. ما هفت جلد کتاب درباره پدر امام و موضوعات دیگر چاپ کردیم؛ طرح «هفت اقلیم» به مراحل زندگی امام اشاره دارد، و بخش‌های امام در خمین، امام در قم، امام در بورسای ترکیه، امام در نجف اشرف، امام در پاریس، امام در بازگشت به ایران تا دوره حکومت و تأسیس جمهوری اسلامی ایران و ارتحال ایشان را شامل می‌شود. این هفت جلد کتاب، کار خوب و باارزشی بود.

به مناسبت برگزاری کنگره پدر امام، قرار شد کتاب‌های حضرت امام چاپ شود که خوشبختانه موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام کار بزرگی کرد و 50 جلد از کتاب‌های حضرت امام به نام کنگره منتشر شد. واقعاً کار بسیار ارزشمند و قابل تقدیری بود. این پنجاه جلد شامل آثاری به قلم حضرت امام، یا فتاوای ایشان در مسائل مختلف است همچنین کتاب‌های اصولی، فقهی، فلسفی، عرفانی امام به زبان‌های فارسی و عربی منتشر شد که کار کارستانی بود.

از طرف دیگر، بزرگداشت حوزه علمیه قم و حوزه علمیه اراک را امسال برگزار کردیم که در آن از آشیخ عبدالکریم، آیت‌الله بروجردی، مراجع ثلاث، امام راحل، آیت‌الله گلپایگانی و آیت الله خوانساری و آیت الله اراکی رضوان الله تعالی علیهم  ومراجع بزرگوار دیگر تا امروز یاد کردیم. کنگره به نام آشیخ عبدالکریم بود و آثار حاج شیخ عبدالکریم و آثار و برکات امام و انقلاب، بخشی از کارهایی بود که به صورت‌های مختلف در این کنگره انجام دادیم.

برخی کارهای دیگر انجام دادیم که بی‌ارتباط نبود، برای نمونه مراسم بزرگداشت مرحوم آیت‌الله رسولی محلاتی را در بیت امام، اراک و محلات برگزار کردیم. همین طور برای  مرحوم آیت‌الله آقای جلالی خمینی و دیگران مراسم بزرگداشت برگزار شد. این‌ها همه به نحوی به حضرت امام(رض) مربوط می‌شود که در آن‌ها نام و یاد امام نیز تجلیل می‌شد.

بنده همه ساله حداقل دو بار در دوازده بهمن و چهارده خرداد به شهر خمین می‌روم و به تأسی از رهبر معظم انقلاب، درباره حضرت امام سخنرانی می‌کنم که جلسات سنگین و آبرومندی برگزار می‌شود. گاهی چند جلسه دیگر هم اضافه می‌شود برای نمونه امثال از شش استان آمده بودند که تأکید داشتم برنامه و نماز در بیت امام برگزار شود که این گونه شد.

برادران با فرمانده محترم سپاه صحبت کردند که بخشی از راهیان نور به استان مرکزی مخصوصاً شهر خمین،  و بیت تاریخی حضرت امام (ره) و ... منتقل شود. این‌ها کارهای باارزشی است و باید دنبال شود.

اما در سطح ملی، باید از مقام معظم رهبری تقدیر فراوانی کرد. چون ایشان در طول 35 سال گذشته هر سال در سالگرد ارتحال امام یک ساعت کمتر یا بیشتر سخنرانی می‌کنند و باب جدیدی از شخصیت، عظمت، برکات و اصول مکتب امام را باز می‌کنند، همه بزرگان مسئولین حضور دارند و از بیانات ایشان استفاده می‌کنند. غیر از جلسات دیگری که مقام معظم رهبری بر ضرورت پرداختن به آراء و اندیشه‌های امام تأکید دارند، به سالگرد ارتحال حضرت امام اهمیت ویژه‌ای می‌دهند و درباره ابعاد شخصیت وجودی، سیاسی و معنوی حضرت امام (رض) سخنرانی می‌کنند که برای همه ما درس‌آموز و عبرت‌آموز است.

حاج سید حسن آقا اخیراً گفتند که مقام معظم رهبری فرمودند که غیر از حسینیه فاطمه الزهرا(س)، هر چه تأسیس کردم نام مبارک امام را بر آن گذاشتم. همچنین یاد امام حتی در سرود جمهوری اسلامی آمده است.

وظیفه مردم و مسئولان درباره شخصیت و آراء و اندیشه‌های امام چیست؟

همه ما به تأسی از مقام معظم رهبری ده‌ها وظیفه داریم. هیچ جا انقلاب اسلامی بدون نام خمینی معنی ندارد. همه ما وظیفه داریم در مدارس، دانشگاه‌ها و حوزه‌ها، اندیشه‌های امام را تبیین کنیم. هسته‌های مقاومت، بسیج، سپاه، ارتش، نیروهای مسلح و همه، از سفره پربرکت امام و مقام معظم رهبری استفاده می‌کنیم. لذا همه باید قدرشناس باشیم و لازم است هنرمندان عزیز و صدا و سیما چندین فیلم آبرومند درباره حضرت امام تولید کنند. این هفت اقلیم که ما گفتیم، به یک فیلم بسیار آبرومندی تبدیل شود.

زمانی که در دادستانی بودم برای شیخ بهایی کنگره‌ای در مشهد برگزار کردم که مرحوم طبسی و مرحوم هاشمی رفسنجانی تشریف آورند. در این کنگره که می‌خواستم آثار شیخ بهایی را احیا کنم، همزمان برادران صدا و سیما فیلم افتخارآمیزی درست کردند. دست‌شان درد نکند اما امروز لازم است هنرمندان برای امام، مقام معظم رهبری، شهید مطهری، شهید بهشتی، شهید مدنی، شهدای محراب و بزرگان و علمایی که در انقلاب نقش داشتند فیلم‌ها و سریال‌های آبرومندی تولید کنند.

حضرت امام شخصیت ملی نیست، بلکه شخصیت بین‌المللی است و حوادث اخیر غزّه هم کاملاً گویاست که نیروهای مقاومت با الهام از اندیشه‌های امام کار بزرگ و کارستانی انجام دادند.

امیدوارم همه ما دست به دست هم دهیم و درباره احیای هویت امام، ولایت فقیه و آرمان‌های امام و رهبری کارهای بزرگ، ماندگار و ارزشمندی انجام دهیم. این وظیفه همه ما است، همه باید اقدام کنیم تا بتوانیم بیش از گذشته به این مسائل اهتمام بورزیم.

اگر خدای نکرده، یاد و آراء و اندیشه‌های امام کمرنگ شود چه اتفاقی در کشور خواهد افتاد؟

ما در همه چیز مدیون امام هستیم. امام آب حیات است؛ امام هوا و اکسیژنی است که همه باید از آن استنشاق کنیم، اگر هوا کم باشد و هوای سالم به ریه‌های ما نرسد، آسیب می‌بینیم. امروزه پرچمدار جبهه مقاومت، امام و رهبر فرزانه انقلاب هستند. لذا افتخار می‌کنیم که مدیون امام هستیم. ان شاءالله امام در عالم برزخ و ملکوت به همه دعا می‌کنند، ما موظفیم برای ایشان دعا کنیم و پاسدار ابعاد وجودی حضرت امام باشیم.

هر کس در این راستا و در ابعاد سیاسی، نظامی، امنیتی و ... قدمی بردارد، بهترین عبادت‌ها را انجام می‌دهد. امروز مکتب نجات‌بخش، مکتب خمینی سلام الله علیه است. امروز مکتب نجات‌بخش، مکتب آیت‌الله خامنه‌ای مدظله العالی است. امروز مکتب نجات‌بخش، مکتب قرآن و عترت است و تجلی و تبلور قرآن و عترت در وجود مبارک این دو شاخص نورانی و دو امام انقلاب است.

در هر حال امام(رض) برای ما، برای امت اسلام و برای همه بشریت اسوه حسنه است. شخصیت آن بزرگوار اسوه تعالی و کمال و راهنمای اهل دل و اهل معرفت است. آثار و برکات آن فقیه ربانی و عارف صمدانی بدون استثنا و در تمامی ابعاد نافع و منشأ برکت و حرکت و جهاد در راه حق است .

آثار قلمی آن عالم ربانی و کتاب های گرانسنگ آن حضرت برای حوزه های علمیه و دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و مردم تشنه معرفت مفید و راهگشاست .

تأسیس جمهوری اسلامی ایران و نهادهای مرتبط با آن  و تدوین قانون اساسی افتخار آمیز کشور از برکات آن مرد الهی و رهبر حکیم ملهم به الهامات و عنایات ربانی است . البته آن عالم ربانی مصداق سخن جد بزرگوارش است که فرمود: « العُلَماءُ باقونَ ما بَقِیَ الدَّهرُ ، أعیانُهُم مَفقودَةٌ ، و أمثالُهُم فِی القُلوبِ مَوجودَةٌ»

کتاب ها و نوشته ها و سخنان حکیمانه اش در تمامی ابعاد چراغ راه و مشعل فروزان تمامی اندیشمندان و صاحبنظران و ارباب معرفت و کلید گنج سعادت است .

شاگردان و پیروان آن حضرت در حوزه و دانشگاه و جبهه  جهاد و سیاست و اخلاق و معنویت و تواضع و ادب و تقوا و فضیلت و زهد و آزادگی و وارستگی و صلاحیت و شجاعت در راه حق، هر یک نمونه ای از (ره) یافتگان مکتب امام عارفان و فقیه شب زنده داران و اسوه مجاهدان در راه حق است .

توصیف آن سفر کرده که هزاران هزار دل همره اوست شکار عنقا نشود و دست امثال بنده از دامان ملکوتی و معنوی آن حضرت کوتاه است  .

آن بزرگ مرد تاریخ اسلام ، عبدصالح پروردگار و مظهر رضا و غضب الهی و صاحب مقام تسلیم و دارای نفس مطمئنه بود و کارنامه درخشان پیر جماران در وصف ناید. تحولات عظیم نیم قرن گذشته جهان و دنیای اسلام و جبهه مقاومت و جمهوری اسلامی ایران به برکت انفاس قدسیه اوست. احیاء اسلام ناب محمدی (صلی الله علیه و آله) و سیاست علوی (علیه‌السلام) و فقه حکومت و سیاست و دیانت و اخلاق و معنویت و قیام لله و مردم سالاری دینی و روح جهاد و مبارزه با استکبار و صهیونیزم و درس استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی و درس وحدت کلمه و کلمه وحدت و خدمت به مردم و هفته وحدت و تقریب مذاهب اسلامی و روز قدس و درس نترسیدن از غیر خداوند و فقه حکومتی اسلام و ده ها و صدها  کلاس انسانساز و فرهنگ ساز و تمدن ساز دیگر همه از آثار و برکات آن رحیل الی الله است و این هنوز از نتایج سفر است؛ باش تا صبح دولتت بدمد. ان‌شاء‌الله. و انتظار به سرآید و یوسف گمگشته باز آید به کنعان  و کلیه احزان شود روی گلستان ان‌شاء‌الله؛ بلطفه و کرمه .

و لله الحمد اولا و آخرا و ظاهرا و باطنا.

خداوند آن بزرگوار را با اجداد طاهرینش محشور فرماید  و به همه ما توفیق پیروی و احیای راه و یاد او کرامت کند و سایه فرزند خلف صالح او را بر سر ملت ما و امت اسلامی مستدام بدارد . ان‌شاء‌الله بمنه و کرمه 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: