Saturday 27 April 2024| ۱۹: ۴۱ - شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۱۹۴
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۵
دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س): جای تبیین امام بسیار خالی است/ دشمنان به دنبال تخریب حرم امام بوده اند؛ توطئه های زیادی خنثی شده است/ در این انتخابات شاهد گلایه هایی هستیم

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س) تأکید کرد: امروز برای خنثی کردن توطئه ها به ابزار دقیق و نیروهای کارآمد نیاز داریم. از روز اولی که امام در اینجا دفن شده دشمنان به دنبال تخریب حرم امام بوده اند و توطئه های زیادی خنثی شده است؛ این حرم نیازمند مضاعف نهادهای مختلف است. همان اهمیتی که به امنیت مجامع بزرگ همچون مراکز حاکمیتی از جمله مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری داده می شود، باید برای حرم امام هم فراهم گردد. نباید خدای ناکرده این جایگاه به اندازه یک سر سوزن خدشه دار شود.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س) با تأکید بر اینکه  امام در عصر ما مجدد همه ارزش های اسلامی، دینی، توحیدی و آسمانی شد، گفت: آیا واقعا امام در جامعه ما آن گونه که باید شناخته شده هست؟! دوست ندارم بگویم در جامعه ما امام زدایی است ولی حقیقتا باید گفت جای تبیین امام و نقش امام و تحولی که در جامعه به وجود آورد، بسیار خالی است. کدام رسانه دارد از امام تبلیغ می کند؟! ممکن است بعضی آدم های کج سلیقه هم بگویند چرا نام امام را می برید؟ باید اعتراف کنیم که تا شناخت امام آن گونه که شهید مطهری و شهید بهشتی می شناسند، فرسنگ ها راه داریم؛ پس باید در این زمینه کار کنیم. اشکالات جوانان را رصد و به دیگران منتقل کنیم.

به گزارش آستان، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی انصاری، در نخستین جلسه ستاد مرکزی سی و پنجمین سالگرد بزرگداشت امام خمینی(س)، با ذکر یاد شهدای مظلوم غزه و شهدای حادثه کرمان، گفت: اولین وظیفه ما تبیین و معرفی شخصیت، راه، مکتب و دستاوردهایی است که در پرتو نهضت مقدس امام حاصل شد. تبیین یکی از بحث های کلیدی است که رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی در دو سه سال اخیر تأکید و اصرار فراوانی دارند که باید جهاد تبیین در کشور به ثمر بنشیند. پس در درجه اول و با اهمیت افزون رسالت ما تبیین شخصیت و نقش امام است. رسالت دوم فراهم کردن بستر حضور مردم در مراسم بزرگداشت امام در سراسر کشور، حرم امام و همچنین در خارج از کشور است.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س) افزود: همه ما با واقعیت ملموسی رو به رو هستیم که علی رغم پیشرفت های شگرف دنیای علم و صنعت و فرهنگ و تمدن انسانی حاصل شده ولی متأسفانه این پیشرفت ها نتوانسته اند از دغدغه بشری راجع به آینده خود و جامعه خودشان بکاهد. دغدغه های امروز ما و جامعه ما به مراتب بیشتر و قوی تر از نسل های قبل است. خطرات مختلف ما را بر این می‌دارد که به عنوان عضوی از جامعه امروز نگران سرنوشت ملت، انقلاب و دستاوردهای بزرگ ملی و تاریخی خودمان باشیم. امروز به اصل ارزش ها، اعتقادات دینی و مذهبی و روحیه آزادی و استقلال طلبی ملت ها هجمه می شود؛ و باید راه حل و چاره اندیشی داشته باشیم.

وی تأکید کرد: نسل جوان ما از خیلی از مفاهیم اعتقادی و ارزشی و مبانی دینی و انقلابی به دلایل متعدد بیگانه است و نه تنها بیگانگی را شاهد هستیم، در بعضی عرصه ها تهاجم و روحیه نزاع را شاهد هستیم. بعضی مطالبات امروز جوانان ما و جامعه بشری بسیار جدی است و اگر از آنها غافل باشیم چه بسا بسیاری از دستاوردهای تاریخی و ملی خودمان را از دست بدهیم. اما این امیدواری در همه ما وجود دارد که با داشتن الگوهای تاریخی و الگوی بزرگی همچون امام بتوانیم بر همه مشکلات فائق بیاییم.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س) با اشاره به اینکه نکته مهم این است که امام را چگونه به جامعه معرفی کنیم، تصریح کرد: یکی از بیانات مهم و حقیقتا تاریخی رهبر معظم انقلاب، سخنرانی امسال ایشان در حرم پیرامون شخصیت و نقش امام بود که می فرمایند به نظر من نسل های جدید این کشور به آشنایی بیشتر با امام بزرگوار نیازمند هستند. بعد ایشان می فرمایند امام در همه مسائل دینی، سیاسی و اخلاقی سرآمد است و بعد می فرمایند هیچ کس نمی تواند این امام بزرگوار را از حافظه تاریخ حذف و شخصیت او را تحریف کند.

وی با تأکید بر اینکه انقلاب و تحولی که در همه سطوح کشور ما به وجود آمده است، اصلا قابل مقایسه با تحولات تاریخ نیست، اظهار داشت: امام در این کشور ارزش هایی را زنده و مفاهیم ارزشی را خلق کرد و روحیه ای در میان مردم دمید و صلابت و استقلالی را به مردم هدیه داد که ثمرات و نتایج آن در طول 50 سال قابل لمس و تعریف است. ما نباید خودستایی کنیم و نباید از آنچه نداریم تعریف کنیم؛ ولی داشته های ما در پرتو نام امام، بسیار بیشتر از داشته های تاریخ سایر ملت هایی است که راه آزادی را طی می کنند و به حیات سیاسی ادامه می دهند.

انصاری یادآور شد: امام در عصر ما مجدد همه ارزش های اسلامی، دینی، توحیدی و آسمانی شد و نتیجه این تحول چیزهایی است که در صحنه های مختلف مشاهده می شود و باید به آنها افتخار کرد. امروز وقتی صحنه حمایت ابرقدرت ها از صهیونیسم را می بینیم پی به مبارزه خودمان علیه این قدرت ها، استکبار جهانی و حزب بعث می بریم. اقدامات دولت های خارجی در طول هشت سال مبارزه علیه نظام مقدس اسلامی را شاهد بودیم؛ که روزها و ماه های پایانی جنگ با نبرد رو در روی آمریکا با ملت ایران و هدف قرار گرفتن هواپیمای مسافری ما همراه بود. اما نتیجه روح مجاهدتی که امام در این جامعه دمید این است که صدام و طرفداران او دست های خودشان را به نشانه تسلیم بالا بردند.

وی تأکید کرد: ملت بزرگ ایران در طول این سال ها حماسه های بزرگی آفریده و از صمیم دل می گویم کارهایی که نظام اسلامی ما علی رغم تحریم ها و مشکلات فراوان در حوزه سازندگی و خدمات به مردم ارائه داده اصلا قابل مقایسه با پیش از پیروزی انقلاب نیست. ما همواره در عرصه معرفی دستاوردها کوتاهی داریم. واقعا امروز بی انصافی است اگر کسانی دستاوردهای تاریخی کشور ما را قبل و بعد از پیروزی انقلاب ببینند و بگویند برای کشور و جامعه کارهای بزرگی انجام نشده است. البته ما هنوز راه بسیار طولانی در پیش داریم و ادامه موفقیت ما در گرو پیروی از مکتب سیاسی امام است و باید امام در همه جا برای ما شاخص و الگو باشد.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س) در خصوص نقش امام در تحول دنیای اسلام و منطقه نیز گفت: چه کسی باور می کرد در برابر اسرائیلی که 70 سال قبل با حمایت قدرت های بزرگ به وجود آمد، ملت فلسطین کاری کند؛ که باید آن را معجزه انقلاب اسلامی و امام بدانیم. هر کدام از رهبرانی که با ایده هایی غیر از اسلام پا در میدان دفاع از ملت فلسطین گذاشتند، اولین کسانی بودند که لغزیدند و طعمه اسرائیلی ها شدند. اما 90 روز این ملت در برابر آتش های 24 ساعته اینقدر شجاعانه در میدان ها ظاهر می شوند. اسرائیلی که تصور نمی کرد یک روزی ملت فلسطین توان مقابله با آنها را داشته باشد، با یک طوفان بزرگ انقلابی مواجه هست.

وی تأکید کرد: به چه مناسبت قدرت های بزرگ در روزهای نخست این همه سلاح به اسرائیل دادند؟ اینها به هوای پیروزی آمده بودند اما پس از مجاهدت ملت فلسطین به این نتیجه رسیدند که پیروزی برای آنها ممکن نیست. چرا امروز از نام حزب الله می ترسند؟ چرا آمریکا از ادامه حضور در عراق می ترسد و چرا افغانستان را ترک کرد؟ ملت های منطقه از امام آموخته اند که باید مجاهدت کنند و هیچ کسی امروز در دنیا نیست که تقاضای استقلال طلبی داشته باشد و نام امام را در پس اعتقادات خودش به عنوان یک الگوی محرک به رسمیت نشناسد.

انصاری با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری می فرمایند امام منشأ تحول در کل جهان است، افزود: امروز همه ملت های جهان علی رغم افتراق دینی و فرهنگی و فاصله های زیادی که با ملت های اسلامی دارند، در دفاع از مردم مظلوم فلسطین تظاهرات برگزار می کنند و فریادشان به آزادی فلسطین بلند شده است. این بیداری از جاهایی نشأت گرفته است؛ همه آنها امام خمینی(س) را به عظمت و تاریخ سازی می شناسند.

وی یادآور شد: امام در مبارزه خودش امکانات سخت افزاری نداشت و با یک کاغذ مبارزه را ادامه می داد؛ کاغذی که روی آن پیام می نوشت. اما تأکید رهبر بزرگوارمان روی جنبه نرم افزاری است و ایشان می فرمایند امام توانستند با دو وسیله «ایمان» و «امید» انقلاب را به پیروزی برسانند.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س) تأکید کرد: هیچ زمانی مبارزه از سرنوشت ما دور نخواهد شد و از پیرامون زندگی ما نخواهد رفت؛ مگر آن روزی که جهان بشریت به یک نظام عادلانه بدون حاکم و محکوم و ابرقدرت و ضعیف برسد. البته مبارزه با نفس تا آخرین لحظه زندگی باید باشد ولی تا آن زمان سکوت در برابر ظلم، خواسته همه ستمگران است. اسلام آمریکایی می گوید جنگ نکن و سکوت کن و بگو دین از سیاست جدا است؛ اما در نگاه امام انسان باید ایمان به مبارزه داشته باشد. مبارزه یک تاکتیک و شیوه نیست، مبارزه یک راه است که در قرآن از آن نام می برد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه باید به رأی، انتقاد و خواسته های مردم احترام بگذاریم و مردم را بر خودمان مقدم بدانیم، اظهار داشت: روزهای آینده روزهای سرنوشت ساز انتخابات است. البته با کمال تأسف باید بگویم در این انتخابات شاهد گلایه هایی هستیم؛ که من در هیچ مناظره و مصاحبه ای ندیده ام که جناح های سیاسی ما دغدغه ای راجع به حضور مردم نداشته باشند و این موضوع را مطرح نکنند که چرا مقدمات حضور مردم را فراهم نمی کنیم و چرا می خواهیم در این وادی حساس فقط توجیه کنیم که به قانون عمل کرده ام؟

انصاری ادامه داد: قرار است در جاهایی که قانون نمی تواند پاسخگوی نیازها باشد، مصلحین و مجمع تشخیص مصلح نظام مشکلات را حل کنند. کسی نباید از این قافله پیاده شود. هیچ کس نمی گوید ما میل به حضور نداریم و هیچ کس نمی تواند عظمت آراء مردم را انکار کند. امام به مردم ایمان داشت؛ و رهبر ما در حرم امام چقدر راجع به تشریفاتی نبودن حضور مردم سخنرانی کردند؟ متأسفیم از اینکه سخنرانی ها و پیام های مهم را زود فراموش می کنیم؛ سخنان رهبری مطالب بسیار راهگشا در ابعاد سیاسی و فرهنگی دارد.

وی تأکید کرد: آیا واقعا امام در جامعه ما آن گونه که باید شناخته شده هست؟! دوست ندارم بگویم در جامعه ما امام زدایی است ولی حقیقتا باید گفت جای تبیین امام و نقش امام و تحولی که در جامعه به وجود آورد، بسیار خالی است. کدام رسانه دارد از امام تبلیغ می کند؟! ممکن است بعضی آدم های کج سلیقه هم بگویند چرا نام امام را می برید؟ باید اعتراف کنیم که تا شناخت امام آن گونه که شهید مطهری و شهید بهشتی می شناسند، فرسنگ ها راه داریم؛ پس باید در این زمینه کار کنیم. اشکالات جوانان را رصد و به دیگران منتقل کنیم.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س) همچنین در خصوص مراسم روز 14 خرداد، گفت: روز 14 خرداد به عنوان روز ملی، انقلابی، اسلامی و تاریخی ما ثبت شده و همانند خود نام امام از تقویم ها حذف نمی شود. 14 خرداد یعنی حماسه ای که 14 خرداد سال 68 را به خرداد 42 پیوند داد و مردم در بدرقه امام شکوه آفریدند و بعد از 35 سال هم باز شکوه می آفرینند. باید با تمام قدرت 14 خرداد را پاس بداریم و جامعه را به بزرگداشت این روز تاریخی تشویق کنیم. الحمدلله امسال مراسم بزرگداشت امام بسیار با شکوه برگزار شد و از همه دست اندرکاران تشکر می کنم.

وی تأکید کرد: در قوانین مدون همواره یکی از نکات تأکید شده این بوده که باید برای اعتلای نام و اندیشه امام کار کرد. باید مقدمات مراسم 14 خرداد با قدرت فراهم شود و همه دستگاه های تبلیغاتی باید به صحنه بیایند. هر سال آرزو داریم مردم بیشتر از برکات حضور در مراسم بزرگداشت امام خمینی(س) بهره مند شوند ولی مشکلات کشور باعث می شود که از این خواسته عدول کنیم.



انصاری اظهار داشت: فکر نکنیم دشمنان از مراسم بزرگداشت امام غافل هستند و برای بر هم زدن آن کاری نمی کنند. بسیاری از توطئه ها کشف و خنثی می شود ولی باید حواسمان جمع باشد و با اقتدار برنامه ها را پیگیری کنیم. 14 خرداد با این انگیزه برگزار می شود که مردم طرفدار امام از سراسر کشور به حرم بیایند و از زبان رهبر بزرگوارشان راه و مکتب امام را آموزش ببینند؛ پس این مردم باید تکریم شوند و این یک رسالت بزرگ است.

وی با تأکید بر اینکه عرصه تبیین از عرصه سازندگی به مراتب سخت تر است، افزود: پیدا کردن راه حل برای برون رفت از دغدغه های امروز جامعه ما همه را رنج می دهد. مسائل فرهنگی با زور و اعمال سلیقه پیش نمی رود؛ مهم این است که از زبان کسانی به جامعه منتقل شود که خود آنها عامل، پاکدست و گره گشا باشند.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س) با اشاره به حوادث روز سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، اظهار داشت: حادثه تلخی که در سالگرد این سرباز پاک باخته مکتب سیاسی امام به وجود آمد واقعا دل های همه ما را به لرزه درآورد؛ فاجعه بسیار دردناکی بود. در روزی که مردم ما آمده اند به سرباز کشورشان ادای احترام کنند و بگویند راه شما را ادامه می دهیم، انفجاری رخ می دهد که جز تلخی و اندوه از وقوع این فاجعه چیزی به جای نمی ماند. مردم ما در پرتو هوشیاری و مجاهدت های نیروهای نظامی و انتظامی، امنیت روانی خوبی دارند ولی خدای ناکرده اگر امنیت روانی جامعه ما به خطر بیفتد، نمی توانیم درست زندگی کنیم.

وی تأکید کرد: امروز برای خنثی کردن توطئه ها به ابزار دقیق و نیروهای کارآمد نیاز داریم. از روز اولی که امام در اینجا دفن شده دشمنان به دنبال تخریب حرم امام بوده اند و توطئه های زیادی خنثی شده است؛ این حرم نیازمند مضاعف نهادهای مختلف است. همان اهمیتی که به امنیت مجامع بزرگ همچون مراکز حاکمیتی از جمله مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری داده می شود، باید برای حرم امام هم فراهم گردد. نباید خدای ناکرده این جایگاه به اندازه یک سر سوزن خدشه دار شود.

به گزارش خبرنگار ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س)، محمدحسن نامی نماینده دولت در ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س)، نیز در این جلسه گفت: بنابر صحبتی که وزیر کشور با رئیس جمهور داشتند، رئیس جمهور تأکید کرد که مراسم سال آینده باید بهتر از سال های گذشته باشد. سال های گذشته مراسم بسیار ارزشمندی برگزار شد و لازم هست که ما محاسن و معایب دوره قبل را داشته باشیم که محاسن را تقویت کنیم و معایب تکرار نشود. برگزاری این مراسم در حقیقت قدرت جمهوری اسلامی ایران در پشتیبانی مردم را نشان می دهد؛ چون قدرت جمهوری اسلامی ایران در پشتیبانی مردم است.

همچنین نمایندگان سایر دستگاه ها و نهادهای عضو این ستاد در جلسه حضور داشتند و پیشنهاداتی مثل تحول در مراسم بزرگداشت امام خمینی(س)، گسترش کمیته های ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام و برگزاری گسترده مراسم در استان ها و شهرستان ها ارائه دادند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین