Monday 29 April 2024| ۱۶: ۰۹ - دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۲۴۷
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۹
آملی لاریجانی : نگاه توحیدی امام در سخنان و رفتارشان موج می‌زند

به گزارش آستان، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی نیز در این مراسم با بیان اینکه امام یک شخصیت بی بدیل و بی نظیر از حیث اجتماع ابعاد مختلف شخصیتی است، گفت: اولین بُعد شخصیت امام «ایمان مستحکم» و «توحید عمیق» ایشان بود. نگاه توحیدی امام در سخنان، مکتوبات و رفتارشان موج می‌زند. نگاه توحیدی اصل اصیل برای امام بود و من فکر می‌کنم بسیاری از آموزه‌های دیگر اعم از دینی، سیاسی و اجتماعی همه در پرتو این نگاه توحیدی شکل گرفته است.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: امام می‎فرمود ما می‌خواهیم خودمان باشیم و نمی‌خواهیم زیر یوق سلطه دیگران باشیم. این ناشی از همان نگاه توحیدی است. کسی که حق متعال را با آن نگاه عمیق عرفانی شهود می‌کند، هیچ وقت زیر بار ظلم اجانب نخواهد رفت.

وی با اشاره به اینکه بُعد دیگر شخصیت امام «توجه به مردم» بود، تصریح کرد: بدون‌ اتکا به مردم‌ نمی‌توانیم دین را در جامعه پیاده کنیم و در حل مشکلات هم اتکا به مردم است؛ امام دائما به این مطلب تذکر می‌دادند و در عمل هم خودشان اجرا می‌کردند. در دفاع مقدس دعوت امام مردم را به صحنه آورد و آن دفاع عظیم شکل گرفت. در بنیان نظام جمهوری اسلامی دعوت امام بود که قاطبه مردم به نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی رأی دادند.

آیت‌الله آملی لاریجانی اظهار داشت: قانون‌ اساسی‌ ما بر اساس نگاه‌ توحیدی شکل گرفته و این انعکاس شخصیت امام‌ بود که چنین انقلابی را روحانی شکل داد؛ الهی تدبیر کرد و قانون اساسی این نظام، این طوری نوشته شد. در سراسر این قانون اساسی تأکید بر «حضور مردم» است. هیچ نهاد مهمی در کشور بدون دخالت مستقیم یا غیر مستقیم مردم شکل نگرفته و شکل نمی‌گیرد. مهمترین نهادهای این کشور به نحوی متکی به انتخابات است. این اتکا به مردم در ساحت اجرای یک نظام دینی است.

وی یادآور شد: آموزه‌های امام فقط تعلیمات اخلاقی، دینی و حتی اجرایی نبود. امام با نظام جمهوری اسلامی یک راه نو در میان فلسفه‌های سیاسی دنیا مطرح کرد. نظام الهی ولایی، یک نظام جدید در فلسفه سیاسی موجود  دنیا بود. پیوند بین دین و سیاست راه‌ جدید امام‌ بود و اجرای این نظریه فلسفی سیاسی بر اساس حضور مردم شکل گرفت. اجرای چنین نظریه مهم دینی و سیاسی بدون‌ حضور مردم‌ ممکن نمی‌شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: مهمتر از حضور نظام جمهوری اسلامی در منطقه‌، این است که شما ببینید چه فکری پشت مقاومت در منطقه از لبنان، سوریه، عراق تا یمن است؟ فکری است که امام ارائه کرد. اینکه گروه حوثی‌ها مقابل آمریکا ایستادگی کنند، فکر امام بود. امام به مسلمانان القا کرد که شما صاحب‌ عزت‌ هستید؛ و این هنوز هم اثرگذار است.

وی اظهار داشت: کاستی‌ها نباید ما را غافل کند از اهمیت‌ این راه بزرگ که امام برای ما و همه مسلمین گشود. امام‌ باور استقلال و عزت‌ را به مردم‌ برگرداند و از این جهت همه ما مدیون‌ امام هستیم. آرمان‌هایی که امام نشان دادند همان آرمان‌های اسلام و دین حق الهی است.

آیت‌الله آملی لاریجانی افزود: لازمه راه امام «توجه‌ به مردم‌» است؛ و بصیرتی که باید در همه مجاری از خود نشان بدهند. امروز جمهوری اسلامی در یک موقعیت خیلی خاص قرار دارد و دشمنان ما از هر طرف در حال‌ ضربه‌ زدن هستند و و ما باید توج داشته باشیم که هرگونه اظهار ضعفی موجب دخالت دشمن خواهد شد و ما مطمئن هستیم حضور مردم در صحنه، خصوصا در انتخابات،‌ دشمن را ناکام خواهد کرد و اسباب‌ اقتدار نظام و تأمین امنیت ملی خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سالروز تأسیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به فرمان امام خمینی(س)، گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام از تدابیر مهم امام بود. از ابعاد وجودی امام‌ این بود که در مقام اجرای حکومت، گره‌ها را باز می‌کرد. در اصلاح قانون اساسی مجمع تشخیص مصلحت نظام در اصل 112 قرار گرفت. مجمع تشخیص مصلحت نظام در حل معضلات بسیار اثرگذار بوده‌  امروز یک نهاد فوق‌العاده مهم و اثرگذار است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین