Monday 29 April 2024| ۰۸: ۵۱ - دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۲۵۹
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۵
سخنان سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در دیدار با یادگار امام
سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در بحث محیط زیست فراز و نشیب‌های فراوانی داشته‌ایم. خانواده محیط زیست با تمام توان و دلسوزی علی‌رغم محدودیت‌ها کارشان را انجام می‌دهند. مجموعه محیط‌بانان ما در سطح کشور حدود 650 پاسگاه محیط‌بانی داریم و شاید خیلی از این پاسگاه‌ها با توجه به اینکه نیرو نداریم، فقط یک دکوراسیون آنجا است و چیز خاصی داخل آن نیست.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تأکید بر اینکه شرایط محیط زیست ما در آستانه‌ها قرار گرفته است، گفت: مباحث محیط زیست، مخصوصا در مباحث فراهوایی، سیلاب‌ها و یا حتی زلزله احتمالاتی است. معمولا تمام پیش‌بینی‌ها بر مبنای علم و آمار شکل می‌گیرد. پیش‌بینی ما بر مبنای داده‌هایی است که ایستگاه‌های هواشناسی به ما می‌دهند. الآن وضعیت کشور از  لحاظ شاخص‌های محیط زیستی در آستانه‌ها قرار گرفته و باید کشور  را بر این مبنا مدیریت کنیم.

به گزارش آستان،  علی سلاجقه در دیدار با آیت الله سید حسن خمینی، با تأکید بر اینکه شرایط محیط زیست ما در آستانه‌ها قرار گرفته است، گفت: از همان وقتی که فلات ایران شکل گرفته، کشور ما در میان دو آستانه خشکسالی و سیلاب قرار دارد. یعنی از نظر میانگین بلندمدت هم حدود 56 سال آمار ایستگاه‌های بارش در کشور ما ثبت شده و میانگین بارش کشور ما 240 میلیمتر بوده؛ ولی در سال‌های اخیر به حدود 210 میلیمتر و کمتر رسیده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: مخصوصا در چهار سال اخیر شرایط تغییر اقلیم ما را به جایی رسانده که پیش‌بینی خیلی سخت است و قالبا شاهد هستیم که پیش‌بینی‌ها خوب از کار در نمی‌آید. پاییز امسال خیلی از کشاورزان ما بر اساس همین پیش‌بینی‌ها تمام دار و ندار خودشان را تحویل خاک دادند برای اینکه در پایان بتوانند یک محصول مناسب برداشت کنند؛ ولی پیش‌بینی‌ها درست از کار در نیامد. در شرایط تغییر اقلیم معمولا این بحث‌ها را می‌بینیم.

وی افزود: مباحث محیط زیست، مخصوصا در مباحث فراهوایی، سیلاب‌ها و یا حتی زلزله احتمالاتی است. معمولا تمام پیش‌بینی‌ها بر مبنای علم و آمار شکل می‌گیرد. پیش‌بینی ما بر مبنای داده‌هایی است که ایستگاه‌های هواشناسی به ما می‌دهند. الآن وضعیت کشور از  لحاظ شاخص‌های محیط زیستی در آستانه‌ها قرار گرفته و باید کشور  را بر این مبنا مدیریت کنیم.

سلاجقه اظهار داشت: در این کشور اگر دو سال زلزله و سیلاب نیامد و خشکسالی نبود، همه باید انگشت به دهان باشند؛ چون این جزء ذات کشور است. همان طور که ما زاگرس را تکنولیزه شده می‌گوییم، پوسته کشور ما تکنولیزه است. مثلا تراست شمال تهران را مشاهده کنید، یا گسل‌های متعددی که در شهرری وجود دارد. شهرری در دوره‌های مختلف زمین‌شناسی بارها با خاک یکسان شده است. این مسائل وجود دارد ولی خوشبختانه از سوی دیگر علم آمده و خیلی از مسائل را حل کرده است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های دانش بنیان کشور، افزود: وقتی آدم به شرکت‌های دانش بنیان سر می‌زند واقعا افتخار می‌کند. یعنی چنین نیروهایی هیچ جای دنیا نمی‌بینید که جوانان برای حل مشکلات کلید دارند. باید زمینه‌های آن فراهم شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تأکید بر اینکه مسائل محیط زیستی همه چیز را تحت تأثیر قرار می‌دهد، گفت: تغییر اقلیم بازه زمانی طولانی مدت دارد و شاخص‌های بارش و رطوبت آنجا نقش اساسی دارند. دیروز صبح که ما وارد سرخس شدیم هوا بسیار عالی بود. دو روز قبل آنجا برف باریده بود و ما گفتیم خاک نمناک است و خبری از طوفان‌های گردوغبار نیست اما ساعت یک و نیم بعد از ظهر هیچ ماشینی آنجا قدرت حرکت نداشت و تمام ماشین‌ها در جاده زمین‌گیر شده بودند؛ به خاطر غلظت گردوغبار که تمام منشأ آن داخلی بود.

وی ادامه داد: در این شرایط مهاجرت‌های محیط زیستی اتفاق می‌افتد و مردم به خاطر فشارهایی که به آنها می‌آید جا به جا می‌شوند و به جاهای دیگر می‌روند. بر این اساس کشور باید یک دورنما داشته باشد. مسأله محیط زیست این طور نیست که بخواهیم به صورت روزمره با مردم حرف بزنیم. وظیفه اصلی محیط زیست این است که 20، 50 و 100 سال آینده کشور را بر اساس مباحث آماری و احتمالاتی پیش‌بینی کند و به دولت برنامه راهبردی بدهد.

سلاجقه با تأکید بر اینکه دولت مردمی و انقلابی میثاق‌هایی با مردم بسته که پای آنها ایستاده ولی منابع محدود است، افزود: در بحث محیط زیست فراز و نشیب‌های فراوانی داشته‌ایم. خانواده محیط زیست با تمام توان و دلسوزی علی‌رغم محدودیت‌ها کارشان را انجام می‌دهند. مجموعه محیط‌بانان ما در سطح کشور حدود 650 پاسگاه محیط‌بانی داریم و شاید خیلی از این پاسگاه‌ها با توجه به اینکه نیرو نداریم، فقط یک دکوراسیون آنجا است و چیز خاصی داخل آن نیست.

وی با اشاره به اینکه در سازمان حفاظت محیط زیست باب شهادت باز است، اظهار داشت: متأسفانه نیروهای ما تحت تأثیر انسان‌های قصی القلب هستند. اگر کسی نسبت به طبیعت رحم نکند، اسم آن را قصی القلب می‌گذاریم. متأسفانه نیروهای ما درگیر و شهید می‌شوند. پرونده شهادت هم مثل بقیه دستگاه‌ها برای این بچه‌ها تصریح نشده و داریم پیگیری می‌کنیم.

رئیس سازمان حفاظت میط زیست گفت: این مجموعه با جان و دل دارند از کشورشان محافظت می‌کنند. محیط زیست قبل از وظیفه اداری و آنچه که قانون برای همکاران بنده مشخص کرده، عشق است که کار می‌کند و بچه‌های ما مبتنی بر عشق کارشان  را انجام می‌دهند و خوشبختانه امسال در جنبه‌های مختلف به توفیقاتی دست یافته‌ایم.

وی تأکید کرد: این مجموعه مشارکت مردم را مبنا قرار دادند. قبل از انقلاب همه آنچه که وجود داشته کارگاه‌های یک خاندان خاص بوده و محیط زیست در این کارگاه‌ها خلاصه می‌شد. ولی بعد از انقلاب مناطق حفاظت شده چندین برابر افزایش پیدا کرد که البته به عنوان مناطق ژنتیکی کشور و جهان دارند حفاظت می‌شوند و از سوی دیگر به عنوان منابع اصلی حفظ منابع آب و خاک حفاظت می‌شوند. الآن بحث «مشارکت مردم پایه» است. یعنی قشر خاصی نباید از اینها استفاده کنند و تمام مردم باید استفاده کنند.

سلاجقه گفت: این رویکردها با حفظ اصل منابع و اشتغال پایدار و معیشت پایدار مردم شکل گرفته است. به عنوان مثال آنچه که در مجموعه خلیج گرگان اتفاق افتاد، شاید برای اولین بار در کشور است. چون ما استخوان لای زخم‌های خیلی زیادی داریم. 411 کلان‌پروژه از سال 1372 در کشور تعیین تکلیف نشده بودند. سرمایه‌های کشور بودند که 10 تا 90 درصد پیشرفت داشتند و همچنان سرگردان بودند. خوشبختانه بدنه کارشناسی دارند این مشکلات را سامان می‌دهند و حل می‌کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین