Wednesday 15 May 2024| ۱۶: ۲۷ - چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۰۸۷
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۸
اینکه بعضی‌ها می‌گویند ایشان رد صلاحیت شدند بی‌احترامی به ایشان و خانواده امام است.
آستان: عضو حزب موتلفه اسلامی گفت: مردم هرکسی را انتخاب کنند مثبت و منفی‌اش را باید تحمل کرد. اگر بنی‌صدر هم باشد باید با بیرون کردن آن وی را تحمل کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، اسدالله بادامچیان در نشست خبری حزب موتلفه به مناسبت انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری با حضور در حضور خبرنگاران عنوان کرد: در این انتخابات به عنوان نمونه‌ای از نظام مقدس جمهوری اسلامی به دور از بهره‌گیری‌های سیاسی همه مردم را به حضور دعوت می‌کنم. اینکه ۱۲ هزار و ۱۰۰ نفر در انتخابات ثبت نام کرده‌اند نشان می‌دهد که این یک کشور آزاد است. زمانی که سطح علمی کشور بالا رفته است و چندین میلیون کار‌شناس ارشد و دکتری و حجت‌الاسلام و آیت‌الله داریم باید انتظار داشته باشیم این‌ها احساس وظیفه کنند و پا به عرصه بگذارند.

او گفت: بعضی‌ها عادت دارند به همه چیز نگاه منفی داشته باشند. شاید در دوره بعد ۲۰ هزار نفر ثبت نام‌کننده داشته باشیم لذا باید تمهیداتی بچینیم که مسئله شورای نگهبان حل شده و امکانات لازم جهت احراز صلاحیت افراد فراهم شود.

عضو حزب موتلفه اسلامی افزود: بحثی که ما با نمایندگان جوان داشتیم، همین بود که در مجلس آینده باید در خصوص ثبت نام‌ها به همه جوانب توجه داشت.

بادامچیان از رسانه‌ها تشکر کرد و گفت: به عنوان کسی که از اول انقلاب در این نظام حضور داشته‌ام، از رسانه‌ها که این دوره کارهای شایسته‌ای کرده‌اند تشکر می‌کنم. امیدوارم مردم با هوشمندی امر انتخابات را پیگیری کنند. در این دو سال که ما مشغول کارهای انتخاباتی بوده‌ایم چه برای دوره ریاست جمهوری و چه مجلس در رسانه‌ها به خصوص رسانه‌های مجازی حضور مستمر مردم را دیده‌ایم.

او اضافه کرد: رهبر دوراندیش ما با درایت رهنمودهای لازم را داده‌اند و گفته‌اند به افراد پاک، انقلابی، شجاع، هوشمند و با فهم رای بدهید. به کسانی که بتوانند در مجلس نظام را در بخش قانونگذاری اداره کنند. در داخل و خارج حتی استکبار هم به اهمیت انتخابات ما به دلیل موقعیت‌های به وجود آمده در منطقه واقف است و ایجاد موقعیت‌های مثبت و منفی انتخابات ما را متوجه شده است.

بادامچیان افزود: مردم هرکسی را انتخاب کنند مثبت و منفی‌اش را باید تحمل کرد. اگر بنی‌صدر هم باشد باید با بیرون کردن آن وی را تحمل کنند. اگر رجایی باشد اثرات مثبتی دارد. امام هر دو را تنفیذ کردند.

او در بخش دوم سخنانش به انتخابات مجلس خبرگان اشاره کرد و گفت: در این دوره در محضر هر دو نهاد با کاری پر تلاش و دقیق دریک سال اخیر همراه بودیم. ماهیت خبرگان در موقعیت حساس کنونی جهان که داعش اسلام متحجر را نشان می‌دهد و بیداری اسلامی همزمان رخ داده است دو چندان شده است. در چنین انتخابات مهمی مسئله خبرگان پایه اصلی است که خبرگان در دو مرحله توسط مردم ایران به انتخاب ولی فقیه دست می‌زنند. در این حوزه هم با شرکت داوطلبان زیادی مواجه بودیم.

عضو حزب موتلفه اسلامی گفت: مسئله احراز صلاحیت‌ها هم که در مجلس شورای اسلامی یک صورت دارد و در مجلس خبرگان که وظیفه شناخت ولایت و فقاهت را برعهده دارد شکل سخت‌تری به خود می‌گیرد، مسئله مهمی است. هر مجتهدی نمی‌تواند مجتهد عضو خبرگان رهبری باشد به همین خاطر رعایت حقوق داوطلبان و احراز صلاحیت‌ها کار سختی است. تبعاً مسائل سیاسی هم در کنار آن زیاد است.

بادامچیان گفت: دو فهرست جامعه مدرسین و روحانیت هم از همین منظر با هم متفاوت هستند که یک جامعه سیاسی پویا و دینی چنین مسائلی را نیز دارد.

او در خصوص رد صلاحیت سید حسن خمینی گفت: اینکه بعضی‌ها می‌گویند ایشان رد صلاحیت شدند بی‌احترامی به ایشان و خانواده امام است، این درست نیست. همچنین اینکه بعضی‌ها برای مصادره یک فرد برای جناح خود نام شخصی را مخدوش می‌کنند نیز از نظر ما درست نیست. آقای سیدحسن خمینی ثبت‌نام کردند و بعد در آزمون شرکت نکردند این حق ایشان بود که ثبت نام کنند و اینکه به دلیل عدم حضور ایشان در آزمون صلاحیتشان احراز نشود نیز حق شورای نگهبان بود. به این ترتیب ایشان رد صلاحیت نشدند بلکه عملاً انصراف دادند.

بادامچیان اظهار داشت: تبعاً استکبار جهانی نسبت به مسئله خبرگان حساسیت جدی دارد. حرف‌های این‌ها از نظرمن باطل است اما باطل هم گاهی شیطنت می‌کند و می‌کوشد در مجلس خبرگان نفوذی بفرستد و دائم می‌گوید به فلانی رای بدهید یا به فلانی رای ندهید. این نشان می‌دهد این‌ها به بن‌بست رسید‌ه‌اند و به هر چیزی دست می‌زنند.

عضو حزب موتلفه اسلامی افزود: با داشتن دو نهاد انقلابی جامعه مدرسین و روحانیت ما هیچ مشکلی نخواهیم داشت. به قول آیت‌الله مصباح یزدی که از مراجع فقیه و عاقل است وجود چنین نهادهایی عقلاً و شرعاً می‌تواند حجت شرعی باشد. جامعه روحانیت مبارز هم همینطور. لیست این دو نهاد تقریبا در همه استان‌ها یکی است به جز لرستان، کردستان و گلستان که به دلیل عدم معرفی به اجماع نرسیدند و گفتند خبرگانی که بوده‌اند خودشان تصمیم بگیرند. در مورد گیلان جناح آقای تسخیری می‌خواستند تغییر حوزه بدهند که شورای نگهبان به ایشان چنین اجازه‌ای نداد.

او در ادامه به مشکلات تبلیغات برای جامعتین اشاره کرد و گفت: مشکل بزرگ تبلیغات این است که از لحاظ مالی با توجه به گرانی‌ها تنها در حد ضرورت می‌توانیم انجام وظیفه کنیم. ما در جایی به آقای کوثری گفتیم کمک مالی کنند ایشان گفتند من می‌خواهم به سوریه بروم. همزمان یکی از خبرنگاران به بادامچیان اشاره کرد که‌ای کاش می‌گذاشتید به سوریه برود و شهید شود.

بادامچیان خاطرنشان کرد: من هم دلم شهادت می‌خواهد اما نه به این زودی‌ها ان‌شاءالله بعد از ۹۰ سالگی.
 

بادامچیان گفت: در این دوره پول نداریم. جامعه روحانیت حتی پوستر هم چاپ نکرده است چون وضعیت مالی مناسبی نداریم. ما در موتلفه هم نیروهایمان را برای ائتلاف اصولگرایان گذاشته‌ایم. امیدواریم دوستان کمبود بودجه مالی ما را با امکانات خودشان چه از طریق رسانه و چه از طریق چهره به چهره رفع کنند. ما در موتلفه معاونت دائم انتخابات داریم که بار آن به دوش بنده بوده است.

وی افزود: درگیری ها و خواسته‌هایی که صادقانه یا هوسانه خدمت می‌کنند نیز بوده است. بدین ترتیب ما درگیری‌های داخلی و نفوذ استکبار را می‌دانستیم و ائتلاف کردیم. علی‌رغم اینکه در رسانه‌ها گفتند اینها حتی نمی‌توانند دور یک میز بنشینند، ما موفق شدیم ائتلاف کنیم.

بادامچیان در ادامه به گفته‌های برخی رسانه‌ها اشاره کرد که می‌گفتند آیت‌الله مصباح از لیست ائتلاف حمایت کرده است و گفت: دفتر آیت الله مصباح در این زمینه شفاف‌سازی کرده است و گفته است که با حفظ احترام به تمام افراد بنده هیچ دخالتی در مسئله فهرست‌های مجلس نکرده‌ام. این به این معنی نیست که جامعه مدرسین فلان لیست را تایید نمی‌کنند بلکه به این معنی است که جامعه مدرسین دخالتی نمی‌کنند.

بادامچیان به نحوه تشکیل لیست ائتلاف اصولگرایان  اشاره کرد و گفت: ائتلاف اصولگرایان در تهران به این روش بوده است که اول نام‌نویسی کردند و از بین آن افراد ابتدا 124 نفر و بعد 64 نفر و در آخر 30 نفر انتخاب شدند. از موتلفه 21 نفر معرفی شد و نشان دادیم شعار جوان محوری توسط این حزب عملیاتی شده است اما اینها نشان دادند اینکه می‌گویند ما جوانان را باید بازی دهیم صرفا شعار است چرا که هیچ‌کدام از جوانان موتلفه که ما معرفی کردیم انتخاب نشدند. در این بین 12 نفر انصراف دادند که من هم جزو آنها هستم و خدا را شکر می‌کنم که من را همیشه از این بار مجلس رها کرده است.

وی در ادامه به نارضایتی‌های ناشی از ایجاد لیست 30 نفره تهران اشاره کرد و گفت: این نارضایتی‌ها طبیعی است ما خودمان افراد خدومی مثل آقای حسین نیک‌نام را که تنها 5 وزیر معاون بین‌الملل ایشان بوده‌اند و سابقه درخشانی در این نظام داشتند معرفی کردیم. همچنین جولایی را برای حضور در لیست معرفی کردیم که هیچ کدام انتخاب نشدند. آقای غفوری‌فرد نیز معرفی شده‌ بودند که از طرف ائتلاف در لیست قرار نگرفتند.

بادامچیان در این خصوص توضیح داد که غفوری‌فرد از افراد خدوم و تحصیلکرده و با سابقه این نظام است. ایشان در ایران، ژاپن و امریکا تحصیلات عالیه داشته‌اند و سابقه وزارت و سوابق اجرایی درخشانی در این سال‌ها داشته‌اند اما اکنون مثل حضرت یونس است که از قومش قهر کرده است. اینکه آقای غفوری‌فرد در این انتخابات شرکت خواهند کرد تشخیص شخصی خودشان است اما این به این معنی نیست که ما یونس خود را از دست می‌دهیم.

وی در ادامه صحبت‌هایش به همگرایی در استان‌ها اشاره کرد و گفت: اتحاد اصولگرایان در استان‌ها هم شکل حزبی به خود گرفته است. ائتلاف بزرگ اصولگرایان تهران در استان‌ها دخالتی ندارد ولی از اتحاد آنها حمایت می‌کند.

بادامچیان در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه در مجلس آینده حضور موتلفه چگونه خواهد بود، به فراکسیون موتلفه در مجلس هشتم و نهم اشاره کرد و گفت: در مجلس هشتم فراکسیون موتلفه همراه با اصولگرایان بود. در مجلس نهم اصولگرایان دو بخش شدند رهروان و اصولگرایان. موتلفه به احترام هر دو مجموعه ظهور مواضعی نداشت. باید دید در مجلس دهم چگونه است قطعا موتلفه فراکسیون خود را خواهد داشت و براساس موقعیت تغییر رفتار خواهد داد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در مورد گفته‌های اخیر غفوری‌فرد درباره ائتلاف اصولگرایان که گفته بود مشخص نیست در تشکیل لیست ائتلاف اصولگرایان چه شاخص‌هایی مدنظر قرار گرفته و اینکه سهم موتلفه در برابر جبهه پایداری کم بوده است، گفت: در موتلفه برای اعضا آزادی بیان وجود دارد. این آزادی در چارچوب اصولی که به آن معتقدیم هیچ مانعی ندارد. ما به شخصیت والایی مثل آقای غفوری‌فرد که سابقه طولانی مجلس و وزارت دارد نمی‌توانیم بگوییم فلان نظر را بدهد یا ندهد. من به شما توصیه می‌کنم دنبال این نروید که بگوید اصولگرایان ائتلاف نکرده‌اند. در این جامعه هرکس آزاد است حرفش را بزند. من همانطور که گفتم معتقدم آقای غفوری‌فرد عصبانی شده و مثل حضرت یونس از قومش روی برگردانده است. ایشان چهره‌ای است که به درد مجلس می‌خورد. ما هم وی را برای حضور در ائتلاف به اصولگرایان معرفی کردیم اما معیار انتخاب نامزدها هم صلاحیت بوده و هم مصلحت. اینکه می‌گوییم مصلحت به این معنا نیست که صلاحیت نداشته‌اند بلکه به این معناست که اصلح هم وجود داشته اما مصلحت ایجاب می‌کرده که صالح را انتخاب کند. این مصلح در جایی بوده که اگر بعضی افراد انتخاب نمی‌شدند وحدت را بهم می‌زدند.

بادامچیان در پاسخ به سوالی درخصوص چگونگی به وحدت نرسیدن جامعتین برای ایجاد فهرست واحد و ایجاد فضای دوقطبی گفت: آقایان جامعتین تحت تاثیر هیچ ارگان یا رسانه‌ای مثلا بی‌بی‌سی نیستند. از 16 نفر خبرگان تهران 15 نفر یکی است و تنها در دو نفر اختلاف دارند. یک مجموعه مصلحت دید برخی اشخاص باشند و برخی نباشند. من خدا را شاکرم که دشمنان گاهی در تعصباتشان دست خودشان را رو می‌کنند.

عضو حزب موتله اسلامی در پاسخ به سوالی درخصوص اختلاف مصباح یزدی و آیت الله هاشمی و اینکه اسم آیت الله هاشمی به دلیل این اختلاف در لیست مدرسین قرار نگرفته و به دلیل دوستی ایشان با آقای موحدی کرمانی اسم وی در لیست جامعه روحانیت بوده است، گفت: اینچنین نبوده است.

وی توضیح داد:  این واضح است که آیت الله مصباح یزدی با آقای هاشمی مشکلاتی دارند و مخالف حضور ایشان در لیست مدرسین بودند اما لیست مدرسین بر مبنای رای جمعی انتخاب شده است. من نمی‌توانم به دیدگاه مخالف و موافق برای حضور آقای هاشمی در لیست مدرسین اشاره کنم چرا که صورتجلسه نشست‌ها محرمانه است اما می‌گویم که نظر آقای مصباح یزدی لزوما حاکم نبوده است بلکه لیست بر مبنای رای‌گیری معرفی شده است.

بادامچیان به سوال خبرنگاری در خصوص معضل مسئله انتخابات خبرگان در برخی استان‌ها اشاره کرد و گفت: در برخی از استان‌ها ما طبیعتا رقیب نداریم چرا که مسئله انتخابات در ایران مانند مسئله انتخابات در غرب نیست که افراد برای دنیایشان با هم رقابت کنند. اینکه یک نفر به بوشهر برود که مثلا با آقای حسینی بوشهری رقابت کند اسلامی نیست. در اسلام به قصد جاه و جیب نباید در انتخابات شرکت کرد.

وی ادامه داد: در مورد انتخابات مجلس هم همینطور است گاهی تکلیف شرعی است و گاهی تکلیف شخصی در جمع اگر بگویند که شما تکلیف ندارید اشخاص باید انصراف بدهند همانطور که آیت‌الله بهشتی در حوزه مبانی حزب جمهوری می‌گفتند در این حزب که حزب الهی است هر کس موظف است در هر مرحله‌ای از مسئولیتش که شخص دیگری را از خود لایق‌تر دید کنار برود این درخصوص مسئله دکتر غفوری‌فرد نیز صدق می‌کند در همان اوایل در تلویزیون از آقای غفوری‌فرد که کاندیدای نخست‌وزیری بودند پرسیدند شما خودت به چه کسی رای می‌دهی ایشان گفتند به آقای رجائی.

بادامچیان در پاسخ به خبرنگاری در خصوص اعلام لیستی از اعضای حزب پایداری با سرلیستی آقاتهرانی گفت: بنده در این خصوص بی‌اطلاعم اما اگر چنین بوده است که اشخاص خارج از لیست ائتلاف اصولگرایان لیست‌های موازی داده‌اند باید بگویم بنی‌آدم اعضای یکدیگرند فقط گاه‌گاهی بهم می‌پرند. ما نباید این را به عنوان تشتت آراء به حساب بیاوریم ما معتقدیم اگر این‌ها مایلند بهتر است تنها اسم خود شان را ببرند نه اینکه به نام یک جناح یا یک لیست وارد عمل شوند. برای مثال ما در ائتلاف بزرگ اصولگرایان می‌گوییم ما از جبهه موتلفه فلان نظر را داریم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین