Wednesday 15 May 2024| ۱۶: ۰۷ - چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۱۳۸
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹
اولین سال درگذشت دکتر صادق طباطبایی
صادق طباطبایی که سال ۱۳۹۲ مبتلا به سرطان ریه شده بود، پس از یک سال در ۲ اسفند ۱۳۹۳ در دوسلدورف آلمان درگذشت او در آرامگاه حضرت امام خمینی(س)، به خاک سپرده شد.
دوم اسفنده ماه که می‌آید حس غریبی در وجودم احساس می‌کنم. امروز اولین سالروز فوت یار صادق امام و انقلاب است؛ مردی که به دستور امام بزرگوار مجری برگزاری رفراندوم در جمهوری اسلامی ایران بود.

به گزارش «آستان»، جوان شیک‌پوش و خوش‌بیان دولت موقت که به‌واسطه نزدیکی به بیت چندین روحانی برجسته از جمله حضرت امام خمینی (س) و امام موسی صدر، سال‌های دانشجویی در آلمان و همراهی با امام بزرگوار در فرانسه و حضور در سال‌های پر ماجرای ابتدای انقلاب، گنجینه‌ای از خاطرات و اطلاعات انقلاب را با خود همراه داشت، یک سال از زمان در گذشتش می‌گذرد. دکتر صادق طباطبایی پنجم فروردین ماه ۱۳۲۲ در شهر قم متولد شد. او فرزند آیت‌الله سید محمدباقر سلطانی و خواهرزاده امام موسی صدر و برادر همسر سیّداحمد خمینی فرزند حضرت امام خمینی(س) بود.

او پس از گذراندن دوران دبیرستان در شهر قم و اقامت کوتاهی نزد سیدموسی صدر برای ادامه تحصیل راهی آلمان شد و ابتدا در رشته شیمی (با گرایش شیمی آلی) در دانشگاه آخن و سپس دردانشگاه بوخوم به تحصیل در رشته بیوشیمی پرداخت و سرانجام موفق به اخذ درجه دکتری در رشته بیوشیمی، در شاخه آنزیمولوژیو ژنتیک گردید و در سن سی و دو سالگی استاد دانشگاه بوخوم شد. وی در سال ۱۹۷۱ (۱۳۵۰) به عضویت جامعه پژوهش گران آلمان DFG در آمده و نتایج پژوهش‌های او در مجله علمی FEBC، ارگان فدراسیون اروپایی بیوشیمیست‌ها منتشر می‌شده‌ است.

صادق طباطبائی به موازات تحصیل سردبیر نشریه «دانشجوی مسلمان» بود که به مدت پنج سال (تا انقلاب ایران) در آلمان منتشر و در سراسر جهان توزیع می‌شد. این نشریه به نقد فلسفی رژیم شاه و اهمیت استراتژیک دموکراسی اسلامی و اسلام میانه‌رو در ایران و خاورمیانه می‌پرداخت. طباطبایی علاوه بر عضویت درسازمان کنفدراسیون دانشجویان و محصلین ایرانی، بنیان‌گذار و عضو اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا، آمریکا و کانادا و چند دوره دبیر روابط بین‌الملل آن سازمان نیز بود. فصلنامه اسلام مکتب مبارز؛ ارگان انتشاراتی این اتحادیه نیز با سردبیری او منتشر می‌شد.وی در دوازدهم بهمن ۱۳۵۷ همراه امام بزرگوار به ایران آمد و ابتدا در وزارت کشور، معاونت سیاسی و اجتماعی آن وزارتخانه و نیز برگزاری همه‌پرسی نظام جمهوری اسلامی در ایران را عهده‌دار شد.

صادق طباطبائی سپس در دولت مهدی بازرگان معاونت سیاسی نخست وزیر و سخنگویی دولت را بر عهده گرفت و به عنوان وزیر مشاور این دولت، انجام وظیفه کرد. بعد از استعفای بازرگان و تا شروع نخست وزیری رجایی؛ وی با حکم حضرت امام خمینی (س)، سمت سرپرستی نخست وزیری و نهادهای وابسته را عهده دار شد. سید صادق طباطبایی که سال ۱۳۹۲ مبتلا به سرطان ریه شده بود، پس از یک سال در ۲ اسفند ۱۳۹۳ در دوسلدورف آلمان درگذشت او در آرامگاه حضرت امام خمینی(س)، به خاک سپرده شد. روحش شاد و یادش گرامی باد.

منبع: آستان
برچسب ها: صادق طباطبایی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین