Friday 26 April 2024| ۰۸: ۱۳ - جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۲۰۲
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰
منظور امام بزرگوار از مردم همانگونه که تاکید نموده اند همه مردم از هر قشر و گروه، قوم و مسلک و مذهب می باشد.
امروز در يكي از حساس ترين مقاطع تاريخ انقلاب و نظام اسلامي قرار داريم زيرا انتخابات خبرگان رهبري و  مجلس شورای اسلامی را در پيش داريم.

به گزارش خبرنگار آستان، اين مقطع حساس و حياتي بيداري مردم و حضور آزادانه آنان در صحنه انتخابات و سالم سازي شرايط و زمينه هاي لازم آن را واجب و ضروري مي نمايد و به همين دليل چنان كه حضرت امام خميني(س) تاكيد مكرر دارند نقش آفريني علماي دين و نيروهاي متعهد و دستگاه هاي قانوني كشور در تمهيد بسترهاي لازم حائز اهميت است.

اگر بخواهیم رمز و راز و اهداف این انقلاب اسلامی را بهتر درک نماییم  به ناچار می‌بایست مروری عمیق و دقیق داشته باشیم از زندگی امام بزرگوار و افکار و اندیشه های ایشان؛ و کیفیت مدیرت و رهبری ایشان چه قبل و چه بعد از انقلاب.

در این میان  وصیت نامه سیاسی-الهی  حضرت امام خمینی (س)  به عنوان بخش مهمی از تفکرات ،اندیشه ها و نگاهها و انتظارات  ایشان به ما کمک می کند تا نسبت همه ی اقشار و گروه ها و مردم ومسئولین و کسانی که داعیه دلسوزی انقلاب دارند با این نظام دینی و مردمی بهتر مشخص شود و وظایف و جایگاهها  هرکدام بهتر درک شود.

با بررسی این وصیت نامه  می توان گفت که این مکتوب، منشور کاملی است از فلسفه و تاریخ اسلام و همچنین فلسفه و چرایی و رسالت و اهداف انقلاب اسلامی  در عصر حاضر، و از جهت دیگر راههای تقویت و توسعه انقلاب و شیوه های حفظ و صیانت و ارتقای جایگاه آن  بر ای ما قابل دریافت است. در این میان یکی از نکات قابل توجه این است که امام بزرگوار، اسلام و حکومت اسلامی را پدیده ای الهی معرفی می کنند که سعات بشریت را به بلاترین وجه در دنیا و آخرت تضمین می کند و تلاش در جهت تحقق محتوای آن و حفظ و حراست از آن وظیفه همگانی و در راس واجبات می دانند.

در بخش دیگری از وصیتنامه حضرت امام خمینی (س) تعهد نمایندگان مجلس  را از مهمات امور می دانند و آسیبی که اسلام و کشور از نمایندگان غیرصالح دیده است را گوشزد می نمایند و ملت و مردم را مامور و مسئول انتخاب نمایندگان متعهد به اسلام و انقلاب می دانند. ایشان نه تنها مردم را مسئول انتخاب نمایندگان متعهد می دانند بلکه بی تفاوتی و  عدم دخالت و عدم حضور، و مسامحه را گناهی در راس گناهان کبیره  می‌دانند.

حضرت امام خمینی(س) ضمن پیامی که به مناسبت اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایراد شد، خطاب به ملت ایران می‌فرمایند: اینجانب از ملت شریف ایران تقاضا می‌کنم که در این امر مهم حیاتی، سستی و بی‌تفاوتی از خود نشان ندهند. و انتظار دارم همان طوری که با شور و شعف به پای صندوق‌های رأی برای تصویب جمهوری اسلامی رفتند، در این امر نیز با جدیت و علاقه به اسلام، شرکت کنند؛ که خداوند متعال با آنان است و پیروزی نصیب ملت شریف‌ مسلمان است.

ایشان همچنین خطاب به نامزدهای انتخاباتی و اعضای ستاد آن‌ها می‌افزایند:‌ از آقایان کاندیداها و دوستان آنان انتظار دارم که اخلاق اسلامی- انسانی را در تبلیغ برای کاندیدای خود مراعات؛ و از هر گونه انتقاد از طرف مقابل که موجب اختلاف و هتک حرمت باشد خودداری نمایند، که برای پیشبرد مقصود، ولو اسلامی باشد، ارتکاب خلاف اخلاق و فرهنگ، مطرود و از انگیزه‏ های غیر اسلامی است. امام بزرگوار  در آخرین بند این پیام می‌فرمایند: من بسیار مایل هستم که گروه هایی که متعهد و معتقد به جمهوری اسلامی و خدمتگزار به اسلام هستند، در مبارزات انتخاباتی کمال آرامش را در تبلیغ کاندیداهاشان رعایت نمایند، و نسبت به یکدیگر تفاهم و صمیمیت‌واُخوت اسلامی داشته باشند، و از تفرقه و کدورت شدیداً احتراز کنند که تفرقه و تشتت، دوستان را نگران و دشمنان را کامیاب می‏‌کند و موجب تبلیغات سوء می‏‌شود.(صحیفه امام جلد12ص11).

با این وجود همه مسئولین ودست اند کاران باید بدانند که عدم تمکین به رای مردم  که مقام معظم رهبری آن را حق الناس خواندند و بی دقتی درزمینه سازی و  برگزاری امر مهم انتخابات که مظهر مشارکت و همیاری ملت در تصمیم سازی و اداره جامعه میباشد در واقع رفتن به انحراف و ورطه هلاکت می باشد . و اگر بخواهیم نظامی پایدار و پویا داشته باشیم طبق تجربه تاریخ و براساس شرع و عقلانیت باید زمینه و بستر حضور واقعی و حداکثری مردم فراهم باشد وهچنین باید بدانیم که منظور امام بزرگوار از مردم همانگونه که تاکید نموده اند همه مردم از هر قشر و گروه، قوم و مسلک و مذهب می باشد.

این را هم از  ایشان بیاموزیم که خود را در برابر مردم و انقلاب قطره کوچکی میدانند و همچنین مردم را ولی نعمت و خودشان را خدمتگزار مردم معرفی می نمایند که همین نشان از  بزرگی  وی  وشایستگی ایشان در رهبری بزرگترین پدیده سیاسی اجتماعی سده اخیر یعنی انقلاب اسلامی ایران می باشد و توصیه دائمی ایشان برنقش مهم مردم در همه عرصه ها و برهه ها و زمینه ها را بعنوان بزرگترین ضامن بقای انقلاب ، سرلوحه همه تصمیمات و سیاست هایمان بدانیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: