Friday 26 April 2024| ۲۱: ۰۹ - جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۲۴۹
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۳
به نظر می‌رسد آماری قابل دفاع در این دوره از انتخابات رقم بخورد، اما باید دید آیا رکوردی تازه در میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس و خبرگان رهبری به جای خواهد ماند یا خیر؟

رأی‌گیری برای دو انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی در دوره دهم و مجلس خبرگان رهبری در دوره پنجم، از ساعت 8 صبح امروز جمعه - هفتم اسفند 1394 - در سراسر کشور آغاز شد.

پس از کش و قوس‌ها، حرف و حدیث‌ها و برخی جدل‌ها که مقداری از آن در هر رقابت سیاسی عادی به نظر می‌رسد، صبح امروز هیأت‌های اجرایی انتخابات، تحت نظارت هیأت‌های بازرسی و نظارت، کار اخذ رأی را آغاز کردند.

بر اساس اعلام رسمی وزارت کشور و ستاد انتخابات کشور، با احتساب انصراف‌ها و معدود مواردی که در ساعات پایانی مهلت تبلیغات انتخابات، تأیید صلاحیت شدند، امروز برای کسب کرسی‌های مجلس شورای اسلامی 4 هزار 844 نفر به رقابت با یکدیگر می‌پردازند و رقابت در انتخابات مجلس خبرگان نیز بین 159 کاندیداست.

رئیس ستاد انتخابات کشور در این رابطه گفته است: در این دوره از انتخابات 12 هزار و 67 نفر ثبت‌نام کردند که نسبت به دوره‌های گذشته افزایش داشت. پس از آن، مراحل مختلف بررسی صلاحیت‌ها شروع شد که از 6333 نفر تایید صلاحیت‌شده، تعدادی انصراف دادند و نهایتاً 4844 نفر با یکدیگر رقابت می‌کنند.

برای این انتخابات، حدود 120 هزار صندوق اخذ رأی در سراسر کشور وجود دارد و بیش از یک میلیون نفر عهده‌دار کارهای اجرایی مربوط به انتخابات هستند.

از جمله تفاوت‌های این دوره از انتخابات، استفاده از صندوق‌های رأی‌گیری نیمه شفاف است، به صورتی که خالی یا پر بودن صندوق‌ها از بیرون کامل مشخص باشد. از دیگر تفاوت‌ها، افزایش تعداد ناظران اصلی صندوق‌هاست که برخیلاف دوره‌ها گذشته، این بار برای هر صندوق، ناظر جداگانه‌ای در نظر گرفته شده است.

به گفته وزیر کشور، پس از 10 تا 12 ساعت اخذ رأی، کار شمارش آرا آغاز خواهد شد و احتمالا سه روز بعد بطور کامل به پایان خواهد رسید. طبیعتاً نتایج حوزه‌های اخذ رأی کوچکتر، زودتر مشخص می‌شود و آخرین نتیجه مربوط به رأی‌گیری در حوزه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر خواهد بود.

به گزارش آستان، طی روزهای گذشته، موج قابل توجهی برای حضور بیشتر در پای صندوق‌های رأی در کل کشور بویژه در تهران بوجود آمد؛ موجی که معمولا برای انتخابات مجلس یا خبرگان کمتر نظیر آن را دیده بودیم و اگر پیش‌بینی‌ها درست از آب دربیاید، احتمالا شاهد مشارکتی بالا خواهیم بود که در اینصورت، این اتفاق از انتخابات مجلس ششم به بعد بی‌سابقه بوده است.

آنطور که از نظرسنجی‌ها و همچنین سنجش فضای سیاسی کشور برمی‌آید، به نظر می‌رسد آماری قابل دفاع در این دوره رقم بخورد، اما باید دید که آیا این میزان مشارکت تا حدی خواهد بود که رکوردی تازه در میزان حضور در پای صندوق‌های رأی انتخابات مجلس و خبرگان رهبری از خود به جای بماند یا خیر؟

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: