Sunday 12 May 2024| ۰۱: ۱۶ - يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۳۰۷
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳
عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان:
عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان می‌گوید خریداران داروهایی که در شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ می‌شود، باید در معجزه‌آسا بودن و تأثیرگذاری این داروها شک کنند.
به طور كلي در امور پزشكي و دارويي، قانونگذار تبليغات را ممنوع اعلام كرده است و اطلاع‌رساني براي صاحبان این حرفه در نشريات علمي كه به دست جامعه پزشكي مي‌رسد مورد توجه قرار گرفته و توصيه شده در مواردي كه نياز به اطلاع‌رساني و آگاهي دادن به جامعه براي افتتاح يك مركز طبي يا ارائه‌كننده خدمات پزشكي باشد، كميسيون تبليغات سازمان نظام پزشكي جمهوري اسلامي ايران با داشتن آيين‌نامه‌ها و ضوابط نسبت به اعطاي مجوز تبليغات به سلب درخواست‌كننده حسب موازين و رويه‌هاي قانون اقدام كنند.

دکتر شهاب‌الدین جنیدی عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان ایران به خبرنگار در خصوص تبلیغات ماهواره‌ای داروهای مختلف، به «آستان» گفت: حال با توجه به اينكه براي اطلاع‌رساني خدمات پزشكي و دارويي كه توسط صاحبان حرفه در كشور براي تبليغات مقررات خاصي وضع شده و دقت و نظر قانونگذار براي جلوگيري از تبليغات غير اصولي نشان مي‌دهد براي داروهايي با مجوز رسمي وزارت بهداشت و كليه ارائه‌كنندگان خدمات پزشكي در كشور كه مجوزهاي لازم وزارت بهداشت را اخذ كرده‌اند باید تشريفات اداري و مجوزهاي قانوني مربوطه را به‌دست آورد.

این عضو هیأت مدیره افزود: اين موضوع نشان مي‌دهد مقوله دارو و درمان مقوله‌اي بسيار حساس و مهم است كه نمي‌توان با تبليغات دور از واقعيت اذهان عمومي را تحت تاثير قرار داد؛ حال اين پرسش مطرح مي‌شود كه بسياري از داروها و بسياري از روش‌هاي درماني در رسانه‌هاي غيرمجاز فاقد اعتبار و بعضا شبکه‌های ماهواره‌ای تبليغ شده و مردم از اين طريق دارو را تهيه مي كنند كه بسياري از آنها تركيبي بوده و تركيباتي چون معجزه‌كنندگي، اثر بخش بودن، بي‌ضرر بودن و با اثرات دارويي قطعي و ... معرفي مي شود مورد تبليغ قرار مي گيرد كه در اثر بخشي و بي‌ضرري اين فرآورده‌ها قطعا بايد شك كرد.

وی بیان کرد: از اين رو بايد توجه داشت تركيبي كه موثر باشد و مشكلات بيماران را برطرف كند معمولا بدون عارضه جانبي نيست. از طرفي ديگر براي تجويز دارو باید پزشك معالج با در نظر گرفتن شرايط بيمار اقدام به تجويز دارو كند و بيمار براي تهيه فرآورده هاي دارويي خود به مراكز مجاز و داروخانه ها بايد مراجعه داشته باشد.

جنیدی تصریح کرد: ارائه و معرفي دارو به شكل معرفي در برنامه هاي ماهواره اي و انتقال آن به دست بيماران توسط پيك خود نشان دهنده اين است كه كليه افراد دست اندركار اين تبليغات غير واقع فقط به منافع مالي خود فكر كرده اند و در اصل اين اتفاق به عنوان يك تهديد جدي براي نظام سلامت به حساب مي آيد.

وی در خصوص داروهای تقلبی خاطرنشان کرد: نكته قابل توجه اينجا است كه بيماري هايي كه به شكل مزمن چند سال بيمار را با مشكل مواجه مي كند و يك سيستم درماني با در دسترس داشتن بسياري از داروهاي معمول براي درمان آن دچار مشكل هستند، اما اين تبليغات بي مورد و تقلبي در مورد اين بيماري ها مانند افزايش و كاهش وزن ،‌ريزش مو،رفع مشكلات پوستي و.... مدعي هستند كه با دارو مي توانند در طول مدت زمان نسبتا كوتاهي اين مشكلات را رفع و درمان كنند و اين نشان دهنده اين است كه در اصل مي خواهند از اضطرار، مشكلات بيمار و ... سوء استفاده كنند و با دادن قول هاي واهي و تبليغات دور از واقعيت تلاش كنند تا درآمدهاي نامشروع خود افزايش دهند.

به گزارش آستان، در حالي كه مصرف‌كنندگان از پيامدها و تبعات منفي مصرف اين داروها بي‌اطلاع هستند و فقط تحت تاثير تبليغات خوش آب و رنگ اقدام به خريداري مي‌كنند، در اين بين باید رسانه هاي ديداري، شنيداري و نوشتاري اين موضوع را مطرح كرده و توجه جامعه را به خطرات داروهاي ماهواره اي معطوف كنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین