Friday 29 March 2024| ۱۴: ۲۹ - جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۳۵۷
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۹
کسانی که نسبت به آراء شمارش شده شکایتی دارند می‌توانند به مدت دو روز پس از اعلام رسمی نتایج به شورای نگهبان مراجعه و شکایت خود را اعلام کنند. قطعاً شکایت آنها باید به طور کامل رسیدگی شود و هیچ کس نباید احساس کند که حق آنها تضییع شده است.
وزیر کشور با بیان اینکه شمارش آراء تهران دیروز به پایان رسید اما ما از دیروز مرحله گرفتن تأییدیه هیأت‌های نظارت و تنظیم صورتجلسه‌ها را طی کرده‌ایم، اظهار کرد: همان 30 نفری که اسامی‌شان اعلام شد رأی تهران را به دست آوردند.

به گزارش  آستان به نقل از ایسنا، عبدالرضا رحمانی فضلی ظهر امروز در محل ستاد انتخابات کشور، گفت: میزان مشارکت در تهران 50 درصد و در کل کشور 62 درصد است.

وی افزود: خوشبختانه امسال انتخابات با آرامش و با شکوه برگزار شد و همه قانون را در همه مراحل رعایت کردند. همه جناح‌ها و شخصیت‌ها و حتی کسانی که رد صلاحیت شدند هم بر رعایت قانون تأکید داشتند.

وزیر کشور در ادامه خاطرنشان کرد: تلاش ما این است که به سرعت مرحله بعدی که مرحله رسیدگی به شکایت است را انجام دهیم. البته این مسئولیت رسیدگی به شکایات با شورای نگهبان است و ما به آنها کمک می‌کنیم. پس از اعلام نتایج دو روز فرصت برای شکایت در نظر گرفته شده است.

رحمانی فضلی در پاسخ به این سوال که چرا اعلام نتایج با سرعت کندی انجام می‌شد، گفت: ما کندی شمارش نداشتیم. شمارش آرای همه حوزه‌ها به موقع انجام شد اما ما باید آراء را به تأیید شورای نگهبان می‌رساندیم و بعد اعلام می‌کردیم. در دوره‌های گذشته نتایج تهران در سه شنبه اعلام می‌شد اما ما این آمار را زودتر اعلام کردیم و همان 30 نفری که اعلام کردیم از تهران به مجلس راه یافتند.

وزیر کشور گفت: دولت تأکید کرده است که باید تمام قد در خدمت مردم باشند و اولویت مردم یعنی اقتصاد مقاومتی را به نحو مطلوبی دنبال کنند.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: خدا را شکر می‌کنم که این توفیق نصیب ملت ایران شد تا در یک آزمون بزرگ، سرافراز و سربلند باشند و بتوانند هم اقتدار، وحدت و انسجام و هم شور و نشاط سیاسی را در دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری به نمایش بگذارند.

وی ادامه داد: همچنین خدا را شکر می‌کنم که به ما توفیق داد یک بار دیگر نظر کشورهای خارجی به ویژه کشورهایی که ادعای دموکراسی و مشارکت و همبستگی دارند را جلب، و با انسجام، شور و نشاط مردم، توانستیم مردم‌سالاری دینی را به منصه ظهور برسانیم.

وزیر کشور در ادامه با اشاره به پایان روند شمارش آراء در سراسر کشور، خاطرنشان کرد: تقریباً جمع‌بندی نهایی را در انتخابات‌های مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری تمام کرده‌ایم و فقط کار ثبت و هماهنگی برخی حوزه‌های رأی‌گیری با دستگاه نظارت باقی مانده است.

رحمانی فضلی گفت: همه موارد مشخص شده است و تمام نمایندگان خبرگان رهبری تعیین شده‌اند. همچنین بخش اعظمی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در مرحله نخست مشخص شده‌اند و کسانی که باید به مرحله دوم راه یابند نیز تعیین شده‌اند.

وزیر کشور با اشاره به حمایت‌ها و هدایت‌های مقام معظم رهبری از وزارت کشور در راستای اجرای قانون انتخابات، اظهار کرد: در تمام مسیرها مدیون هدایت‌ها و راهکارهای مقام معظم رهبری بوده‌ایم. ایشان همواره بر رعایت مرّ قانون، سلامت انتخابات و حفظ آرامش جامعه تأکید کرده‌اند.

وی اضافه کرد: خوشحالم که امروز این نوید را می‌دهیم که ما کاملاً قانون را به دقت رعایت کرده‌ایم و تمام تلاش خود را برای برگزاری سالم انتخابات با بهره‌گیری از امکانات موجود جهت حفظ آرامش و امنیت بکار بردیم.

رحمانی فضلی با تقدیر از رئیس جمهور اظهار کرد: از رئیس جمهور که تمام امکانات، اختیارات و تجهیزات و منابع مورد نیاز انتخابات را فراهم کرده‌اند تشکر می‌کنم. ایشان همواره با ارائه سیاست‌ها و راهنمایی های خود ما را در وزارت کشور مورد حمایت قرار دادند.

وی همچنین با تقدیر از نامزدهایی که برای حضور در مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام کردند، گفت: از همه نامزدهایی که احساس وظیفه کردند و وارد عرصه سیاست شدند چه آنهایی که توفیق رقابت یافتند و چه آنهایی که این توفیق را کسب نکردند تقدیر و تشکر می‌کنیم. همچنین از همه احزاب، گروه‌ها و شخصیت‌ها و دست‌اندرکاران انتخابات به ویژه خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای که تلاش کردند تا چنین حماسه‌ای ماندگار ایجاد شود، تشکر می‌کنیم.

وزیر کشور با تأکید بر اینکه در برگزاری انتخابات 7 اسفند کمترین میزان تخلف را در این مدت داشتیم، اظهار کرد: در این ایام شاهد بیشترین همکاری از سمت همه به ویژه رسانه‌ها بودیم. رسانه‌ها با سیاست‌های اعلامی وزارت کشور و ستاد انتخابات کاملاً هماهنگ بودند.

وی با اشاره به مرحله بعدی شمارش آرای انتخابات خاطرنشان کرد: کسانی که نسبت به آراء شمارش شده شکایتی دارند می‌توانند به مدت دو روز پس از اعلام رسمی نتایج به شورای نگهبان مراجعه و شکایت خود را اعلام کنند. قطعاً شکایت آنها باید به طور کامل رسیدگی شود و هیچ کس نباید احساس کند که حق آنها تضییع شده است.

رحمانی فضلی ادامه داد: شورای نگهبان پس از تأیید مرحله اول انتخابات اجرای مرحله دوم را برنامه‌ریزی خواهد کرد. در همین راستا پیش‌بینی ما این است که ان‌شاءالله در هفته دوم یا نیمه دوم فروردین مرحله بعدی انتخابات را برگزار کنیم.

وزیر کشور در ادامه با اشاره به منتخبین مجالس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: الان نوبت دولتمردان، مجریان و نمایندگانی خواهد بود که در مجلس دهم حضور پیدا خواهند کرد. باید در این دوران اولویت‌ها، مطالبات و خواست مردم که رونق اقتصادی، توسعه پیشرفت ، آرامش و رفاه است را مورد تأکید قرار دهیم.

وی با تأکید بر اینکه مردم به دنبال ایجاد اختلاف، درگیری و تنش در جامعه نیستند، گفت: مردم مسئولانی را انتخاب می‌کنند تا در فضایی آرام منسجم و پرتلاش مطالباتشان را پیگیری کنند.

رحمانی فضلی اظهار کرد: امیدوارم با همکاری که مجلس جدید با دولت و قوه قضائیه مانند مجلس قبل داشت بتوانیم به سرعت مرحله تأییدیه اعتبارنامه‌های نمانیدگان را پشت سر بگذاریم و با تشکیل کمیسیون‌های مختلف همگی آماده شویم تا از فرصت‌های پیش آمده به نحو احسن برای تحقق آرمان‌های شهدا و امام (ره) استفاده کنیم.

وزیر کشور در پاسخ سوالی درباره اعتراض برخی نمایندگان فعلی مجلس در انتخابات شکست خورده‌اند به روند شمارش آراء، گفت:‌ هر کس احساس می‌کند حقش ضایع شده پیگیری کند. قانون‌گذار هم 2 روز فرصت اعتراض داده است. هیات‌های اجرایی و وزارت کشور آمادگی کامل را دارند که هر شکایت و ادعایی را بررسی کنند اما معترضان هم باید مستندات لازم را همراه داشته باشند.

وزیر کشور در ادامه در پاسخ به سوالی درباره‌ی نفوذی خواندن راه یافتگان به مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما همه کسانی را که در مسیر قانونی اقدام به مشارکت و حضور کردند را محق می‌دانیم و آنها را برای رسیدن به اهدافشان در مسیر قانونی کمک می‌کنیم. اما اگر کسی به نفوذی بودن متهم است دستگاه‌های متولی باید آن را بررسی کنند ما به صورت کلی نمی‌توانیم قفل بندی جدید سیاسی ایجاد کرده و اختلاف و انشقاق ایجاد کنیم. هر چه در زمان انتخابات گذشت را باید کنار گذاشت و تلاش کنیم رفاقت را جایگزین آن کنیم.

رحمانی فضلی در ادامه درباره‌ی ایجاد شایعه درباره‌ی صندوق‌های شمارش نشده اظهار کرد:‌ نباید به شایعات توجه شود. ما ارقام نهایی را اعلام کرده و بقیه آمار را نیز اعلام می‌کنیم. در این مدت هیچ فشاری بر ما وارد نشد. اصلا شخصیت من فشار پذیر نیست. اگر به من فشار بیاید عکسش عمل می‌کنم. در این مدت من هم حتی با یک جا تماس نگرفتم که ظن فشار پیدا شود.

وی ادامه داد:‌ من از اول صبح در اتاق خود هستم و تا نیمه شب همه نقاط کشور را کنترل می‌کنم. سیستم ما هم الکترونیکی است و هر نوع اطلاعاتی در کشور به ما می‌رسد. ما هر دستکاری یا دخالتی را اگر انجام شود مشاهده می‌کنیم. هیچ موردی هم از بازشماری آراء نبوده است و انتخابات قانونی و سالم بود.

وزیر کشور گفت: الان رئیس جمهور که رئیسمان هم هست در انتخابات سوم شده پس مشخص است که قانون رعایت شده. مردم در تهران اراده کردند و به 30 نفر از یک لیست رای دادند و دخالت غیر قانونی انجام نشد. ما دستکاری در آرائ مردم را گناه می‌دانیم. در انتخابات 60 هزار بازرس داشتیم. همه نیروهای ما آموزش دیده بودند. سیستم اطلاع رسانی ما دقیق بود و در هر شعبه بازرس و نماینده فرمانداری هم وجود داشت. قبل از انتخابات شائبه دخالت نهادهای نظامی وجود داشت اما اگر نهادهای نظامی در انتخابات دخالت می‌کردند آیا این افراد برگزیده می‌شدند؟

رحمانی فضلی درباره‌ی تعامل دولت با مجلس دهم هم گفت: وظیفه دولت تعامل مثبت با هر مجلس است. دولت و مجلس به همکاری و تعامل نیازمند هستند. دولت همه ارتباطات خود را برای تعامل مثبت و همکاری با مجلس دهم فراهم می‌کند.

وی درباره‌ی این که چرا آیت‌الله هاشمی از ستاد انتخابات کشور بازدید نکرد اظهار کرد: آیت‌الله هاشمی در مسیر حرکت خود از محل وزارت کشور می‌گذشتند و قصد داشتند به وزارت کشور بیایند اما من دلیلش را نمی‌دانم که چرا به وزارت کشور نیامدند. ما از حضور ایشان یا هر مسئول دیگر استقبال می‌کنیم اما دلیل نیامدن آیت‌الله هاشمی را باید از خود ایشان بپرسیم.

رحمانی فضلی در مورد آراء شهر کرج نیز گفت: شکایتی از کرج به ما رسید و ما آن را بررسی دقیقی کردیم کسانی که اکنون معرفی شدند رای‌شان قانونی است و البته جای شکایت هم وجود دارد. باید بدانیم ملاک محاسبه آراء آرای صحیح است نه مجموع آرا.

به گفته‌ی وی احتمالا نیمه دوم فروردین سال بعد دور دوم انتخابات برگزار خواهد شد.

رحمانی فضلی درباره‌ی دلیل حضور نیروی انتظامی در خیابان‌های اطراف وزارت کشور گفت: همه نیروهای ما در حالت آماده باش هستند زیرا در روند برگزاری انتخابات تروریست‌ها قصد عملیات داشتند. البته ما مشکل امنیتی هم نداشتیم و با تروریست‌ها برخورد کردیم.

وزیر کشور همچنین خاطر نشان کرد: تاکنون برگزاری جشن از سوی جناح پیروز در انتخابات به ما اعلام نشده است.

رحمانی فضلی در پاسخ به این سوال که چرا شعب سیار در این دوره کم شده است خاطر نشان کرد:‌ ما به اندازه مورد نیاز شعب سیار در نظر گرفته‌ایم چون همیشه شعب سیار محل شبهه است. این بار شعب سیار را در داخل اتوبوس قرار دادیم و همه اعضای نظارت و اجرا را هم در داخل اتوبوس قرار دادیم تا شبهه‌ای پیش نیاید.

وزیر کشور همچنین درباره‌ی شایعه سفر خود به مشهد اظهار کرد:‌ من یا آقای مقیمی در روزهای انتخابات هیچ سفری به شهر مشهد نداشتیم.

وی همچنین درباره‌ی رای مردم به لیست امید در تهران گفت: مردم آمدند و با توجه به گفتمان و عملکرد داوطلبان به یک لیست رای دادند. بالاخره در تهران یک گفتمان پیروز شد. اکنون باید همه در خدمت مردم باشیم و نشان دهیم بلوغ سیاسی ما متوجه آرمانهای انقلاب است نه مسائل سیاسی.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین