Thursday 28 March 2024| ۲۲: ۵۹ - پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۴۳۵
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۰
باید گروهی نیز برای حفظ میراث انقلاب و ارزش‌ها وجود داشته باشد که به طور مستقل مسئول این امر باشد و همانگونه که اطلاعات اولیه نسبت به رعایت مسائل بهداشتی برای همه مردم لازم است، این مسئله، جامعه را از داشتن پزشک متخصص بی‌نیاز نمی‌کند. برای حفظ انقلاب نیز چنین است و افراد متخصصی باید وجود داشته باشند.
آیت‌الله مصباح یزدی گفت: هر کس می‌خواهد ولی واقعی اهل بیت (ع) و مبلغ راستین اسلام باشد، نباید از ملامت مردم ناراحت شود.

به گزارش آستان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) طی سخنانی در همایش «عمار‌های ولایت» با اشاره به این‌که بسیاری از علما در راه مبارزه با دشمنان اسلام فداکاری کرده‌اند، تصریح کرد: یکی از افتخارات ما طلاب این است که کتاب مهم درسی ما به نام لمعه، هم مؤلف و هم شارح آن، در راه حفظ مذهب به شهادت رسیده‌اند؛ چه بسا این واقعه، تقدیری الهی بوده است که همواره یادمان باشد شعار مذهب ما چیست و الگوهای ما چه کسانی هستند.

وی با اشاره به نمونه‌های مختلفی از زحمات و کارهای عظیم علما در گذشته، خدمات عظیم خواجه نصیرالدین طوسی را برشمرد و افزود: وی در تشکیل جامعه مسلمان واحدی با استان‌های مختلف، زحمات بسیاری کشید. وی با پذیرش وزارت مغول‌ها، آنها را به اسلام دعوت کرد، یک دولت قوی اسلامی تشکیل داد و بسیاری از خدمات ماندگار اسلامی و علمی در دوره وی شکل گرفت؛ از جمله خدماتی که وی هم در علوم اسلامی و هم در سایر علوم به کشور اسلامی ایران کرد.

رئیس موسسه امام خمینی (ره) همچنین علامه مجلسی را نمونه دیگری از علمای بزرگ تشیع خواند و افزود: افتخارات علامه مجلسی در تاریخ بی‌نظیر است. تنها یکی از کارهای ایشان این بود که معارف شیعه، از اعتقادات و احکام گرفته تا اخلاق و آداب روزمره را از روایات استخراج کرد، برای اولین بار به صورت فارسی روان نوشت و در اختیار مردم قرار داد. همچنین کتاب بحارالانوار که ایشان با همکاری شاگردانش تألیف کرد، از دیگر خدماتی است که او را از سایر دانشمندان شیعه و سنی متمایز کرده است.

عضو مجلس خبرگان ادامه داد: علیرغم همه تلاش‌ها، تا قبل از امام خمینی (ره)، شرایط برای هیچ عالمی به وجود نیامد که بتواند تشکیل حکومت دهد اما امام (ره)، به تنهایی و با استقامت به مبارزه پرداخت و تا جایی ادامه داد که مردم با پیروی از او نظامی اسلامی را تشکیل دادند و این در زمانی بود که فرهنگ غیر دینی بر جامعه حاکم شده بود و دولت طاغوت خیز عظیمی برای از بین بردن معارف شیعه برداشته بود، به گونه‌ای که رضاخان حتی پوشیدن لباس روحانیت را ممنوع و بسیاری از علما را خانه‌نشین کرده بود.

مصباح یزدی اظهار کرد: اگر این انقلاب پیروز نشده بود، معلوم نبود چه چیزی از اسلام و تشیع در دست ما باقی می‌ماند؛ مخصوصا با آن خیزی که برای محو معارف و اعتقادات اسلامی برداشته شده بود؛ لذا باید خداوند را شاکر باشیم که در این زمان زندگی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه بر اساس اسباب ظاهری، پیروزی چنین حرکتی نامحتمل بود، خاطرنشان کرد: قطعا پیروزی انقلاب اسلامی، جز با تأییدات و عنایات الهی بر امام (ره) و یارانش حاصل نمی‌شد؛ البته این تأییدات نیز به خاطر اخلاص بی‌اندازه و کم‌نظیر امام (ره) در همه مراحل و ابعاد زندگی‌اش بود و متأسفانه ما هنوز نتوانسته‌ایم امام (ره) را خوب بشناسیم و ابعاد زندگی‌اش را تبیین کنیم.

رئیس موسسه امام خمینی (ره) با بیان اینکه وظیفه اول ما این است که دستاوردهای انقلاب را حفظ کنیم، ادامه داد: در واقع باید آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب و اسلام را گسترش دهیم و تعمیق ببخشیم. اگر عرضه چنین کاری وجود ندارد، حداقل نباید اجازه دهیم آرمان‌ها و میراثی که عده‌ای با خون خود و با رشادت‌ها و شجاعت‌ها به دست آورده‌اند، کمرنگ شود و باید گفت متأسفانه این ارزش‌ها دارد کمرنگ می‌شود و نهایت تأسف اینکه افرادی که خود باید متولی احیا و ترویج این ارزش‌ها شوند، به تخریب آن می‌پردازند که البته حداقل امیدواریم ناخواسته باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: ما باید سعی کنیم میراثی که در سایه انقلاب برای ما فراهم شده است را قدر بدانیم، از افزایش آگاهی مردم که در سایه انقلاب حاصل شده است، استفاده و راه را برای آیندگان هموارتر کنیم تا ان‌شاءالله در راه جهانی‌شدن اسلام و فرهنگ و تمدن اسلامی قدم‌های بلندی برداریم.

مصباح یزدی در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه جامعه متمدن، جامعه‌ای است که تقسیم کار مناسبی بین اعضای آن صورت بگیرد و هر گروهی وظیفه خاصی را عهده‌دار شود، ادامه داد: همان طور که در جامعه باید اقشاری مانند پزشک، صنعتگر، تاجر، دولتمرد و نظایر آنها وجود داشته باشد، باید گروهی نیز برای حفظ میراث انقلاب و ارزش‌ها وجود داشته باشد که به طور مستقل مسئول این امر باشد و همانگونه که اطلاعات اولیه نسبت به رعایت مسائل بهداشتی برای همه مردم لازم است، این مسئله، جامعه را از داشتن پزشک متخصص بی‌نیاز نمی‌کند. برای حفظ انقلاب نیز چنین است و افراد متخصصی باید وجود داشته باشند.

وی با اشاره به عظمت ملت ایران اظهار کرد: ما شرمنده ملت بزرگ ایران هستیم که در عالم کم‌نظیر هستند. 22 بهمن گذشته نیز نمونه‌ای‌ از آن عظمت است و در حالی که کمتر کسی باور می‌کرد که علیرغم مشکلات مختلف کشور، چنین حرکت با عظمتی در کشور رقم بخورد، مردم ایران حماسه‌ای خلق کردند اما باید دانست که برای حراست از میراث انقلاب نه تنها وجود مردم لازم است، بلکه باید یک عده به صورت مستقل و تخصصی، برای شناخت، تعمیق و گسترش ارزش‌های انقلاب تربیت شوند و در این مسیر تلاش کنند.

مصباح یزدی با طرح این سوال که چه گروهی بهتر است وظیفه حراست از انقلاب را بر عهده بگیرد و در این زمینه مسئول و پاسخگو باشد، تصریح کرد: طبیعی است اگر انقلاب ما، یک انقلاب نظامی بود، افراد نظامی بهترین گزینه بودند یا اگر انقلابی صرفا سیاسی بود، بهتر بود سیاستمداران به عنوان حافظ انقلاب مطرح باشند اما باید توجه داشت که ماهیت انقلاب اسلامی، ماهیتی فرهنگی و اسلامی است؛ لذا باید گروهی که عهده‌دار حفاظت، تعمیق و گسترش فرهنگ انقلاب می‌شود، اسلام‌شناسان یعنی علما و طلاب باشند.

وی با بیان اینکه طلاب برای حفظ این میراث عظیم، علاوه بر معلومات فقه و اصول و معلومات عمومی درباره اسلام و تشیع، باید معلومات تخصصی نیز داشته باشند، ادامه داد: طلاب به عنوان مبلغان اسلام، باید در چند بعد فعالیت و آگاهی داشته باشند. یک‌سری امور کلی است که مربوط به معارف اسلام و همیشه ثابت است و برای مبلغ ضرورت دارد. یک‌سری امور نیز مربوط به شرایط و اوضاع فعلی جامعه است که باید بر آن تسلط داشته باشند.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به آیه «الذین یبلغون رسالات الله و یخشونه و لا یخشون أحدا إلا الله» گفت: هر چند این آیه واضح است و ابهامی ندارد اما آیات قرآن، لطایفی دارند که نکات ناگفته زیادی در آنها وجود دارد. اول چیزی که از این آیه فهمیده می‌شود این است که محتوای تبلیغ باید رسالات الله باشد؛ لذا مراد از تبلیغ، آن تبلیغاتی نیست که امروزه معمولا با استفاده از هر روشی، برای مسائل اقتصادی استفاده می‌شود و در دانشگاه‌های دنیا تدریس می‌شود بلکه بر خلاف دیگر تبلیغات، آنچه در تبلیغ دینی مهم است، محتواست، هر چند ممکن است از برخی روش‌های عام تبلیغی نیز به عنوان ابزار تبلیغ دینی بهره برد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه علم به رسالات الله شرط لازم چنین تبلیغی است، اظهار کرد: طبق آیه شریفه، مهم‌ترین ویژگی چنین مبلغی این است که خشیت و ترس از خداوند متعال و نترسیدن از احدی به جز او داشته باشد؛ چرا که آفت ترس، مهم‌ترین آفتی است که می‌تواند فرد را از هدفش بازدارد و یا حتی آن را به ضد هدف تبدیل کند.

وی با اشاره به اینکه ترس از نقص در اموال، از دست دادن مقام و آبرو، شکنجه، تبعید و حتی ترس از تعرض به نوامیس و خانواده فرد، از جمله ترس‌هایی است که می‌تواند مبلغ را از هدفش باز دارد، اظهار کرد: چه بسیار بودند یاران امام (ره) که سال‌ها در زندان و شکنجه به سر بردند و حتی برخی مانند آیت‌الله سعیدی بعد از سال‌ها تحمل زندان و شکنجه، در زندان به شهادت رسیدند‌و طبیعی بود که اگر آنها از شکنجه ترس داشتند، چنین در راه خدا استقامت نمی‌کردند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: انقلاب اسلامی به واسطه تحمل سختی‌ها و شکنجه‌های ناگفتنی مبارزان به پیروزی رسید؛ شکنجه‌هایی از قبیل شکنجه‌های روحی و تهدید به تجاوز به نوامیس که از فرط زشتی و زنندگی آنها هرگز ذکر نشده است.

استاد تفسیر حوزه علمیه قم با اشاره به آیه «ولا یخافون لومه لائم» اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین عوامل که بیشترین نقش را در بازداشتن مبلغ از انجام وظیفه ایفا می‌کند، ملامت و سرزنش از ناحیه دوستان است. بسیاری از دوستان در قالب دلسوزی، فرد را به خاطر داشتن چنین هدف والایی سرزنش می‌کنند؛ البته افراد در این مقام متفاوت هستند؛ برخی با اندک ملامتی از راه بر می‌گردند و عده ای سرسخت‌تر و پایدارترند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه ملامت به قدری قدرت دارد که گاه فرد تنها برای رفع آن ملامت حاضر است جان خود را فدا کند، گفت: اگر تاریخ مجاهدان صدر اسلام تا به حال را ملاحظه کنید، موارد زیادی را خواهید دید که عقب‌نشینی‌ها، انحراف‌ها و سقوط‌ها در اثر ترس و خوف از ملامت ملامت‌گران بوده است؛ حتی در صدر اسلام که برخی نه به خاطر خدا، بلکه از ترس ملامت به جنگ رفتند و جان خود را دادند.

مصباح یزدی افزود: بنده مصادیق فراوانی در طول تاریخ انقلاب سراغ دارم که افراد وظیفه شان را می‌شناختند اما انجام وظیفه نکردند تا مبادا از سوی دوست، خانواده، هم‌حزبی و ... مورد ملامت قرار گیرند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی تصریح کرد: هر کس می‌خواهد ولی واقعی اهل بیت (ع) و مبلغ راستین اسلام باشد، نباید از ملامت مردم ناراحت شود ولو آنکه همه مردم شعار مرگ بر او را سر دهند و از طرف دیگر نیز نباید تشویق همه مردم او را خوشحال کند ولو آنکه همه شعار زنده باد برای او سر دهند؛ بلکه تنها و تنها باید ببیند نظر خدا و قرآن در این‌باره چیست. هر کجا خدا اعلام حرکت کرد، حرکت و هر کجا اعلام توقف کرد، بایستد و از احدی نترسد.

وی با اشاره به اینکه مبلغ واقعی باید پیام خدا و رسالات الهی را به مردم برساند و نه پیام هوی و هوس، حزب و نظایر آن را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: هر کسی باید به خودش نظر کند که آیا کاری که انجام می‌دهد به خاطر خدای متعال است یا نفع و ضرر خودش را در نظر گرفته است.

مصباح یزدی در پایان، با بیان اینکه در عصر حاضر مصادیق بارز مبلغ رسالات الله که «یخشونه و لا یخشون احدا الا الله» باشند، امام (ره) و بعد از ایشان مقام معظم رهبری هستند، خاطرنشان کرد: با توجه به تجربیاتی که در طول هشت دهه از زندگی خود داشته‌ام، می‌توانم قسم یاد کنم که در عالم احدی را اشبه به امام معصوم، از مقام معظم رهبری نمی‌شناسم.

به گزارش ایسنا، طبق اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله مصباح یزدی، همایش عمارهای ولایت سی‌ام بهمن‌ماه برگزار شده اما گزارش آن روز هشتم اسفند در این پایگاه منتشر شده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین