Sunday 19 May 2024| ۱۴: ۱۸ - يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۷۲۱
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۳

شاید خوشببین ترین فرد از طیف اصلاح طلبان و حامیان دولت نیز فکر نمیکرد نتیجه انتخابات، به ویژه در تهران، به گونه ای رقم بخورد که حتی بدبین ترین اصولگرایان نیز انتظار آن را نداشته باشد.

به گزارش آستان ، واقعیت این است که به گفته علی مطهری، که خود یکی از منتخبین مردم تهران از لیست امید است، اینکه بگوییم نتیجه انتخابات غیر قابل پیش بینی بوده درست است زیرا کسانی که در متن انتخابات بودند فکر می کردند حداکثر بیست اصلاح طلب و از اصولگرایان ۱۰ نفر از تهران به مجلس راه پیدا کنند.

شاید آنچه موجب شد تا مردم این معادلات را برهم بزنند برخی تخریبها و انگلیسی نامیدن برخی لیست ها بود که مردم را حساس کرد و باعث عکس العمل مردم شد.

برخی سیاسیون معتقدند که رای دادن قاطع مردم تهران به یک بسته سیاسی و نگاه نکردن مردم از زاویه منافع گروهی، صنفی و فردی نشان دهنده بلوغ سیاسی آنان است.

به اعتقاد آنان تقریبا در تاریخ انتخابات تهران به لیست رای داده می‌شد ولی نه با این قاطعیت که هر 30 نفریک لیست وارد مجلس شوند و از نفر سی‌ام به بعد هم باز لیست رقیب شروع شود. در واقع مردم تهران هم به لیست امید و هم به لیست رقیب رای لیستی دادند و این نشان‌دهنده یک بلوغ سیاسی بود.

اما جدا از نتیجه انتخابات مجلس دهم، شاید به جرأت بتوان گفت که مردم در این انتخابات بیش از هر چیز نیاز به تغییرات و چرخش ها را در عرصه سیاست گزاری کشور اعلام کردند. مسلما حاکمیت 12 ساله اصولگرایان بر مجلس چه زمانی که دولت ها با آنها همسو بودند و چه غیر از آن نتوانسته است جایگاه مردمی آنان را در اجتماع و سیاست تثبیت کند و همین امر مردم را مجاب کرد تا فرصتی را برای خودنمایی اصلاح طلبان و حامیان دولت در اختیار آنها قرار دهند.

اگرچه با توجه به 70 کرسی باقی مانده هنوز برای تعیین تکلیف جناح و گرایش غالب مجلس زود است ولی تا همین جا نیز از بین 230 کرسی تعیین تکلیف شده، وضعیت جناح اصلاحات و حامی دولت مطلوب ارزیابی می شود.

حال سوال اینجاست اکنون که مجلس دهم چنین فرصت تاریخی و آرایش مطلوبی را در اختیار دولت تدبیر و امید قرار داده است، آیا دولت خواهد توانست به بهترین وجه جهت بهبود معیشت مردم اقدامات ریشه ای انجام دهد؟

همگان بر این باورند که اولویت اول مجلس دهم خروج از رکود اقتصادی وایجاد اشتغال و در مرحله دوم پرداختن به سیاست داخلی کشور و توجه ویژه به حقوق مردم است. به طور قطع همراهی دولت و مجلس برای بهبود معیشت نیازمند برنامه ریزی دقیق دولت و مجلس است. دولت در دو سال اخیر با انبوهی از مشکلات دست و پنجه نرم کرده است و در برخی عرصه ها مانند سیاست خارجی بسیار موفق عمل کرده است ولی در عرصه هایی همچون غلبه بربیکاری ورونق اقتصادی موفق چندانی نداشته است اگرچه موانع در این مسیر نیز بسیار زیاد بوده است و نمی توان سوء مدیریت چند ساله وخسارت های سنگین ناشی از عدم برنامه ریزی ها را نادیده گرفت.

با این وجود اکنون که دولت می تواند از ظرفیت های مجلس برای برنامه ریزی ها و سیاست گزاری های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی بهره بگیرد، باید طرحی نو دراندازد و پاسخ این اعتماد مردم را بدهد.

زیرا چنانچه تغییرات از سوی مردم احساس نشود، دولت اعتدال همواره حمایت مردم را نخواهد داشت، کم نیستند افرادی که بر این اعتقادند که دولت روحانی با مجلس دهم هیچ عذر و بهانه ای برای عدم موفقیت در عرصه اقتصادی و رونق کسب و کار و بهبود معیشت نخواهد داشت.

واقعیت این است که دولت تدبیر و امید پس از درخشش مردم در عرصه انتخابات، در وضعیت بسیار حساسی قرار گرفته است. از یک سو بالا رفتن سطح انتظارات مردم از دولت به جهت بهبود معیشت و از سوی دیگر وجود موانع بسیار جدی در عرصه اقتصادی که برنامه ریزی بسیار دقیق و قدرتمندی را طلب می کند.

با نگاهی به آینده دولت پس از استقرار مجلس دهم به راحتی می توان فرصت های پیش رو را برای اجرای هر چه بهتر سیاست گذاریها در عرصه مختلف را ترسیم کرد، فرصت هایی که به راحتی و با عدم برنامه ریزی صحیح به تهدیدی کشنده برای گفتمان اعتدال تبدیل خواهد شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین