Friday 17 May 2024| ۱۱: ۴۸ - جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۸۶۵
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۸
در سال‌های گذشته نیز نامگذاری‌ها بر اساس اولویت داشتن مسائل اقتصادی صورت می‌گرفت. این نامگذاری‌ها نشان می‌دهد که دولتمردان و همه مسئولان کشور باید برای «اقتصاد» اولویت جدی‌تری قائل باشند.

در نخستین دقایق آغاز سال 1395، همانند سال های قبل، مقام معظم رهبری پیام نوروزی خود خطاب به ملت ایران را قرائت کردند که در آن به برخی نکات مهم اشاره شد؛ نکاتی که می تواند نقشه راه را برای سال جدید نشان دهد.

به گزارش «آستان»، ایشان در پیام نوروزی خود برای سال 95، بر اولویت داشتن مقوله «اقتصاد» به عنوان یک امر قطعی و مهم تاکید کردند و فرمودند: « اگر ملت، دولت و همه مسئولان بتوانند در مسئله اقتصاد کارهای درست، بجا و متقنی انجام دهند، امید می رود که این کارها در مسائل دیگر همچون مسائل و آسیب‌های اجتماعی و مسائل اخلاقی و فرهنگی نیز تأثیرگذار باشند.»

در همین راستا، رهبر انقلاب سال 1395 را سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نامگذاری کردند تا نشان دهند که این تاکیدات موضوعی مهم و جدی در نگاهشان است.

از بیانات اخیر می توان دریافت که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از نامگذاری سال نو، چند انگیزه را دنبال می کنند؛ اول، کاهش آسیب‌پذیری کشور در برابر تهدید و اقدامات دشمن. در همین راستا، ایشان فرمودند: «ملت ایران باید کاری کند که خود را در مقابل تهدیدهای دشمنان از آسیب پذیری خارج کند و آسیب پذیری از ناحیه دشمن به صفر برسد.» در همین زمینه، ایشان اولویت اول و فوری در این حرکت مهم را مسأله «اقتصاد» عنوان کردند.

انگیزه دوم، کاهش آن دسته از آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی است که بخاطر ضعف های اقتصادی در جامعه رخ می دهد. رهبری انقلاب در همین راستاست که ابراز امیدواری کردند با انجام کارهای درست در زمینه اقتصاد، شاهد تاثیرگذاری آن کارها در زمینه آسیب‌های اجتماعی و مسائل اخلاقی و فرهنگی باشیم.

نکته سوم، پیگیری چند نکته مهم و اساسی در ذیل مقوله اقتصاد است. رهبری تاکید دارند که با اولویت دادن جدی به اقتصاد، «تولید داخلی» رونق بیشتری پیدا کند، در زمینه «ایجاد اشتغال و رفع بیکاری» کارهای جدی صورت گیرد و ضمن «مقابله با رکود»، «تحرک و رونق اقتصادی» را در کشور شاهد باشیم.

نکته چهارم این است که تاکید رهبر انقلاب به مساله اقتصاد، صرفا بر مبنای تاکیدات کلی نیست و شعبه‌ای از جزئی‌نگری در آن دیده می شود و بر همین اساس هم هست که ایشان بر شاخه ای از فعالیت های اقتصادی تاکید ویژه دارند که خود ایشان چند سال قبل به نام «اقتصاد مقاومتی» نامگذاری‌اش کردند.

آنطور که رهبری تاکید داشته‌اند و در ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی نیز قید شده است، اقتصاد مقاومتی بر چند مساله تاکید دارد که از جمله مهمترین آنها می توان به توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی، پیشتازی اقتصاد دانش بنیان و پیاده‌سازی و اجرای نقشه جامع علمی کشور، محور قراردادن رشد بهره‌وری در اقتصاد با تقویت عوامل تولید، افزایش تولید داخلی نهاده‌ها و کالاهای اساسی، اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف کالاهای داخلی، حمایت همه‌جانبه‌ هدفمند از صادرات کالاها و خدمات به تناسب ارزش افزوده و با خالص ارزآوری مثبت، افزایش قدرت مقاومت و کاهش آسیب‌پذیری اقتصاد کشور، مقابله با ضربه پذیری درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز، اصلاح نظام درآمدی دولت با افزایش سهم درآمدهای مالیاتی اشاره کرد.

در این سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ابراز امیدواری و البته تاکید شده است که با اجرای این سیاست ها، اقتصاد متکی به دانش و فناوری، عدالت بنیان، درون‌زا و برون‌گرا، پویا و پیشرو را محقق سازد و الگوئی الهام‌بخش از نظام اقتصادی اسلام محقق شود.

یکی از نکاتی که در این سیاست های کلی خودنمایی می کند، بند دوازدهم آن است که به یک مساله مهم اشاره دارد. در این بند، یکی از اهداف و سیاست های مهم در عرصه اقتصاد مقاومتی، چنین ذکر شده است: «افزایش قدرت مقاومت و کاهش آسیب‌پذیری اقتصاد کشور از طریق توسعه پیوندهای راهبردی و گسترش همکاری و مشارکت با کشورهای منطقه و جهان بویژه همسایگان، استفاده از دیپلماسی در جهت حمایت از هدف‌های اقتصادی، استفاده از ظرفیت‌های سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای». این بند از سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی بار دیگر نشان می‌دهد که رهبری با اصل مذاکره با کشورهای دنیا و ایجاد ارتباط سازنده با آنها بویژه با همسایگان مخالف نیستند و همین مساله نیز وظیفه دستگاه دیپلماسی ایران را سنگین‌تر می‌کند.

مقام معظم رهبری در سخنرانی خود در حرم مطهر رضوی نیز به نامگذاری امسال اشاره کردند و در تشریح دلایل و انگیزه‌های این نامگذاری فرمودند: «شعار امسال را هم شعار اقتصادی انتخاب کردیم که یک تحلیل و یک نگاه به مجموعه مسائل کشور است. شاید در ذهن بعضی می گذشت که ترجیح دارد شعار سال، امسال یک شعار فرهنگی باشد یا شعار اخلاقی، لیکن با توجه به مجموعه مسائل کشور، به نظر رسید که امسال هم مثل چند سال دیگر قبل از این، شعار سال را که باید به صورت گفتمانی در میان مردم و افکار عمومی کشور رواج پیدا کند یک شعار اقتصادی قرار دهیم.»

ایشان در سخنرانی خود در مشهد، برای اجرای بهتر اقتصاد مقاومتی بر دو نکته تاکید ویژه داشتند؛ اول اینکه «باید فعالیت ها و زنجیره های اقتصادی مزیت دار کشور را مسئولان دولتی شناسایی کنند و بر آن ها متمرکز شوند. برخی از فعالیت های اقتصادی در کشور اولویت دارد مانند مادر می ماند از ان باب های اقتصادی و تولیدی گشوده می‌شود و نقشه راه را مشخص کند و تکلیف همه را معلوم کنند» و «مسأله دوم، زنده کردن تولید داخلی است».

رهبر انقلاب همچنین به کاهش واردات نسبت به مدت مشابه قبل اشاره کردند و ضمن اینکه آن را کار درستی دانستند، عنوان کردند که این امر، کافی نیست باید در این زمینه بیشتر تلاش شود. در همین راستا تاکید کردند: «ما بالاخره تجارت خارجی داریم؛ باید وارد کنیم لیکن توجه کنیم که این خریدهای ما قدرت داخلی و تولید داخلی را تضعیف نکند.»

در پایان باید یادآور شد که همانطور که خود رهبر انقلاب نیز اشاره کردند، در سال‌های گذشته نیز نامگذاری‌ها بر اساس اولویت داشتن مسائل اقتصادی صورت می‌گرفت؛ بطوریکه «اقتدار ملی و اشتغال‌آفرینی»، «اصلاح الگوى مصرف»، «جهاد اقتصادی» و «تولید ملى، حمایت از کار و سرمایه‌ ایرانى» از جمله شعارهای برخی سال‌های گذشته بود. این نامگذاری‌ها نشان می‌دهد که دولتمردان و همه مسئولان کشور باید برای «اقتصاد» اولویت جدی‌تری قائل باشند.

منبع: آستان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: