Wednesday 15 May 2024| ۰۸: ۰۸ - چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۸۷۳
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۱:۴۷
زدودن غبار دلها، در بهار:
بهار فصل پاکیزگی است و با تمیز کردن خانه از گرد و غبار فرصتی مهیا می شود تا دل ها نیز از گرد و غبار کینه پاک شود.
خانه تکانی دل


به گزارش آستان، در طول تعطیلات نوروز یکی از انتظاراتی که مردم از یکدیگر دارند دید و بازدید است.معمولا مردم ایران در شهرهای مختلف در ایام نورزو به عیادت و ملاقات یکدیگر می روند زیرا از دیرباز این رسم در اقوام مختلف ایرانی مرسوم بوده است که در تعطیلات نوروز قبل از فرارسیدن 13 بدر به عید دیدنی بروند و آمدن بهار را نوید دهند و جشن بگیرند.

به طور معمول ایرانیان در نخستین روز بهار سعی می کنند همه اعضای خانواده را دور خود جمع کنند و لحظه ورود بهار را جشن بگیرند در آن زمان است که به عنوان عیدی هدایایی را رد و بدل می کنند.سپس به دید و بازدید می پردازند.ابتدا رسم بر این است که به خانه اقوام بزرگ می روند و اعضای ارشد خانواده را ملاقات می کنند.

بازدید جوانان از بزرگان فامیل باعث می شود تا تاثیرات روانی و جسمانی در افراد سالمند ایجاد شود و امید به زندگی شان در سال نو نسبت به سالی که گذشت بیشتر شود.از این رو نکته حائز اهمیت سال نو و جشن نوروز در همین مسئله مهم است.

ایرانیان معمولا از مهمانان نورزوی خود با انواع شیرینی ها،میوه های خشک و تازه ،آجیل و... پذیرایی می کنند و چای و شربت نیز چاشنی این مراسم کهن است.جشن نوروز یکی از اصیل ترین جشن ها و باستانی ترین مراسماتی است که ایرانیان به آن احترام می کذارند زیرا در ایام نوروز فرصتی مهیا می شود تا بستگان احساس نزدیکی بیشتری بهم داشته باشند . گرم و مهربان سال جدید را آغاز کنند.از طرف دیگر در این ایام خجسته اختلافات را کنار می گذارند و فرصتی است برای آشتی .

همان طور که ابتدا قبل از شروع سال خانه تکانی می کنند با تحویل سال با دید و بازدید خانه تکانی دل نیز آغاز می شود که تاثیرات روانی و اجتماعی بی شماری دارد.بهار فصل پاکیزگی است و با تمیز کردن خانه از گرد و غبار فرصتی مهیا می شود تا دل ها نیز از گرد و غبار کینه پاک شود.
حاجی فیروز یا حاجی پیروز قبل از شروع سال نو،نوید بهار می دهد.بهار نمادی از تولد دوباره است که حاجی فیروز آن را در شعرهایش تکرار می کند.در پایان هر سال باید بدی ها را در دل کشت و تولد دوباره را در سال نو جشن گرفت.

روز سیزدهم سال نو را ایرانیان به نام سیزده بدر می شناسند در این روز مردم به دل طبیعت می روند و به صورت نمادین سبزه ها را گره می زنند تا زندگی شان سبزتر از سال قبل باشد و استحکام خانواده در سال نو بیشتر از سالهای گذشته باشد.در پایان روز سیزده بدر رسم بر این است که سبزه ها را در آب روان می اندازند تا رفع بلا از اعضای خانواده شود.رسم و رسومات ایرانیان باستان باید ارج نهاده شود تا بتوان به اصل و اصالت خویش رسید.

منبع:آستان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین