Saturday 18 May 2024| ۰۸: ۰۹ - شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۹۰۶
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۴
معاون رییس جمهور:
همگرایی از نظر سیاست ها، نگاه ها و اقداماتی که باید در برنامه ششم اتفاق بیفتد و یکی دیگر هم همگرایی ساختاری است که دو راهکار اساسی نجات محیط زیست به نظر می رسد.
به گزارش آستان، معاون رییس جمهور در سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: در بحث برنامه ششم یکی از محورها بحث اصلاح ساختار بود که بسیار مهم است. برای این موضوع بحث های مختلف و اختلاف نظر هم بود، به طور کلی روی این مقوله ادغام، اتفاق نظر نبود. یعنی هم بخش ها نظرات خودشان را داشتند و هم خیلی از کارشناسان و صاحبنظران از بیرون تحلیل خاص خودشان را داشتند. حالا اینکه ما باید از نظر سیاست ها و جهت گیری ها در مسائل محیط زیست یکپارچگی داشته باشیم این قطعاً باید اتفاق بیفتد. یعنی نمی شود سازمان جنگل ها در بحث جنگل های هیرکانی و مراتع و جنگل های بلوط ساز خودش را بزند و سازمان محیط زیست رویکردهای خودش را در مسائل حفاظت از مناطق و نگاه اکوسیستمی داشته باشد. 

دکتر ابتکار در ادامه افزود: از سوی دیگر نمی شود در بحث آب ما نگاهمان در حفظ چرخه هیدرولوژیک بین آب های زیرزمینی و تالاب و رودخانه باشد و رودخانه را به عنوان اکوسیستم ببینیم ولی بخش آب وزارت نیرو رودخانه را به عنوان منبع تأمین آب کشاورزی یا انرژی ببیند. این نگاه ها باید به هم نزدیک شود و این دو راهکار دارد یکی همگرایی از نظر سیاست ها، نگاه ها و اقداماتی که باید در برنامه ششم اتفاق بیفتد و یکی دیگر هم همگرایی ساختاری است که از نظر ساختاری در دولت به جمع بندی نرسیدیم یعنی نه دولت و نه کارشناسان به جمع بندی نرسیدیم.

ابتکار با اشاره به بحث دولت در راستای این ادغام بیان داشت: نه دولت ، تأیید نکرده است و دلایل مختلفی هم داشت. دلیل اول شاید شرایط غیر قابل پیش بینی بود که ما در مجلس داریم، و اینکه اگر این موضوع مطرح شود آنجا چه اتفاقی برای این طرح می افتد. یک تحلیل هم این بود که الان شرایط آنقدر شکننده است که این تغییرات ساختاری می تواند بیشتر آسیب بزند. ما به طور تجربی هم در دو مقطع خیلی آسیب دیدیم. یک مقطع در زمان تغییر ساختاری که در خیلی از دستگاه ها این اتفاق افتاده است و یک مقطع تغییراتی که دولت ها داشتند.

معاون رییس جمهور در ادامه تصریح کرد: لذا من فکر می کنم در شرایط کنونی و با وضعیت خاصی که داریم و در پایان دوره مجلس نهم و شروع مجلس جدید این امر زیاد به صلاح نیست. به هر حال این مسائل آنجا هم باید تأیید شود و قانون می خواهد و صرفاً با مصوبه دولت شدنی نیست. اینها تردیدهایی است که من هم داشتم. لذا فکرکردیم که بهتر است با ساز و کارهایی فعلاً آن هماهنگی لازم را به وجود بیاوریم و تقویت کنیم. حالا این ساز و کارها می تواند توسط شورای عالی محیط زیست، شورای عالی آب، خود دولت یا مردم حتی تحقق پیدا کند.

ابتکار افزود: برای همین همه به این نتیجه رسیدیم که برنامه ششم باید یکی از محورهای قوی و پررنگش محیط زیست و آب باشد و در سیاست اقتصادی و توسعه ای کشور باید ردپای محیط زیستی را بجا بگذاریم. محیط زیست باید یک موضوع جاری در کل برنامه باشد نه اینکه فقط یک فصل محیط زیست داشته باشیم. مثلاً در بخش صنعت باید موضوع کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، کاهش مصرف آب و کاهش تولید آلودگی ها و تکالیف زیست محیطی دیده می شد که این اتفاق لحاظ شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: