Wednesday 15 May 2024| ۰۵: ۳۰ - چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۹۱۱
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۳
تحلیل یک جامعه شناس از نهاد خانواده و مدرسه:
مطالعات جدید حاکی از آن است بخش بزرگی از خانواده های ایرانی از نیازهای مهارتی فرزندان برای ورود به جامعه و تشکیل یک خانواده مستقل آگاهی لازم را ندارند.
همزمان با گسترش علم و تکنولوژی و کاربرد روز افزون این ابزارها در زندگی انسان کسب آگاهی و مهارت برای بهره گیری از این ویژگی مهم دنیای مدرن از ضروریات نخستین زندگی همه افراد به شمار می رود.

به گزارش آستان،دکتر علیرضا شریفی یزدی جامعه شناس و عضو پژوهشکده خانواده در خصوص اینکه کسب دانش و آشنایی با راه های تبدیل آن به مهارت در زندگی افراد تاثیرات بسزایی دارد گفت:نقش خانواده در شکل گیری مهارت های متفاوت افراد نقش بارز و غیر قابل انکار است.خانواده با در اختیار داشتن فرصت های طولانی در سالهای نخست تولد فرزندان و با در اختیار داشتن وسایل تشویقی و بازدارنده می تواند فعالیت های فرزندان خود را به سوی کسب مهارت سوق دهد و آنها را در این زمینه ترغیب کند.

این مدرس دانشگاه و عضو پژوهشکده خانواده در ادامه افزود:بعد از مسئولیت هایی که به عهده خانواده است نهاد آموزشی مانند مهدکودک، مدرسه و دانشگاه مسئولیت مهم و اصلی برای تربیت افراد و برخی رفتارهای هنجار به عهده دارد.نهاد آموزشی می تواند سالیان طولانی که بهترین سال های رشد فکری و ذهنی افراد است با شکل دهی نظام فکری و تنظیم رفتار افراد زمینه های ایجاد مهارت را برای شان میسر کند.

دکتر شریفی یزدی با بیان اینکه برای رسیدن به این هدف شناخت اولویت های مهارتی افراد بسیار مهم است ادامه داد:علاوه بر شناخت اولویت های افراد در هر سن و سال و گروه سنی باید نسبت به روش ها و شیوه های کارآمد نیز آگاهی لازم را داشت .هماهنگی و هم سویی برنامه ها، اهداف و روش های به کار گرفته شده توسط دو نهاد مهم خانواده و آموزشی در بالابردن ضمانت تحقق مهارت ها بسیار تاثیر گذار است.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد:مطالعات جدید حاکی از آن است بخش بزرگی از خانواده های ایرانی از نیازهای مهارتی فرزندان برای ورود به جامعه و تشکیل یک خانواده مستقل آگاهی لازم را ندارند.از این رو هنگام تشکیل خانواده ، والدین تلاش می کنند تا نیازهای معیشتی فرزندان تامین شود در حالی که می بایستی از سنین کودکی آموزش مهارت های زندگی به افراد داده می شد تا در آینده بتوانند مسئول کارهای مربوط به خود باشند.

این جامعه شناس بیان کرد:آشنا نشدن فرزندان با مهارت های عملی علاوه بر مشکلاتی که برای زندگی در آینده شان ایجاد می کند ممکن است زمینه ساز بسیاری از انحرافات و مشکلاتی باشد که در حال حاضر این لایه اجتماعی با آن دست به گریبان هستند.اگر کسب مهارت های مختلف در نظام تربیتی فرزندان در خانواده و آموزش و پرورش مهارت های عملی نیز در اولویت قرار گیرد افراد به راحتی به زندگی خانوادگی و مشترک ورود پیدا می کنند و زمینه گرایش به ناهنجاری های نیز کاهش پیدا می کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد:از این رو درک صحیح از تربیت در خانواده و فهم تاثیر کسب مهارت در تکمیل تربیت و بازنگری برنامه های آموزش و پرورش با محوریت مهارت یابی به تحقق کسب مهارت فرزندان نیز کمک می کند.

منبع:آستان

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین