Tuesday 19 March 2024| ۱۰: ۵۰ - سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
کد خبر: ۲۹۳۳
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۸
تغییر رویکرد تغذیه ای در سال نو از نگاه یک استاد دانشگاه:
تحقیقات انجام شده در ایران و جهان نشان می‌دهد تهاجم فرهنگی در همه ابعاد، به سنت‌ها و باور‌ها صدمه زده و تغذیه هم که از این قاعده مستثنی نیست به دلیل تهاجم فرهنگی فرا مرزی و فرا قاره‌ای دچار بی‌تناسبی شده تا سفره های غذایی مملو از دنیای تبلیغات پوچ شود.
تهاجم فرهنگی همه ابعاد زندگی را نشانه گرفته است

به گزارش آستان،دکتر سید ضیاء الدین مظهری متخصص تغذیه با اشاره به اینکه مناسب بودن غذا بستگی به فاکتورهای متعدد دارد گفت:برخی افراد تصور می کنند همین که غذا خوش عطر و خوش طعم باشد کافی است در حالیکه حقیقت این است که ماده غذایی نباید فقط گرسنگی افراد را رفع کند بلکه باید در بردارنده 50 واحد از ریزمغذی ها باشد و 20 واحد از متابولیک ها را نیز داشته باشد.

دکتر مظهری استاد دانشگاه در ادامه گفت:متاسفانه تبلیغات زیادی در این راستا صورت می گیرد که باعث می شود سفره های سنتی جای خود را به مواد غذایی مدرن بدهد در حالیکه محصولات غذایی مدرن فقط با تبلیغات جذاب و قابل پذیرش است.با توجه به اینکه فست فودها به نوعی غذای مصرفی روزانه افراد شده است این نوع تغذیه تک بعدی باعث شده تا افراد روزانه روغن های حاوی اسیدهای چرب ترانس و اشباع شده است که افراد در همه گروه های سنی از خرد و کلان تا پیر و جوان به سمت مصرف بیش از حد فست فودها گرایش یافته اند.

وی با اشاره به اینکه افراد در گروه های سنی از دامان طبیعت دور شده اند ادامه داد:متاسفانه به همین دلیل است که شاهد شیوع بیماری های قلبی و عروقی در میان همه گروه های سنی جامعه هستیم.در ضمن ریشه 20 تا 40 درصد سرطان ها نیز به علت عادت های نادرست غذایی است.

دکتر مظهری تصریح کرد:می توان یک رژیم غذایی کامل را که در بردارنده ریز مغذی‌ها و درشت مغذی‌های مورد نیاز بدن بوده و انرژی لازم برای ترمیم، بازسازی و رشد را به همراه داشته باشد برای سال نو در سفره هایی که با تنوع بخشیدن به مواد غذایی موجود در آن رنگین شده است پیدا کرد. 

وی با اشاره به مهم ترین ماده غذایی بیان داشت:سبزیجات حکم جاروهای پاک کننده بدن را دارند و به سم زدایی و تعدیل فشار خون کمک می‌کنند اما متأسفانه هر سال که به عمر افراد اضافه می‌شود از میزان مصرف این گروه غذایی کاسته و مواد غذایی زیان آور جایگزین آن می‌شود.

منبع:آستان

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین