Wednesday 08 May 2024| ۱۶: ۱۸ - چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۹۵۰
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۴
دكتر بهشيد ارفع نيا پيشكسوت حقوق بين الملل خصوصي در ايران با "آستان" مطرح کرد:
این بانوی پیشکسوت در طی 4 دهه فعالیت و تربیت دانشجویانی در رشته حقوق دو جلد کتاب حقوق بین الملل خصوصی در سال 69 به چاپ رساند که هنوز در دانشگاه های کشور تدریس می شود.
كتاب هاي بانوي پيشكسوت در علم حقوق را كه ورق مي زني بيشتر به حقوق نانوشته اي فكر مي كني كه بايد زير ذره بين قرار گيرد. دكتر بهشيد ارفع نيا، استاد حقوق بين الملل خصوصي از پيچ و خم هاي تحقيق و پژوهش در راهي بي پايان مي گويد.

به گزارش آستان،دکتر ارفع نیا از روزهایی سخن می گوید که تصمیم جدی برای آینده اش گرفت،وی گفت:4 سالگی وارد مدرسه شدم و به دلیل علاقه ای که به درس داشتم 16 سالگی دیپلم گرفتم.همه خواهر و برادرانم رشته پزشکی می خواندند و والدینم به شدت علاقه مند بودند که یکی از فرزندان شان حقوق بخواند.کنکور سال 1343 رشته حقوق دانشگاه تهران پذیرفته شدم و بالاخره والدینم به آرزوی شان رسیدند.

این استاد پیشکسوت در ادامه از موفقیت هایش گفت و ادامه داد:تحصیل در این رشته اصلا سخت نبود ولی علاقه خاصی به این رشته نداشتم ولی به خاطر پدر و مادرم حرفی از بی علاقگی ام نمی زدم.20 سالگی لیسانس گرفتم و سال 1347 برای ادامه تحصیل در این رشته راهی پاریس شدم در طی سه سال مدرک فوق لیسانس و دکترا را در رشته حقوق گرفتم.زمانی که دانشجو بودم به عنوان مترجم در سفارت مشغول به کار شدم تا اینکه شهریور سال 50 به ایران آمدم.

این بانوی پیشکسوت در ادامه بیان کرد:در آن زمان که به ایران آمدم دختری 23 ساله بودم که دکترای حقوق گرفته بودم سال 51 در دانشگاه شهید بهشتی در درس حقوق بین الملل خصوصی مشغول به تدریس شدم و به تدریج طی تدریس 12 عنوان کتاب در این زمینه نوشتم.

بهشید ارفع نیا در پاسخ به این سئوال که برای ارتقای سطح حقوقی افراد جامعه باید چه تلاش هایی کرد گفت:در عصر کنونی اغلب مردم به حق و حقوق خود آگاه هستند ولی هنوز نیاز است تا در این زمینه اطلاع رسانی کامل تری صورت گیرد.مدتی قبل با یک تیم از زنان تحصیلکرده در خصوص بعضی موضوعات حقوقی کار کردیم تا شهروندان نسبت به حقوق خود آگاه شوند به خصوص اینکه زنان در خصوص حقوق خود نسبت به خانواده و جامعه آشنایی بیشتری داشته باشند.خوشحال هستم که در این راستا 5 جلد کتاب چاپ کرده ایم تا همه افراد جامعه از قوانین زندگی خود مطلع باشند.ولی هنوز هم موارد قانونی زیادی وجود دارد که باید مورد اصلاح قرار گیرد.
وی با اشاره به حقوق شهروندی و آگاهی مردم نسبت به این مقوله تصریح کرد:در اغلب کشورها مردم نسبت به حقوق شهروندی احترام می گذارند.از این رو هر زمان که تصور کنند حقوق شان پایمال شده است نسبت به آن اعتراض می کنند و مسئولان نیز پاسخ مربوطه را ارائه می دهند.از این رو برای مشاهده احترام به قوانین شهروندی باید برخی قوانین به روز شود تا شاهد احترام بیشتری در جامعه به حقوق شهروندی باشیم.

دکترارفع نیا با اشاره به مواردی در حقوق کودکان که باید مورد بازبینی قرار گیرد بیان کرد:متاسفانه در برخی خانواده ها رعایت حقوق کودکان با افراط و تفریط هایی رو به رو است و به همین علت است که کودک سالاری در جامعه رواج یافته است حتی در خانواده هایی که سطح تحصیلات بالا است نقض حقوق کودکان نیز مشاهده می شود.یکی از مسائلی که در جامعه به عنوان معضل با آن رو به رو هستیم این است که هنوز فرهنگ احترام متعادل به حقوق کودکان به شکل رسمی تعیین نشده است.

این استاد پیشکسوت عرصه حقوق ادامه داد:هنوز احساس می کنم فعالیت هایم تمام نشده است زیرا از نگاه من تحقیق و پژوهش کاری نیست که به سادگی به پایان برسد زیرا حقوق همیشه در جریان است و با توجه به اینکه تغییر و تحول در جامعه زیاد است به همین دلیل باید مقالات و مطالعاتم به روز باشد.

این بانوی پیشکسوت در طی 4 دهه فعالیت و تربیت دانشجویانی در رشته حقوق دو جلد کتاب حقوق بین الملل خصوصی در سال 69 به چاپ رساند که هنوز در دانشگاه های کشور تدریس می شود.وی خوشحال است از اینکه توانسته کتابی کامل برای دانش آموختگان خود تالیف کند و به یادگار گذارد.

منبع:آستان
    

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین