Wednesday 15 May 2024| ۱۹: ۵۱ - چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۰۰۱
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۳
تحلیل سیزده بدر از نگاه یک جامعه شناس:
بودن اعضای جامعه در کنار هم در یک روز،علاوه بر آرامش روانی موجب مصونیت اجتماعی و فرهنگی مردم یک شهر، روستا و در نهایت یک کشور می شود.
طبیعت گردی نوعی ارزش دیرینه در حافظه تاریخی ایرانیان

احترام به حقوق شهروندی و جویا شدن از احوال همنوع از شاخصه های مهم در یک جامعه موفق رو به رشد تلقی می شود.یکی از اصول مهم در حقوق شهروندی احترام به حقوق شهروندان،همسایگان و افراد جامعه است.

به گزارش آستان،دکتر غلامرضا علیزاده جامعه شناس و مدرس دانشگاه با اشاره به تکریم و همدلی شهروندان در مکان های عمومی به خصوص به بهانه هایی چون تفریح و گردش در سیزده بدر گفت:تکریم افراد جامعه در مکان های عمومی  و محافلی که همه قشر افرادی حضور دارند رفتار حسنه ای است که ریشه در فرهنگ ایرانیان داشته و بخشی از روابط اجتماعی افراد را می سازد.

وی در ادامه افزود:صمیمیت،رفاقت،دوستی،یکرنگی و خصایص مثبت نسبت به افراد جامعه در حافظه تاریخی ایرانیان نوعی ارزش دیرینه و رابطه ای پرشکوه تلقی می شود.از این رو در محافلی که همه افراد جامعه مانند جشن سیزده بدر حضور دارند بودن اعضای جامعه در کنار هم در یک روز،علاوه بر آرامش روانی موجب مصونیت اجتماعی و فرهنگی مردم یک شهر، روستا و در نهایت یک کشور می شود.

این مدرس دانشگاه در ادامه بیان کرد:نگاهی به ساختار شهری و روابط اجتماعی انسان ها نشان می دهد وجود جشن هایی مانند سیزده بدر که ریشه و پیشینه تاریخی دارد باعث می شود تا افراد جامعه در یک روز احساس همدلی بیشتری داشته باشند و موجی از افراد جامعه در بیرون از خانه در فضای طبیعت به گردش بپردازند و بیانگر اتحاد و همدلی شان باشد.

دکتر علیزاده با اشاره به تاثیرات جشن سیزده بدر در روحیه کودکان و نوجوانان و اهمیتی که در خانواده دارد تصریح کرد:روابط با خویشاوندان و شرکت در یک گروه و جمعی از اقوام و پرداختن به تفریح در روز سیزده بدر بدون شک یک الگوی رفتاری برای فرزندان به شمار می رود و فصل مشترکی برای برقراری رابطه دوستانه آغاز می کند.کودکان و نوجوانان در کنار خانواده و دیگر اقوام و خویشاوندان تخلیه انرژی می شوند و کنترل عاطفه و رشد عاطفی را نیز می آموزند و روابط با افراد را در یک جمع و گروه عقلانی و اجتماعی شده می پذیرند.از این رو از روحیه همدلی و تعاون بیشتری بهره مند می شوند.

به گفته این مدرس دانشگاه،بسیاری از روان شناسان و جامعه شناسان بر این باور و تلقی هستند که حضور در مراسم های سنتی و کهن مانند سیزده بدر در پایان تعطیلات نوروز باعث می شود افراد جامعه حامیان اجتماعی یکدیگر باشند و همین امر موجب می شود تا با گسترش صنعت،تکنولوژی و... فرهنگ شان تغییر نکند  و از سوی دیگر ارزش ها دگرگون نشده باقی بماند.نوعدوستی و خیرخواهی نیز یکی دیگر از فواید جشن سیزده بدر و دل زدن به طبیعت است.

دکتر علیزاده با اشاره به اینکه طبیعت چه نقشی در سلامت روانی افراد جامعه می گذارد خاطر نشان کرد:سلامت روحی افراد با حضور در جمع های خانوادگی و دوستانه تضمین می شود و دیگر تهدیدی برای سلامت روان وجود ندارد و هیچ گاه ارزش ها به فراموشی سپرده نمی شود.

منبع:آستان


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین