Saturday 27 April 2024| ۰۲: ۲۷ - شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۰۶۵
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۹
در اين چند سال حدودا دوهزار و صد ميليارد تومان هزينه از سوي مردم جمع آوري شده همچنین 1800 مراكز درماني در كشور ساخته ايم و تحويل دانشگاه ها داده ايم .
کارنامه طلایی سید رضا نیری در بیش از 50 سال خدمت به مردم

سيد رضا نيري مشاور وزير بهداشت و دبير كل مجمع خيرين سلامت كشور در طول چند سال خدمت خود كارنامه موفقي از تلاش ها و فعاليت هايش دارد.او بعد از پيروزي انقلاب اسلامي وظيفه سرپرستي كميته امداد امام خميني (ره) را به عهده داشت . در طول سالها خدمت توانست در حوزه هاي سلامت،‌رفاه اجتماعي،‌مسكن، دانش و تحصيلات و..... فعاليت داشته باشد. در گفت و گویی صمیمانه با خبرنگار آستان 50 سال زندگی شیرینی را که به مردم خدمت کرده است را به تصویر کشید.

وی در راستاي فقر زدايي و برطرف كردن محروميت ها گام هاي استواري برداشته است و اكنون پس از سالها تلاش و خدمت رساني به مردم به عنوان دبير كل مجمع خيرين سلامت كشور مي كوشد تا سلامت را به مردم هديه كند.

*با توجه به اينكه مقام معظم رهبري در زمينه سلامت تاكيدات بسياري داشته اند در اين راستا از گذشته تا به امروز چه تمهيداتي شكل گرفته است؟
نسخت بايد گفت اين مسير را دين مبين اسلام به ما آموخته است . يعني به اين معنا كه هر چيزي را كه در زندگي به به سلامت انسان هاي مربوط مي شود بايد به عنوان يك راه والگو انتخاب كرد.دين اسلام به طور كلي در دو زمينه سفارشاتي داشته است و فرموده است كه دو چيز در زندگي انسان خيلي مهم است  و اگر به آن پرداخته نشود جاي آنها در زندگي خالي خواهد بود.سلامت و امنيت دو مهمي هستند كه دين اسلام براي داشتن آنها در زندگي توصيه هاي فراواني دارد.كه اگر انسان در زندگي اش براي سلامتي خود كاري نكند و به سلامت بي اهميت باشد در هيچ زمينه اي موفق نخواهد شد. در گذشته مي گفتند كه عقل سالم در بدن سالم است. بنابراين اگر انسان سلامت نباشد در  اقتصاد خانواده،‌جامعه ،‌سياست ،‌نوع تربيت و فرهنگي موفق عمل نمي كند .زيرا انسان بيمار معمولا نمي تواند درست فكر كند و افكارش در رسيدن به سلامتي نيست. در خصوص امنيت هم ديده ايم كه در كشورهايي كه امنيت وجود ندارد مردم آن كشورها زندگي شان بر مبناي اصول و معيار نيست و هميشه در ترس و هراس هستند و نگراني هايي دارند. پيامبر اسلام (ص) آنقدر در زمان خود به موضوع شستشوي دهان و دندان اهميت مي دادند و توصيه مي كردند كه مردم تصورشان از اين موضوع اين بود كه امري واجب است ولي متاسفانه امروزه به اين تاكيدات كمتر توجه مي شود.همچنين راجع به تغذيه و آداب غذا خوردن توصيه هاي فراواني داشتند . از اين رو بايد روي مبحث سلامت هر فردي به طور شخصي و در جامعه هم به طور اجتماعي و دولت موظف باشد تا سرمايه گذاري ها انجام شود و به اين موضوع بيشتر به سلامت مردم اهميت دهند. مقام معظم رهبري در بهمن ماه سال گذشته در جلسه حضوري كه خدمت ايشان بوديم فرمودند كه سه چيز در كشور بسيار حائز اهميت است  و مهم ترين و با اولويت ترين آن سلامت است وبايد دولت و مجمع خيرين سلامت كشور هر چه مي توانند به سلامت بپردازند و نسبت به سلامت مردم بي تفاوت نباشند. همچنين در ادامه فرمودند كه از پزشكان متخصص استفاده كنيم و مشورت بگيريم . بديهي است انسان سالم زندگي سالمي مي تواند بسازد و اگر وجود و تن انسان ها سالم باشد سالم فكر مي كنند و زندگي خوبي را براي خود مي سازند .

*در اين حوزه چند سال است كه فعاليت داريد و از تلاش هايتان بگوئيد؟
حدود 50 سال است كه در خدمت مردم هستم و تقريبا از سال 1341 در قبل از انقلاب كه فضا محدود بود كارهايم را آغاز كردم.رفته رفته كارها گسترده شد . بعد هم كه امام خميني (ره) دستور ايجاد كميته امداد را دادند تلاش كرديم كه همه تلاش ها براي سالم سازي زندگي و خانواده ها باشد تقريبا 33 طرح كه براي خدمت رساني به مردم و جامعه بود و در راستاي سالم سازي جامعه بود.افرادي كه از لحاظ تغذيه اي مشكل داشتند و دچار سوء‌تغذيه شده بودند را به طور نسبي به يك سطحي از سلامت مي رسانديم و از نظر فرهنگي افرادي كه فرهنگ ضعيفي داشتند را سعي مي كرديم با آموزش از لحاظ فرهنگي غني شوند.همچنين از نظر مسائل مالي آنها را تقويت كرديم و تا زماني كه در كميته امداد امام خميني (ره) مشغول بودم 800 هزار نفر دختر جوان را به خانه بخت فرستاديم  وتلاش كرديم تا آئين همسرداري و زندگي مشترك را به آنها آموزش داديم.زيرا براي داشتن جامعه اي سالم بايد خانواده هايي سالم داشت و تلاش كرديم تا سالم سازي را از خانواده شروع كنيم. يكي ديگر از مباحثي كه به آن اهميت ويژه اي داديم تحصيل يك ميليون و صد هزار دانش آموز بود كه بعد از ترك كردن كميته امداد صد هزار نفر فارغ التحصيل دانشگاهي داشتيم . زيرا معتقدم زندگي يك فرد با سواد با فرد ناآگاه متفاوت است . افرادي كه در بيقوله ها زندگي مي كردند را صاحب خانه كرديم.

*از طرح ها و پروژه هايي كه در راستاي سلامت داشتيد بگوئيد؟
يكي از طرح هايي كه به آن پرداختيم اين بود در برخي بيمارستان ها وسائلي مورد نيازشان را خريداري مي كرديم.همچنين براي سلامتي دانش آموزاني كه تحت پوشش كميته بودند طرح غربالگري داشتيم كه به وسيله آزمايشات و پزشكان متخصص دانش آموزان را معالجه مي كرديم .در خصوص طرح پزشك خانواده نيز 14 سال است كه براي عملي شدن اين طرح تلاش كرده ايم.اين طرح را از كشور كانادا به ايران آورديم و روي آن مطالعات بسياري داشتيم و در دو استان كرمانشاه و استان مركزي به عنوان پايلوت عمل كرديم . در اين چند سال كه به اين كار پرداخته ايم حدودا دوهزار و صد ميليارد تومان هزينه از سوي مردم جمع آوري شده و هزينه هاي درماني و امكانات را به خود اختصاص داده است تا به امروز  1800 مراكز درماني در كشور ساخته ايم و تحويل دانشگاه ها داده ايم اين خدمات شامل بيمارستان،‌درمانگاه، خانه بهداشت،‌اورژانس جاده اي ،‌لوازم بيمارستاني و .... مي شود.

*در خصوص نقش مردم و كمك هايي كه در اين خصوص مي شود چقدر راهگشا بوده است؟
در سفرهايي كه داشته ام مردم زيادي ديده ام اما مي توان گفت مردمي با صفاتر، با وفاتر و... از مردم ايران وجود ندارد . اين مردم هيچ وقت در اتفاقات نظام و دولت خود را تنها نگذاشته اند در همه دوران ها اگر نقش مردم نبود به توفيق نمي رسيديم و اين مردم بودند كه در خوادث و سوانح نقشي بي نظير داشتند در آيئن نامه سلامت اين بود كه از تمام پول ها 30 درصد از مردم باشد و 70 درصد را دولت پرداخت كند اما جاي اين دو مقوله با هم تغيير كرده است و اكنون شاهد آن هستيم كه 75 درصد هزينه هاي درمان، بيمه و... را مردم پرداخت مي كنند و سهم دولت 25 درصد است . مردم كشور مان فقير نيستند و خيلي از افراد داراي تكمن مالي هستند اما در اين ميان گروهي از مردم هستند كه به انسانهاي ديگر و سلامتي شان اهميت مي دهند و از خرج كردن ترسي ندارند . برخي افراد هم هستند كه تمكن مالي ندارند اما بخشش هايي در طول كار از اين افراد ديده ام كه باور كردني نبود اين بزرگواران بخشي از زندگي خود را مي بخشيدند.در راه سلامت كشور اگر انساني را زنده كنيم و به آن حيات بدهيم مثل اين است كه همه دنيا را زنده كرده ايم اين آيه از قرآن است كه به افراد سفارش كرده است .

*در بحث فرهنگي چه كارهايي صورت گرفته است و با چه مشكلاتي رو به رو هستيد؟
اشكالاتي كه در كشورمان وجود دارد مقصران اصلي اش مسئولان فرهنگي هستند زيرا خيريه و خيرات در كشور زياد داريم اما در دنيا 32 تشكل مردم نهاد وجود دارد كه در سازمان ملل ثبت شده اند اما متاسفانه هيچ كدام ازاين كشورها اسلامي نيستند در حاليكه در كشور اين همه كار خير صورت مي گيرد .مقام معظم رهبري در اين راستا عنوان داشته اند كه با وجود اين همه خيريه و خيرين هر كدام جزيره اي عمل مي كنند و هر مركزي به سليقه خود رفتار مي كند و به همين دليل هم هيچ پايگاهي در دولت و مجلس وجود ندارد كه از حقوق آنها دفاع كند.يكي از كارهاي ضروري كه در برنامه هاي ما قرار دارد اين است كه تلاش مي كنيم تا خيريه هاي كشور با هم در يك راستا و مجموعه قرار گيرند و تقريبا تا به الان 500 خيريه درماني داريم مه با هم هماهنگ كار مي كنيم زيرا اگر هر خيريه براي خود كار كند نتيجه كار بي اثر يا كم اثر خواهد بود در حاليكه اگر در راه سلامت و ارتقاي جامعه دست در دست يكديگر گذاريم باعث آباداني سلامت از نظر اقتصاد،‌پويايي و... خواهيم بود و همگي شان براي سلامت جامعه موثر است به ويژه اگر در كار خير همه با هم، هم صدا و همگام باشند موفقيت هاي چشمگيرتري را شاهد خواهيم بود.

*چه پتانسيل ها و ظرفيت هايي در كشور وجود دارد كه مي توان از آنها بهره مند شد تا مسئله سلامت در جدي تر پيش برود؟
كشورمان به لحاظ امنيت نسبت به برخي كشورهاي ديگر حتي آمريكا و اروپا  در شرايط بهتري به سر مي برد و همه اين اتفاقات در سايه وجود امام راحل بوده و بيشتر به دليل تشكيلات و اصولي كه بنا گذاشته اند بي شك بايد قدر مردم ايران را دانست از اين رو در كشور ما هم وظايفي به عهده داريم و براي رفع مشكلات نبايد دست روي دست گذاريم و وظيفه اصلي مان اين است كه براي سلامت مردم كشور در كنار دولت خدمت رساني كنيم . بنابراين هر كدام بايد به سهم خودمان در اين امور خيرخواهانه شركت كرده و وظيفه مان را به نحو احسن انجام دهيم . اما در اين ميان مشكلاتي وجود دارد كه بايد در صدد رفع آن برآييم . همه افرادي كه در اين ميان دست اندكار هستند نبايد به صورت جزيره اي و فردي كار كنند زيرا اين نگاه فردگرايانه و جزيره اي كار كردن درد و رنج مردم را دوا نمي كند و به دليل اينكه مردم ايران بهترين مردم دنيا هستند به طور قطع مي توان گفت بايد از پتانسيل هاي آنها استفاده كرد. مردم ايران با عاطفه ترين ،‌با شرف ترين و با وجدان ترين مردم دنيا هستند حتي فقيرترين انسان ها در ايران اين صفات در وجودشان است . براي پيشبرد اهداف مهم بايد درد يكديگر را درد خودمان بدانيم  واگر مشكلات را با يكديگر حل كنيم به طور قطع مشكلات اجتماع را حل كرده ايم .اين رسالت بر عهده ما قرار گرفته است كه بتوانيم از لطف نيكوكاران و خدمت هاي آنها كه مثل قطره هاي باران رحمت مي آورند همه را به يك دريا وصل كنيم تا همه نيازمندان از اين نعمت ها سيراب  و بهره مند شوند.

منبع:آستان

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: