Monday 13 May 2024| ۰۸: ۴۷ - دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۱۲۳
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱
کسانی که مدعی بازنشدن سوئیفت هستند، معاملات تجاری با دلار آمریکا را مدنظر دارند. بین سوئیفت و معاملات بانکی با کشورهایی که فعالیت بانکی‌شان وابسته به سیستم بانکی آمریکاست، باید تفاوت قائل شویم.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در مورد ایجاد برخی حواشی مبنی بر بازنشدن سوئیفت گفت: سوئیفت باز شده است. بین سوئیفت و معاملات بانکی که بین بانکهای کشور ما و برخی از کشورهای که فعالیت بانکی آنها وابسته به سیستم بانکی آمریکاست باید تفاوت قایل شویم.

اسماعیل جلیلی در گفت‌وگو با خبرنگار «آستان» افزود: سوئیفت اگر به مجموعه تبادل معاملات بانکی برای برقرای ال‌سی‌ها و تبادل مالی با ارزهای خارجی است که در حال انجام است. اگر با رویکرد دلار که تابع نظام مالی آمریکاست فعالیت‌ها دچار اختلال است، این به سوئیفت مرتبط نیست زیرا رویکرد سوئیفت برای این تبادل در حال انجام است.

جلیلی تصریح کرد: رویکرد تبادل بانکی براساس دلار مبتنی بر فرایندهای نظام بانکی آمریکاست و آمریکایی‌ها نیز در این بخش با ما همکاری نمی‌کنند.

وی ادامه داد: درواقع ما با ارزهایی که تابع مدیریت فرایندهای نظام بانکی آمریکا نیستند می‌توانیم کار کنیم و با آنها مشکل نداریم.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: شاید انتظار کسانی که می‌گویند سوئیفت باز نشده است بیشتر معاملات تجاری با دلار است و معاملات با یورو و سایر ارزها را مدنظر قرار نمی دهند این در حالی است که بخش اعظمی از معاملات ما با یورو وارزهای دیگر انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: فرایند نحوه معاملات بانکی دلار تابع مدیریت بانک مرکزی آمریکاست و هیچ کدام از کشورهای دیگر درآن دخالتی ندارند و تا خود آمریکایی ها در این بخش همکاری نکنند اتفاق جدیدی نیز نمی افتد و ما نباید این رویکرد را که مبتنی بر مبانی نظام معاملات بانکی آمریکاست همه بانکهای تجاری در کشورهای اروپایی و آسیایی تعمیم دهیم.

منبع: آستان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین