Tuesday 14 May 2024| ۰۸: ۴۰ - سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۱۳۱
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۵
مهمترین موضوع این نشست،تکمیل پروژه خط آهن قزوین-رشت-آستارا بود و هر سه کشور بر اهمیت گسترش همکاری برای اتمام این پروژه تاکید داشتند.
به گزارش آستان به نقل از ایسکانیوز سفیر ایران در جمهوری آذربایجان درباره نشست باکو مهمترین موضوعات این نشست گفت: مهمترین موضوع این نشست،تکمیل پروژه خط آهن قزوین-رشت-آستارا بود و هر سه کشور بر اهمیت گسترش همکاری برای اتمام این پروژه تاکید داشتند.

محسن پاک آیین سفیر ایران در جمهوری آذربایجان گفت: در ادامه اقدامات دیپلماتیک ایران برای تحکیم مناسبات با همسایگان،میزبان دکتر ظریف وزیر امور خارجه بودیم و با حضور وی نخستین اجلاس سه‌جانبه ایران، آذربایجان و روسیه ظهر روز نوزده فروردین در باکو برگزار شد.


وی ادامه داد: در این اجلاس که با مشارکت هیئت های سه کشور به ریاست محمدجواد ظریف، سرگئی لاوروف و المار محمد اف وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری آذربایجان برگزار شد، در خصوص زمینه های مختلف گسترش روابط و همکاری های دو و سه جانبه و مسائل منطقه ای مورد اهتمام سه کشور گفتگو و رایزنی شد.

پاک آیین گفت: با توجه به درگیری های اخیر آذربایجان و ارمنستان، ابراز خشنودی از اعلام آتش بس میان آذربایجان و ارمنستان موضع هر سه کشور بود و همه امیدوار بودند که مناقشه دو کشور از طریق مسالمت آمیز حل و فصل شود.

وی درباره مهترین موضوعات مطروح در این نشست گفت: مهمترین موضوع این نشست،تکمیل پروژه خط آهن قزوین-رشت-آستارا بود و هر سه کشور بر اهمیت گسترش همکاری برای اتمام این پروژه تاکید داشتند.

پاک آیین ادامه داد: تقویت، ارتباطات، همکاری های مرزی، مبارزه با تروریسم، همکاری در زمینه های فرهنگی و گفتگوی ادیان و همکاری های بانکی نیز در این نشست مورد تاکید قرار گرفت.

این نشست یک بیانیه پایانی هم داشت که در آن بر نکات زیر تاکید شد:
- اهمیت نشست سه جانبه و نقش آن در تعمیق گفتگو و تعامل کشورها در خصوص مسائل منطقه ای و بین المللی
- تاکید بر پایبندی نسبت به منشور ملل متحد و اصول جهان شمول حقوق بیت الملل
- اهمیت تشدید مبارزه با تهدیدات و چالش های نوظهور علیه ثبات و امنیت منطقه ای و ابراز آمادگی برای تعامل نزدیک تر در مبارزه علیه تروریسم، افراط گرائی، جرایم سازمان یافته فراملی و قاچاق مواد مخدر
- توافق برای گسترش همکاری های سه جانبه در حوزه اقتصاد، انرژی، حمل و نقل و زیرساخت ها، فرهنگ، گردشگری، بازرگانی و همچنین مسائل کنسولی و گمرکی
- ضرورت تشویق و توسعه همکاری های اقتصادی - تجاری بر مبنای اصول برابری و منفعت متقابل
- تدوام تلاشهای همه جانبه با هدف حفظ دریای خزر بعنوان دریای صلح و دوستی و امنیت و همکاری و تاکید بر نهائی کردن کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر در اسرع وقت
- تاکید بر مسیرهای ایمن و قابل اتکا در حوزه حمل و نقل در جهت تقویت و ایجاد فرصت های جدید توسعه منطقه و کمک به پیشرفت شهروندان سه کشور
- تنوع بخشی به مسیرهای جاده ای، راه آهن و دریائی و شیوه های توزیع کالا بر مبنای اصول اقتصاد بازار، رقابت آزاد و منفعت متقابل
- تاکید بر اهمیت تقویت و حمایت بیشتر از پروژه های مربوط به توسعه کریدور ترانزیتی شمال - جنوب
- توافق بر ادامه بحث در خصوص مسایل فوق از طریق درگیر کردن نهادهای ذیربط داخلی سه کشور
- توافق برای گفتگو به منظور تمهید برگزاری نخستین نشست سه جانبه سران سه کشوردکتر ظریف در این سفر با رئیس جمهور آذربایجان نیز تاکید کرد و قرار شد برنامه ریزی لازم برای برگزاری اجلاس روسای جمهور ایران،آذربایجان و روسیه در آینده صورت پذیرد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین