Thursday 28 March 2024| ۱۶: ۵۵ - پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۲۰۲
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۵
در نخستین جلسه ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی (س)؛
نفس این حرکت و این پیام مقام معظم رهبری این بود که در این نظام و این دنیا باید آرای مخالف را بپذیریم.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی (س) افراط گرایی را مصیبت امروز جهان اسلام دانست و ابراز امیدواری کرد: ملت های مسلمان فکری برای از میان بردن بنیان های التقاطی به کار بگیرند.

به گزارش آستان، محمدعلی انصاری در نخستین جلسه ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی (س) در سال 95 ضمن شکرگزاری جهت توفیق عنایت شده برای خدمت گذاری در ستاد بزرگداشت حضرت امام در سال جدید، اظهار کرد: در سال گذشته چند حادثه مهم برای مردم ایران اتفاق افتاد که برخی از آن ها تلخ و ناگوار و برخی دیگر بسیار شیرین و گوارا بودند.

وی ادامه داد: تصور می کنم حادثه تلخی که سال ها، بلکه قرن ها از ذهن مردم مسلمان کشورمان کنار نمی رود، شهادتمظلومانه و بسیار تاسف برانگیز صدها تن از زائران عزیز خانه خدا بود که در خلال آن جمعی از زائران بیت الله الحرام در لباس احرام و در شرایطی دشوار به لقاء الله نائل آمدند و در میان زائران شهید شده در بیت الله الحرام، جمعی از مسئولان و یکی از اعضای ستاد بزرگداشت امام، مرحوم رکن آبادی بود.

انصاری یادآور شد: حادثه تلخ دیگری که هنوز ادامه دارد و باید آن را مصیبتی برای جهان اسلام دانست، نفوذ تفکر افراط گرایی در دنیای اسلام است که در خلال آن، نوعی جریانات خشن دور از تفکر و تعقل بر افکار شان سایه افکنده به نحوی که تحت نام اسلام جنایاتی را مرتکب می شوند که شدت آن ها به اندازه ای است که جنایت بزرگ ترین جنایتکاران نیز به فراموشی سبرده می شود.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با ابراز امیدواری نسبت به آن که ملت های اسلامی تمام همت خود را برای ریشه کنی تمام بنیادهای افکار التقاطی در دنیا به کار بگیرند، به حوادث شیرین برای ملت ایران اشاره کرد و گفت: از جمله حوادث شیرینی که در سال 94 برای ملت ایران رقم خورد، می توان به پیشرفت برنامه ای اشاره کرد که سال ها ذهن مسئولان و همچنین مقام معظم رهبری را به خود مشغول کرده بود و آن موضوع هسته ای و قضیه برجام بود.

دبیر ستاد بزرگداشت حضرت امام اظهار کرد: به سرانجام رسیدن موضوع هسته ای درحقیقت از الطاف الهی بود که سال گذشته نصیب ملت ایران شد اگر چه منافع ملت ایران ایجاب می کند تا سال ها به مسئله هسته ای و برجام برداخته نشود. البته این موضوع منطقی به نظر می رسد زیرا نمی توانیم بسیاری از مسائل اصلی نظام را در رسانه ها مطرح کنیم که دل عده ای خوش بشود همان طور که درباره قطعنامه هم این اتفاق رخ داد که براساس آن شرایط اقتضا می کرد درباره مباحث مربوط به آن بحث صورت نگیرد.

وی ادامه داد: انسان های منصف و اندیشمندان تحلیلگری وجود بودند که بعد از قبول قطعنامه، در جنگ نابرابر 8 ساله اعلام کردند که قطعنامه برای نجات کشور نکته ای کلیدی محسوب می شود. در آن شرایط چیزی که مردم کشورمان عاقلانه قبول کردند و حضرت امام بر آن تاکید داشتند، پذیرش قطعنامه 598 بود. ازسوی دیگر و امروز پذیرفتن برجام و هموار شدن این مسیر که بسیار باریک، عاقلانه و هنرمندانه بود، به دستور مقام معظم رهبری و به دست کسانی که فرزندان شایسته دیبلماسی ایران قلمداد می شدند، ترسیم شد.

وی تصریح کرد: در مسیر به سرانجام رسیدن مسائل هسته ای کسی باور نمی کرد قدرت های بزرگی که حتی برای منافع خود نیز حاضر به اجماع با یکدیگر نیستند، بر اساس سیاست عقلانی در مسیری قرار گرفتند که جمهوری اسلامی نقشه راه آن را ترسیم کرده بود.

وی افزود: واقعیت این است که به سرانجام رسیدن برجام، خطر بزرگی را از سر ملت ایران گذراند اما باید توجه داشته باشیم که در این مسیر از منافع و خط قرمزهای خود به درستی دفاع کنیم.

انصاری با اشاره به دومین رویداد مهم سال 94، اظهار کرد: مسئله مهم دومی که در سال 94 روی داد، برگزاری دو انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی بود. در آغاز سال گذشته مقام معظم رهبری اعلام کردند که امسال سال همدلی و همزبانی دولت و ملت است و انصافا براساس چنین نامگذاری، ثمرات آن را در خلال فعالیت های بزرگ و ارزشمندی که انجام شد، مشاهده کردیم.

وی خاطرنشان کرد: انتخابات سال 94 مردم ایران و دوستداران آن را در عرصه های بین المللی خوشحال کرد. تصور می کنم چیزی که در این انتخابات فراموش شد، نکته ظریف رهبری بود که تاکید کردند همه افراد حتی افراد مخالف نیز در این انتخابات شرکت کنند اما در این راستا؛ عده ای برخلاف این گفته عمل کردند و امکان برگزاری این انتخابات با شور بیشتری هم، وجود داشت.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی (س) تأکید کرد: تا کنون در هیچ نقطه ای از دنیا سابقه نداشته است که در این سطح از مخالفان درخواست شود که رأی بدهند. یکی از چیزهایی که به آن توجه کافی و تحلیل نشد این موضوع بود. نفس این حرکت و این پیام این است که در این نظام و این دنیا باید آرای مخالف را بپذیریم.

وی با اشاره به شعاری که مقام معظم رهبری برای سال 95 بیان کردند، گفت: همه ساله در ابتدای کار ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی (س) شعار سال را بیان می کنیم و بر خود فرض می دانیم که در راستای آن حرکت کنیم.

انصاری با تأکید بر اینکه نباید با این مطلب برخورد شعاری داشته باشیم، تصریح کرد: اگر مقام معظم رهبری فرمودند که باید اقتصاد مقاومتی شکل بگیرد، در پایان سال کسی نباید بگوید که هیچ اثری از اقتصاد مقاومتی نمی بیند. برای اینکه اگر رویه شعار داشته باشیم و تا سال آینده فقط روی تابلوها آن را ببینیم، سال آینده این مطلب فراموش می شود.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی در درجه اول وحدت در کشور را می خواهد، ادامه داد: اگر کسی در مدیریت کشور چوب لای چرخ بگذارد، مردم، انقلاب و کشور ضرر می کند. پس ما باید از فرصتی که خدا داده و وحدت در جهت اهداف مقدسمان استفاده کنیم.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی (س) تأکید کرد: باید بدانیم معنای اقتصاد مقاومتی این است که باید قانون داشته باشیم و از فساد نیز جلوگیری شود. باید همه به صحنه بیاییم و دولت، مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و سایر مسئولین را کمک کنیم تا بتوانند در راستای رسیدن به اهداف قدم بردارند.

وی با تأکید بر اینکه راه امام یعنی عقلانی عمل کردن و خط بطلان کشیدن بر دشمنی ها، گفت: من بسیاری از دشمنی های امروز را بیهوده می بینم. در افق اندیشه امام خمینی (س) و آرمان های نظام اسلامی ، مردم در اوج قدرت هستند و شاید این نکته ای باشد که در طول تاریخ بی سابقه است؛ اینکه ملتی آنقدر متعهد و موقع شناس باشند و همه گره ها را باز کنند.

انصاری یادآور شد: خداوند در قرآن می فرماید که برای مقابله با دشمن هر چه قوت دارید به صحنه بیاورید. من فکر می کنم در نظام اسلامی این آیه تا اندازه ای در جایگاه خودش هست. چرا که قدرتی به نام ملت داریم. این قدرت از بین بردنی نیست. این قدرت خلیفة الهی است.

وی افزود: ما بعضی مواقع راه های سخت را استفاده می کنیم. در حالی که رهبر معظم انقلاب می گوید که مخالف من و نظام به صحنه انتخابات بیاید، برخی از ما کسی که 10 سال پیش با ما اختلاف نظر سیاسی داشته را خط قرمز خودمان می دانیم.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی (س) در بخش پایانی سخنان خود، با اشاره به اینکه 14 خرداد ماه سال آینده همزمان با ماه مبارک رمضان است، اظهار کرد: باید مراسم مرکزی بزرگداشت امام را تا 3 سال در ماه رمضان برگزار کنیم. امسال باید جلساتی داشته باشیم و سیاست های 3 سال آینده را بررسی کنیم.

وی همچنین در مورد مراسم امسال گفت: بیست و هفتمین سالگرد امام خمینی (س) روز جمعه است. معمول مراسم سال های گذشته این بود که وقتی این مراسم روز جمعه برگزار می شد، با نماز جمعه همزمان برگزار می شد. تجربه نسبتا موفقی هم در این زمینه داشتیم؛ به این جهت تجربه چندین ساله ما نشان می دهد که می توانیم نماز جمعه را در این مراسم برگزار کنیم.

انصاری ادامه داد: در این زمینه نظر مقام معظم رهبری را جویا شده که ایشان توصیه فرمودند نماز جمعه به رویه خودش برگزار شود. طبیعتا ما نیز سعی می کنیم که مراسم را با همان سبک و سیاق برگزار کنیم. تصور من این است که توصیه مقام معظم رهبری لطف به کارگزاران ستاد بزرگداشت امام خمینی (س) بوده است. به این دلیل که خستگی مسافران و زائران ممکن است بیشتر شود و دیگر اینکه مهمانان غیر مسلمان ممکن است در صورت برگزاری نماز جمعه به مشکل برخورد کنند.

وی با تاکید بر این که تمام برنامه های امسال در حرم امام برگزار خواهد شد، افزود: افتتاح حرم امام خمینی (س) بسیاری از مشکلات سال های گذشته را به حداقل رسانده است.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی (س) در پایان با اشاره به حضور مقام معظم رهبری در حرم بنیانگذار جمهوری اسلامی در دهه فجر گفت: در مراسم 14 خرداد مقام معظم رهبری به دلیل حضور در جایگاه سخنرانی فرصت بازدید از قسمت های مختلف حرم را پیدا نکردند. اما در دهه فجر که به حرم امام خمینی (س) آمدند، با بازدید از بخش های مختلف حرم بر این نکته تأکید کردند که بنای جدید حرم در شأن بنیانگذار انقلاب اسلامی و همچنین مردم ایران و به زیبایی احداث شده است. استقبال ایشان از بنای جدید بیانگر این موضوع بود که حرم امام خمینی (س) همان چیزی است که ما انتظارش را داشتیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین