Sunday 19 May 2024| ۰۹: ۱۴ - يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۲۵۴
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷
استاد دانشگاه در گفت و گو با آستان مطرح كرد:
از این رو در این بین هات لاین هایی که نقش یک خط ارتباطی فوری و اورژانسی را می تواند ایفا کند یکی از گزینه ها سامانه پیامکی 101 است که باید به زنان ارائه شود.
افزودن خطوط اورژانسی و فوری به سامانه 101

نگاه از زوایای مختلف به سامانه 101 حاکی از آن است این سامانه شاید در ابتدای راه و شروع فعالیت های خود کاربرد چندانی نداشته باشد اما به مرور زمان تبدیل به سامانه ای خواهد شد که قدرت اجرایی در مسائل بحران زا زنان را داشته باشد و می تواند با هدف حل مسئله پیش رود.

به هر حال سامانه 101 نخستین سامانه ای است که می توان با حمایت از آن و با وجود رویکردهای مثبت در آینده چشم اندازی را برایش تعریف کرد.

دکتر عزت الله کردمیرزا روان شناس بالینی و استاد دانشگاه در خصوص راه اندازی سامانه 101 در گفت و گو با خبرنگار" آستان " گفت:بر اساس گزارشات موجود از گذشته تا به حال این گونه به نظر می آید که نسبت به خشونت خانگی در مورد زنان در مقایسه با مردان آمار بسیار بالاتری را نشان می دهد و پاره ای از گزارشات گذشته نشان می دهد این نسبت 10 به 1 بوده است.

این عضو هئیت علمی دانشگاه در ادامه با اشاره به این مطلب که معمولا زنان وخشونت علیه آنها در محیط خانواده یکی از موضوعات اساسی فرهنگی در علوم اجتماعی و روان شناسی و حقوق و سایر رشته ها بوده است افزود:بنابراین آمار بالای فشارهای خشونت اعمال شده نسبت به زنان و لزوم استرس پذیری خدمات پیشگیرانه درمانی مختلف به فراخور امکانات ،قوانین و فرهنگ حاکم بر آنها گزینه هایی را طراحی و معرفی کرده اند. به عبارتی یکی از شاخص های فرهنگی ارتقای جایگاه زن در جامعه و افزایش منوی انتخاب های او بر همین نسبت افزایش منوی مسیرهای ارتباطی او با جامعه است.

کردمیرزا ادامه داد:از این رو در این بین هات لاین هایی که نقش یک خط ارتباطی فوری و اورژانسی را می تواند ایفا کند یکی از گزینه ها سامانه پیامکی 101  است که باید به زنان ارائه شود.اما لزوما سامانه هایی همچون سامانه 101  به تنهایی نمی تواند همه مسیرهای چالشی زنان را حل کند بلکه زمانی قادر خواهد بود مشکلات جامعه زنان را ریشه ای و عمقی حل کند که تمام مسائل فرهنگی در آن لحاظ شده باشد که این مهم نیازمند نهادینه سازی در بستر فرهنگی است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد:برای محقق شدن حل چالش های زنان در جامعه باید مانورهای تبلیغاتی صورت گیرد که افراد بدانند از طریق یک خط ارتباطی تلفن می توانند نسبت به حقوق خود آگاه شوند تا نسبت به استیفای حقوق شان اقدام کنند.بنابراین باید این مسئله مورد بررسی بیشتری قرار گیرد تا با تناسب فرهنگ بومی ایران هماهنگی پیدا کند.همچنین باید این گزینه ها مورد تحلیل قرار گیرد که در کنار چه گزینه های اثربخشی می تواند نقش آفرینی کند.

دکتر کردمیرزا با بیان این مطلب که در جامعه ای در حال گذار زندگی می کنیم بیان کرد:در حال حاضر افراد جامعه ما در شرایط در حال گذار به سر می برند که نه تنها زنان بلکه مردان هم نسبت به حقوق شهروندی خود دچار ابهام هستند و تعریفی که در ساختار خانواده وجود دارد تعریفی است که دختران با چادر سفید به بخت می روند و....، طبیعتا تنها با وجود خطوط تلفنی نمی توان کار را به جایی برد و نیازمند این است که مسائل گسترده فرهنگی شکل بگیرد و از سوی دیگر پیشبرد چنین هدفی افزایش گزینه های دیگر است.

کردمیرزا با اشاره به این مطلب که بیان این مسائل به معنای نادیده گرفتن اثربخشی این اقدامات نیست خاط نشان کرد:البته نباید اثربخشی چنین اقداماتی را نادیده گرفت بلکه باید به این مسئله این طور نگاه کرد که حل مشکلات نباید معطوف به یک خط تلفن شود بلکه نیاز است تا به طور اساسی در حوزه حقوق زنان قوانینی جدی تعیین کرد.

منبع:آستان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: