Thursday 16 May 2024| ۰۴: ۵۴ - پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۳۳۹
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۴
ابعاد جدیدی از هوش معنوی در پیرامون هوش هیجانی،هوش بر و هوش اجتماعی وجود دارد.روان شناسان بر این باورند با افزایش ارتباط و قدرت برتر معنوی می توان هوش معنوی را افزایش داد .
به گزارش آستان:هویت انسانی در دنیای امروزی رو به کمرنگ شدن است و بسیاری از مسائلی که باعث حرکت انسان به سوی رشد و بالندگی می شود کاهش پیدا کرده است.از این رو فشارهای روحی و روانی فشار زیان باری به جامعه و افراد وارد می کند.

کارشناسان علوم اجتماعی و رفتاری بر این باورند که افزایش گرایش به معنویت و توسل جستن به مکان های زیارتی سطح ارتباطات انسانی را افزایش می دهد.همچنین شرکت در مراسم هایی مانند اعتکاف نگرش افراد را در جنبه های مختلف زندگی تغییر می دهد.

دکتر ابراهیم اندرخورا جامعه شناس و مدرس دانشگاه با اشاره به قرار گرفتن و شرکت کردن در مراسم هایی مانند اعتکاف در گفت و گو با خبرنگار آستان گفت: شرکت در مراسم مذهبی اعتکاف شرایطی را فراهم می کند تا انسان نسبت رفتارهای گذشته اش را مورد بازبینی قرار دهد و در بررسی عملکردهای منفی خود احساس ندامت و پشیمانی کند. در ضمن افراد در این مراسم مذهبی می آموزند در برابر سختی ها و مصائب با تکیه بر منبع الهی صبوری را پیشه کنند.

وی در ادامه بیان کرد:ابعاد جدیدی از هوش معنوی در پیرامون هوش هیجانی،هوش بر و هوش اجتماعی وجود دارد.روان شناسان بر این باورند با افزایش ارتباط و قدرت برتر معنوی می توان هوش معنوی را افزایش داد و در حل مسائل زندگی به نوعی از اعتماد به نفس از توکل و توسل کردن استفاده کرد. افرادی که در مناسک مذهبی اعتکاف دعا می کنند با دعا کردن مسئله گشایی جدیدی را در زندگی تجربه می کنند. همچنین از سوی دیگر از ذخایر و توانایی های معنوی در جهت افزایش توانمندی ها و استعدادهای روان شناختی بهره گیرند.

این استاد دانشگاه در ادامه بیان کرد:این مفهوم توسط روان شناسان و به دیدگاه آنان در قالب دیدگاه انسان گرایی مطرح شده بود که آنها اعتقاد داشتند هدف اصلی خلقت بشر استفاده از ظرفیت های فراشناختی و معنوی برای رفع مشکلات زندگی تحت عنوان رسیدن به جایگاه بالای خود شکوفایی است که به نوعی نام خودتعالی بر آن نهادند.

دکتر اندرخورا بیان داشت:افراد در مناسک مذهبی اعتکاف با کبر،ریا و تزویر بیگانه هستند.ورود به این عرصه انسان را از نفرت،کینه و حسادت نسبت به دیگران دور می کند.از این رو کسب این موفقیت های ریشه در اندیشه مثبت و صادقانه ای دارد که مبنای حرکت انسانی است.

وی با بیان این مطلب که انتظارات افراد با ظرفیت های شان نسبت و رابطه مستقیمی دارد تصریح کرد: از این رو هر چه ظرفیت افراد در مناسک مذهبی افزایش پیدا کند انتظارات غیر معقول افراد نیز کمتر می شود و این مسئله باعث افزایش انگیزه های معنوی در افراد می شود.

این استاد دانشگاه در پایان خاطر نشان کرد:انسان در زندگی معمولی به دنبال روابط منطقی علت و معلولی برای تفسیر پدیده ها و رویدادها است به همین ترتیب تنها ارتباط بین یک زندگی سالم و هدفمند با منابع ماورالطبیعه در اعتکاف موثر می شود.

منبع:آستان

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: