Saturday 20 April 2024| ۰۲: ۳۵ - شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۵۰۴
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶
یکی ازگزینه‌های لیست خبرگان مردم هاشمی رفسنجانی است که برخی‌ها معتقد هستند مهم‌ترین نامزد این فهرست برای ریاست مجلس خبرگان رهبری به حساب می‌آید البته در کنار هاشمی می‌توان به آیات امینی، هاشمی شاهرودی، امامی کاشانی و حتی به حجت‌الاسلام حسن روحانی اشاره کرد و شاید با کاندید نشدن هاشمی رفسنجانی برای ریاست این مجلس، هاشمی شاهرودی و امامی کاشانی محتمل ترین نامزدهای این جریان برای انتخابات رئیس مجلس خبرگان باشند.
انتخاب رئیس پنجمین دوره از مجلس خبرگان رهبری با اما و اگرهایی روبرو شده که در این گزارش به آنها پرداخته‌ایم.
به گزارش آستان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجلس خبرگان رهبری از سال 62 با پیام امام خمینی افتتاح شد تا سال 1386، نمایندگان این مجلس به اصل نانوشته‌ای پای‌بند بودند چرا که عبای ریاست مجلس خبرگان را برای آیت‌الله علی مشکینی مناسب می‌دیدند و در هر دوره آرا به نفع  وی به گلدان ریخته می‌شد اما درگذشت آیت الله مشکینی در تابستان سال 86 ریاست مجلس خبرگان رهبری را وارد فاز جدیدی کرد و برای اولین بار برای کرسی ریاست مجلس خبرگان رهبری حضور داوطلبانی را شاهد بودیم.

در آن مقطع آیت‌الله احمد جنتی و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای تکیه زدن به کرسی جانشینی آیت‌الله مشکینی تلاش می‌کردند، نمایندگان مجلس خبرگان رهبری از بین آیات هاشمی و جنتی به ریاست هاشمی رفسنجانی رأی دادند و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با 41 رای در مقابل 34 رای آیت‌الله جنتی از مجموع 76 رای به کرسی ریاست مجلس خبرگان تکیه زد.

در دوره بعدی آیت‌الله محمد يزدی به عنوان رقيب اصلی ‌هاشمی‌رفسنجانی وارد عرصه شد اما 26 رأی وی در برابر 51 رأی ‌هاشمی‌رفسنجانی کارساز نشد و هاشمی رفسنجانی برای دو سال بعد نيز همچنان رياست اين مجلس را برعهده گرفت.

پس از این دوره شاهد رياست آيت‌الله مهدوی‌کنی بودیم اما این مسئولیت برای وی چهار سال بيشتر دوام نياورد چرا که به دليل سکته مغزی، پس از 5 ماه در کما بودن دار فانی را وداع گفت و باز هم ریاست مجلس خبرگان به صدر اخبار سياسی کشور بدل شد. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی موقعیت را برای وارد شدن به صحنه مناسب دید و اینبار در کنار  آیت‌الله محمد یزدی برای رسیدن به صندلی قرمز ریاست مجلس خبرگان در تلاش بود اما در این دوره نمایندگان این مجلس به ریاست آیت‌الله یزدی رأی دادند. هاشمی رفسنجانی در این دوره تنها 24 رای را به خود اختصاص داد و آیت‌الله محمد یزدی با 47 رای رئیس مجلس خبرگان رهبری شد.

اما پس از انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در 7 اسفند 1394 و تغییر کم‌وبیش ترکیب این مجلس از دیگر بحث ریاست این مجلس تبدیل به یکی از سوژه‌های رسانه‌ها شد البته در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری 50 تن از اعضای کنونی این مجلس بار دیگر بر کرسی‎های خود ابقا و 33 نفر تغییر کردند. 24 نفر نیز از افراد مشترک در هر دو ليست جامعه روحانيت و جامعه مدرسين یا همان جامعتين شدند. 5 نامزد اختصاصی ليست جامعه روحانيت، 3 نامزد اختصاصی ليست جامعه مدرسين و البته 19 نامزد ليست خبرگان مردم این آمار را نهایی کرد. بر این اساس می‌توان داوطلبان ریاست مجلس خبرگان را به نامزدهای مورد حمایت خبرگان مردم و جامعتین تقسیم کرد.

 یکی ازگزینه‌های لیست خبرگان مردم هاشمی رفسنجانی است که برخی‌ها معتقد هستند مهم‌ترین نامزد این فهرست برای ریاست مجلس خبرگان رهبری به حساب می‌آید البته در کنار هاشمی می‌توان به آیات امینی، هاشمی شاهرودی، امامی کاشانی و حتی به حجت‌الاسلام حسن روحانی اشاره کرد و شاید با کاندید نشدن هاشمی رفسنجانی برای ریاست این مجلس، هاشمی شاهرودی و امامی کاشانی محتمل ترین نامزدهای این جریان برای انتخابات رئیس مجلس خبرگان باشند.

البته این پایان کار نیست چرا که یکی از مهم‌ترین گزینه‌های نامزدی ریاست این دوره از مجلس خبرگان رهبری آیت‌‎الله احمد جنتی است، فهرست جامعتین سعی می‌کند تا پس از ایت‌الله یزدی، دبیر شورای نگهبان به کرسی ریاست مجلس خبرگان تکیه بزند. البته این فهرست نامزدهای مشترکی با فهرست خبرگان مردم دارد که آیات شاهرودی، امینی و امامی کاشانی را شامل می‌شود. گفتنی است، آیات سیداحمد خاتمی و احمد علم الهدی، مومن، موحدی کرمانی و  آملی لاریجانی دیگر گزینه‌های این جریان برای ریاست مجلس خبرگان رهبری به حساب می‌آیند.    

**آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شانسی برای ریاست مجلس خبرگان ندارد

حجت‌الاسلام و المسلمین جعفر شجونی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیرامون انتخاب هاشمی به عنوان ریاست پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: هاشمی برای ریاست مجلس خبرگان رهبری شانسی ندارد.

وی در ادامه سخنان خود افزود: آیت‌االله هاشمی رفسنجانی اخیرا در عرصه سیاسی دچار حواشی شده که تضعیف جایگاه وی در عرصه‌ سیاسی را به دنبال داشت، از این رو پیش‌بینی می‌شود که شانسی برای ریاست دور پنجم مجلس خبرگان رهبری نداشته باشد. 

جعفر شجونی در پایان سخنان خود با بیان اینکه مجلس خبرگان رهبری نیاز به افراد باتجربه دارد، خاطرنشان کرد: حضور افراد باتجربه در راس مجلس خبرگان رهبری در اداره هرچه بهتر آن تاثیر بسزایی دارد.

**آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شایستگی ریاست مجلس خبرگان را دارد

سید محمد حائری در گفت‌وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص ریاست دور پنجم مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: هاشمی در مقاطع مختلف یار مقام معظم رهبری بوده است و از پیشکسوتان انقلاب به‌ حساب می‌آیند. 

حائری با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از نیروهای معتقد به نظام هستند، ادامه داد: وی در 37 سال گذشته رویکرد مناسبی داشته است. 

وی در ادامه با اشاره به اینکه آیت‌الله هاشمی شایستگی این سمت را دارد، گفت: وی در طول دوران پس از انقلاب همواره از مشورت‌های رهبری بهره‌مند بوده است. 

عضو حزب اعتماد ملی در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: مجلس خبرگان از عقلای کشور تشکیل می‌شود و هیچ‌گونه تنش به‌ وجود نمی‌آید و سیاست‌های قبلی خود را ادامه می‌دهد.

انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در روز 7 اسفندماه سال گذشته برگزار شد، در این انتخابات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به عنوان نفر اول تهران انتخاب و به دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری راه یافت.

ریاست اولین دوره مجلس خبرگان رهبری برعهده آیت‌الله علی مشکینی بود که تا چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری ادامه یافت، از چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری به ترتیب آیت‌الله علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی و آیت‌الله محمد یزدی ریاست این مجلس را برعهده داشتند.

در این دوره از انتخابات نظرات متفاوتی در قالب انتخاب رئیس مجلس خبرگان رهبری مطرح می‌شود، که در این گزارش نظرات مختلف در خصوص انتخاب آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری مطرح شده است.

گفتنی است؛ اولین جلسه پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در 4 خرداد سال جاری برگزار می‌شود از این رو برای تعیین رئیس مجلس خبرگان رهبری باید به انتظار نشست تا اتخاذ تصمیم اعضای مجلس خبرگان رهبری را مشاهده کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین