Thursday 16 May 2024| ۰۱: ۲۰ - پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۵۰۶
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۳
جناح تجدید نظر طلب داخلی فکر می‌کنند با این روش‌ها می‌توانند با آمریکا کنار بیایند، اگر ماهیت آمریکا را کسی نشناسد دچار اشتباه فاحش می‌شود. آمریکا به هیچ جناحی دلبسته نیست، اینها دنبال منافع خودشان هستند. هر چه در این کشور اختلافات را پررنگ‌تر کنند دچار آسیب بیشتری می‌شویم.
حسن شایانفر مدیر دفتر پژوهش‌های کیهان در گفت و گو با فارس در پاسخ به این سوال که جریان نفوذ از کجا شکل می‌گیرد و چگونه در بسترهای مختلف جامعه رسوخ پیدا می‌کند؟ اظهارداشت: با نگاهی به گذشته و توجه به مصادیق و نمونه‌های نفوذ -به خصوص نفوذ امنیتی و سازماندهی‌شده- متوجه این واقعیت می‌شویم که نفوذ یک شبه صورت نمی‌گیرد.
وی ادامه داد: این همه خبرنگار خارجی که به ایران می‌آیند واقعا قصد مخابره اخبار را دارند؟ خبرهایشان را که درست منعکس نمی‌کنند اما ارتباطات و روابط‌شان را برقرار می‌کنند. اینهمه تلاش برای راه‌اندازی دفتر حفاظت از منافع یا راه اندازی سفارتخانه حکایت از تلاش برای نفوذ بیشتر است. این نفوذ می‌تواند سیاسی، اقتصادی، فرهنگی باشد، اما مخرب‌ترین آن فرهنگی است.
شایانفربا اشاره به این نکته که پس از گذشت 37 سال از انقلاب نمی‌توان منکر این مطلب شد که افرادی تحت عناوین متعدد، همراه جریان نفوذ هستند ابراز داشت: ما غفلت کردیم و برنامه‌ریزی برای مقابله با چنین نفوذ پیچیده‌ای نداشتیم؛ البته بدترین نوع نفوذ، نفوذ بر باورهاست که این کار پس از جنگ صورت گرفت و غفلت باعث شد که جریانات نفوذی به ترتیب به صحنه سیاسی آمدند.
وی افزود: در دوره کارگزاران و دولت موسوم به سازندگی، خشت کج اقتصاد لیبرالی را گذاشتند و در زمان ریاست جمهوری مدعیان اصلاح طلبی و توسعه سیاسی، با یک نوع آنارشی و افراطی گرایی احزاب وابسته، فرهنگ بطور کلی رها شد.
مدیر دفتر پژوهش‌های کیهان خاطرنشان کرد:  افراط و تفریط و گام برداشتن تدریجی در مسیر توسعه اقتصادی و سیاسی لیبرال غربی در دولت‌های هاشمی و خاتمی سبب تشدید نفوذ شد؛ البته عده‌ای که در دوره خاتمی دست‌اندر کار توسعه سیاسی و فرهنگی شدند، نفوذی نبودند بلکه تجدید نظر طلب‌هایی بودند که از هویت انقلابی خود عدول کرده بودند اما همین دو بستر، کار را برای نفوذ تسهیل می‌کرد؛ اول توسعه سیاسی و اقتصادی بر مبنای لیبرالیسم غربی که در بلند مدت فرهنگ را نیز دگرگون می‌کند و دوم تهی شدن یا عدول از هویت انقلابی. لذا طبیعی بود که این جریان در آن 16 سال سرعت بیشتری بیابد و ریشه بدواند.
شایانفر  ادامه داد: خاتمی با چه شعاری از سوی حامیان خود روبرو شد؟ آنها شعار «عبور از خاتمی» را سر دادند و به نظر می‌رسد شعار «عبور از روحانی» را نیز از زبان همین جریان‌ها و طرفداران فعلی‌اش خواهید شنید. چرا که این جریان به این افراد به مثابه پلی نگاه می‌کند که تسهیل‌کننده گذار از مرحله‌ای به مرحله دیگر است. از این رو پلهای خود را از افراد داخل نظام انتخاب می‌کنند.
وی در پاسخ به این سوال که کارگزاران و هاشمی‌رفسنجانی با سیاست‌های اقتصادی تا چه اندازه بستر نفوذ فرهنگی و سیاسی را ایجاد کردند؟ گفت: در دوره آقای هاشمی‌رفسنجانی و عناصر حزب موسوم به کارگزاران سازندگی توجه به سیاست‌های اقتصادی اصل گرفته شد و دانشگاه و فرهنگ رها شد.
وی ادامه داد: من به خاطر دارم در جلسه‌ای که دوست عزیزم آقای «قدرت الله رحمانی» برای مصاحبه با آقای هاشمی داشت پیشنهاد داد در بحث فرهنگی این مصاحبه شرکت کنم لذا در یک جلسه یک ساعته، قبول کردم و بحث فائزه هاشمی و روزنامه «زن»، بازگشت «ذبیح‌الله قربان»، «بهمن بهزادی» رئیس بانک فرهنگیان، «علی‌نقی فرمانفرمائیان»، «بزرگ نادرزاد» و رفت و آمد آسان همه سران رژیم گذشته  به ایران  را که -مغایر با فرمایش امام راحل در حال تردد هستند و- موجبات نارضایتی دلسوزان انقلاب و ایران شده مطرح کردم.
اما ایشان انکار کرد و گفت: «ارزیابی‌های دیگران غیراز این است». گفتم: «این ارزیابی دستگاه‌های امنیتی است». اما ایشان باز هم نپذیرفت و گفت ارزیابی محافل علمی غیراز این است.(نقل به مضمون)
شایانفر اضافه کرد: دیدگاه‌های آقای هاشمی به تدریج تغییر کرد و امروز همه به وضوح می‌بینند. آرزو می‌کنم خداوند از دست عوامل و اطرافیان و کسانی که باعث زمین خوردنش شدند نجاتش دهد، البته خودش در این قضیه مقصر اصلی است.
وی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود ادامه داد: این نفوذی که امروز می‌بینیم، همانطور که عرض کردم یک شبه اتفاق نیفتاده است، در گذر زمان به ویژه پس از سال‌های دفاع مقدس اتفاق افتاده. به مرحله‌ای رسیده که خواب را از چشم رهبر فرزانه انقلاب ربوده. امیدواریم مسئولین به خود بیایند و در مقابله با جریان نفوذ آن را مهار کنند در غیراین صورت آن اتفاقی که نباید بیفتد، می‌افتد.
شایانفر خاطر نشان کرد: جناح تجدید نظر طلب داخلی فکر می‌کنند با این روش‌ها می‌توانند با آمریکا کنار بیایند، اگر ماهیت آمریکا را کسی نشناسد دچار اشتباه فاحش می‌شود. آمریکا به هیچ جناحی دلبسته نیست، اینها دنبال منافع خودشان هستند. هر چه در این کشور اختلافات را پررنگ‌تر کنند دچار آسیب بیشتری می‌شویم.
مدیر دفتر پژوهش‌های کیهان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه راهکار مبارزه با نفوذ چیست؟ تاکید کرد: آنچه که نباید فراموش شود این است که ما باید بیدار شویم و نگذاریم جریان انقلاب به حاشیه رود، عبرت‌های عاشورایی که مقام معظم رهبری به آن اشاره می‌کنند برای همین است، رهبری هشدار دادند که انقلاب اسلامی دچار نفوذ و استحاله‌ای که همه انقلاب‌ها دچار آن شدند، نشود. الحمدلله به واسطه دین‌داری و حضور مومنانه مردم در صحنه که در هیچ انقلابی به این ابعاد نبوده و نیست، این خطر تا حدودی مهار می‌شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: