Sunday 19 May 2024| ۰۶: ۵۱ - يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۰۴
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۳
شهرک صادقیه درست در قلب خیابان آیت‌الله سعیدی قرار گرفته، جایی نزدیک به پاسگاه نعمت‌آباد. خانه‌های اینجا سال‌هاست تنگ هم قطار شده‌اند. محله سر و شکل‌تر و تازه‌ای ندارد و بسیاری از ساکنان سر به توی آن مهاجران دهه 40 هستند که حالا جزو بومیان این حوالی به حساب می‌آیند.
معمار دیوار سبز زنان هستند

شهرک صادقیه درست در قلب خیابان آیت‌الله سعیدی قرار گرفته، جایی نزدیک به پاسگاه نعمت‌آباد. خانه‌های اینجا سال‌هاست تنگ هم قطار شده‌اند. محله سر و شکل‌تر و تازه‌ای ندارد و بسیاری از ساکنان سر به توی آن مهاجران دهه 40 هستند که حالا جزو بومیان این حوالی به حساب می‌آیند.


به گزارش آستان به نقل از ایسکانیوز اهالی اینجا خودشان را متعلق به این شهرک می‌دانند. به دنبال بهبود اوضاع و احوال آن هستند و برایشان مهم است جایی که در آن زندگی می‌کنند روح و زیبایی و آرامش را در کنار خود داشته باشد. همین می‌شود که بانوان شهرک صادقیه دور هم جمع می‌شوند و ایده ساخت دیوار سبز از دورریختنی‌ها در ذهن‌شان قوت می‌گیرد. دست به دست هم می‌دهند و با کمی پیگیری، دیواری در محله‌شان علم می‌کنند که سرآمد فضا‌های سبز عمودی در منطقه می‌شود. در این گزارش با بانیان ساخت و پرداخت این دیوار که گل‌های زنده در آن قد می‌کشند و غنچه می‌دهند گفت‌وگو کرده‌ایم.

خواستیم حال و هوای محله عوض شود 

 سن و سال زیادی ندارد. جوان است و از ایده‌های تازه استقبال می‌کند. سال‌ها تسهیل‌گر اجتماعی اداره‌های مختلف معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه بوده است.

«بهادری» می‌گوید: درست است که محله صادقیه کمبود‌های بی‌شماری دارد، اما مشارکت اهالی برای بهبود وضعیت آن امیدوار‌کننده است: «ایده ساخت دیوار سبز از من نبود. پیش از اینکه دست به کار شویم نمونه این دیوار‌ها را در مناطق دیگر دیده بودم. وقتی این موضوع را در سرای محله صادقیه با خانم‌های فعال محله در میان گذاشتم، استقبال کردند و به این شکل ساخت دیوار با مشارکت اهالی کلید خورد.»

«بهادری» با اشاره به نبود فضای‌ سبز مناسب در محله صادقیه ادامه می‌دهد: «شهرک صادقیه تنها یک فضای سبز کوچک دارد متأسفانه با سهل‌انگاری و نظارت نکردن به موقع متولیان امنیت محله، این بوستان تبدیل به پاتوقی برای مصرف‌کنندگان موادمخدر شده است، به همین دلیل میزان آسیب‌های اجتماعی در این بوستان به گونه‌ای است که اهالی و به‌ویژه بانوان محله به راحتی نمی‌توانند از امکانات این بوستان استفاده کنند. همین موضوع باعث شد در ساخت دیوار سبز محله که باعث تغییر در مسیر هر روزه ما می‌شد استقبال خوبی از سوی اهالی انجام شود. مسئولان شهرداری ناحیه 2 هم در این زمینه کمک حال ما شدند و گل‌های گلدان‌ها را برای ما تأمین کردند. کاشت گل‌ها توسط خود اهالی انجام شد و کودکان محله هم این گل‌ها را آبیاری کردند. هر وقت به این دیوار نگاه می‌کنم به یاد این مشارکت دوستداشتنی می‌افتم و یقین پیدا می‌کنم که اگر همراه هم باشیم می‌توانیم باعث بهبود وضعیت محله‌های خود شویم.»

کودکان را با بازیافت آشنا کردیم 

 همه او را به‌عنوان یکی از بانوان فعال سرای محله شهرک صادقیه می‌شناسند. در بیشتر دوره‌ها و کلاس‌های رایگان خانه سلامت شرکت می‌کند و تا به حال تعداد زیادی از بانوان هم‌محله‌ای‌اش را هم مشتری این دوره‌های آموزشی کرده است. نسرین افغانی معتقد است تغییر باید از خود ما آغاز شود تا بتوانیم این تغییر را به محله هم تسری بدهیم. او می‌گوید مشارکت در کارهای محله باعث همدلی بیشتر بین اهالی می‌شود: «نمی‌توانیم همیشه به دنبال این باشیم که مدیران شهری برای محله ما‌کاری کنند. در گذشته هم این اهالی با مشارکت هم در محله‌ها تغییر ایجاد می‌کردند. در کلاس‌های سرای محله به خوبی با روند بازیافت مواد مختلف آشنا شدیم. در یکی از این دوره‌ها طرز استفاده دوباره از بطری‌های نوشابه را به ما آموزش دادند و به ما نشان دادند که چطور می‌توانیم از این بطری‌ها به‌عنوان گلدان استفاده کنیم.

 به این شکل بود که ایده اجرای دیوار سبز در ما شکل گرفت و با کمک متولیان اداره فرهنگی شهرداری منطقه موفق به ساخت و پرداخت این دیوار شدیم. قرار است که تعداد این دیوارها را در منطقه افزایش دهیم.» افغانی می‌گوید که اهالی در نگهداری از این دیوار تعصب دارند: «خوشبختانه همه کودکان محله شاهد تهیه و تدارک لوازم این دیوار بودند. آنها دیدند که ما چطور بطری‌های نوشابه را به گلدان تبدیل کردیم و به این شکل با بازیافت این بطری‌ها آشنا شدند. همین باعث شده تا آنها هم در نگهداری از این دیوار کوشا باشند. دیوار سبز محله ما درست در مقابل سرای محله صادقیه در خیابان شهید غفاری پا گرفته است و حالا اهالی با عشق و علاقه به گل‌های آن آب می‌دهند و با تعصب از آن نگهداری می‌کنند.»



به دنبال اجرای ایده‌های تازه هستیم

 پروانه حسینی از سال‌ها پیش ساکن شهرک صادقیه شده است. حالا با خیلی از همسایه‌هایش ارتباطی صمیمانه دارد و آن را از صدقه سری دوره‌های آموزشی سرای محله می‌داند. دوره‌هایی که باعث شده اهالی محله مثل گذشته‌ها دوباره دور هم جمع شوند و مشکلات ریز و درشت محله‌شان را با هم در میان بگذارند و چاره‌ای برای حل آنها بیندیشند.

او می‌گوید: مدیران شهری باید بیش از این‌قدر مشارکت‌های شهروندی اهالی محله‌اش را بدانند و امکانات بیشتری در محله تعبیه کنند.

حسینی می‌گوید: «محله ما کمبود‌های زیادی دارد. ما از داشتن یک پاتوق محله‌ای بی‌بهره ‌هستیم. پاتوقی که اهالی بتوانند در آنجا دور هم جمع شوند. درضمن جایی نیست که در آن ورزش کنیم. مخصوصاً خانم‌ها در این زمینه دچار محرومیت بیشتری هستند. بازارهای میوه و تره‌بار هم از محله‌مان فاصله زیادی دارند و از داشتن یک بوستان محله‌ای مناسب هم بی‌بهره ‌مانده‌ایم. با این همه اهالی همدلی زیادی با هم دارند و در بیشتر کلاس‌های سرای محله فعال هستند.»

حسینی می‌گوید :بانوان شهرک صادقیه بعد از ایجاد دیوار سبز در محله به دنبال اجرای ایده‌های جدیدتر در محله هستند: «وقتی همه با هم این ایده را اجرایی کردیم و حالا شاهد بازتاب‌های خوب آن در محله‌مان هستیم قوت بیشتری برای اجرای ایده‌های تازه‌تر گرفته‌ایم. ما به این نتیجه رسیده‌ایم که برای داشتن یک محله زیبا نباید دست روی دست بگذاریم تا مدیران شهری پا پیش بگذارند. ما هم باید به کمک آنها برویم تا بتوانیم محله‌ای زیبا ایجاد کنیم. مسلماً بدون مشارکت مردم، نمی‌توان در هیچ زمینه‌ای به نتیجه رسید. همین موضوع بازیافت، بدون مشارکت مردمی به هیچ‌وجه به نتیجه نمی‌رسد.»

زیباسازی محل بدون هیچ هزینه

 سرای محله شهرک صادقیه این روزها سکاندار دوره‌های آموزشی در دل این محله شده است. به‌طور متوسط روزانه بیش از 45 نفر از شهروندان از برنامه‌های این مرکز استفاده می‌کنند.

پروانه حسینی می‌گوید: این محله، امکانات کمی دارد و به همین دلیل اهالی از کوچک‌ترین امکانات و تسهیلاتی که در اختیارشان قرار می‌گیرد نهایت استفاده را می‌کنند.

او معتقد است که در حال حاضر در محله‌های مختلف شهر، ایده‌های مختلفی به اجرا درآمده است که باعث زیباسازی پایتخت شده. حسینی می‌گوید: «ما به راحتی می‌توانیم محله‌های موفق را الگوی خود قرار داده و با توجه به دارایی‌های محله‌مان باعث بهبود فضای آن شویم.»

حسینی از حمایت مدیریت شهری منطقه از گروه‌شان تشکر می‌کند و می‌گوید: «خوشبختانه در این مسیر تا به حال مدیران شهری کمک حال ما بوده‌اند و از آنها انتظار داریم که با توجه به این همدلی‌ها، بیشتر به اینجا سر بزنند.»

بانوی فعال محله صادقیه می‌گوید بدون صرف هزینه‌های بالا هم می‌توان تغییر‌هایی هر چند کوچک در محله‌ها ایجاد کرد: «آذین کردن دیوار روبه‌روی سرای محله صادقیه برای اهالی این محله هیچ هزینه‌ای در بر نداشت. همه ما در خانه بطری‌های پلاستیکی نوشابه داشتیم. پیش از شرکت در کلاس‌های آموزش بازیافت در سرای محله، بیشتر ما این بطری‌ها را بعد از مصرف همراه دیگر زباله‌های خانگی دور می‌ریختیم. اما در این دوره‌ها با خلاقیت بیشتر راه‌های استفاده از این بطری‌ها را آموزش دیدیم. یکی از این ایده‌ها تبدیل این بطری‌ها به گلدان بود. گل‌های آنها را هم مسئولان شهرداری ناحیه 2 به ما هدیه کردند و به این شکل دیوار سبز محله ما بدون هیچ هزینه‌ای ساخته شد.»


ایستگاه بازیافت در شهرک صادقیه

 مدیران شهری منطقه شاهد مشارکت اهالی محله صادقیه در ساخت دیوار سبز بوده‌اند. همین همکاری باعث شد تا آنها به فکر رفع کمبود‌های این محله مستعد بیفتند و آن را در اولویت‌های ‌کاری خود قرار دهند. به تازگی قرار شده یک ایستگاه بازیافت در این محله دایر شود. اهالی از این پس می‌توانند با تفکیک زباله‌های تر از خشک، ضمن مراقبت از محیط‌زیست، نقش پررنگی در چرخه بازیافت مواد داشته باشند. با راه‌اندازی این ایستگاه قرار است آموزش چهره به چهره تفکیک زباله در این محله آغاز شود. توزیع کیسه‌های تفکیک زباله از هم‌اکنون در سرای محله آغاز شده است. شهروندان با ارائه زباله‌های خشک خود به ایستگاه بازیافت محله می‌توانند از این ایستگاه، مواد شوینده و بهداشتی بگیرند.

آموزش‌های شهروندی ادامه دارد

 دوره‌های آموزشی سرای محله صادقیه شامل هنرهای دستی، مهارت‌های زندگی، آموزش علوم رایانه‌ای و زبان انگلیسی و علوم قرآنی می‌شود. اهالی شهرک صادقیه با شرکت در همین دوره‌ها، امید به زندگی را در خود تقویت می‌کنند. خانه سلامت این‌سرا بیشترین تعداد مخاطب را دارد و برگزاری دوره‌های آموزشی در آن مانند کنترل خشم، بهداشت روانی در خانواده و دیگر مهارت‌های زندگی بیشترین مخاطب را داشته است. دور جدید کلاس‌های این مجموعه به‌زودی آغاز می‌شود و پیش‌بینی شده که استقبال خوبی هم صورت گیرد. شرکت در بسیاری از دوره‌های این مرکز رایگان یا کم هزینه است. برای شرکت در دوره‌های آموزش بازیافت و گلکاری نیز می‌توانید به این مرکز که در خیابان شهید غفاری قرار گرفته است سری بزنید.

۱۵ گلدان دست‌ساز از دورریختنی‌ها ساخته شده و حالا به دیوار سبز شهرک صادقیه نصب شده است. این گلدان‌ها همان بطری‌های پلاستیکی نوشابه هستند که بیشتر ما بعد از مصرف، آنها را با دیگر زباله‌ها دور می‌ریزیم. قرار است تعداد این دیوارها در این محله بیشتر شود.

۱۰ هزار تومان تنها هزینه‌ای بوده که در ساخت دیوار سبز شهرک صادقیه صرف شده است. این هزینه بر اساس ارزش بطری‌ها و گل‌های بنفشه و کود گیاهی تخمین زده می‌شود. به‌زودی با کمک شهرداری‌های نواحی منطقه، ایده دیوار سبز به سایر محله‌ها منتقل و تعداد آنها افزایش خواهد یافت.

۲ متر عرض و کمتر از 3‌متر ارتفاع مساحت دیوار سبز شهرک صادقیه را تشکیل می‌دهد. همین وسعت کم، نمای زیبا به گوشه‌ای از این محله داده است. این دیوار جمع و جور درست مقابل سرای محله شهرک صادقیه قرار گرفته تا هر روز شهروندان بیشتری بتوانند از آن دیدن کنند.

۱۲ نفر از بانوان محله در کارگاه تبدیل بطری‌های پلاستیکی به گلدان که در سرای محله صادقیه برگزار شد شرکت کرده‌اند. ایده ساخت دیوار سبز از همین دوره آغاز شد و همه این بانوان در این طرح شرکت داشتند. مدیران این سرای محله قصد دارند که برگزاری این کلاس‌های کاربردی را ادامه دهند.




برچسب ها: شهرک صادقیه ، زنان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: