Tuesday 30 April 2024| ۱۵: ۰۴ - سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۱۹
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷
چند وقت پیش بود که آمریکا حدود 95 میلیارد دلار سلاح به عربستان فروخت و هر دو طرف در مورد جنگ بر علیه داعش و القاعده توافق کردند.
به گزارش آستان به نقل از تدبیر24 :شورش عزیزی- سردی روابط ایالات متحد آمریکا و عربستان سعئودی به سال 2000 میلادی بر می گردد، آن وقتی که نگرشی جداگانه در مورد اسرائیل، دمکراسی در منطقه، ایران و.... داشتند. سفر وقت قبل بارک اوباما( رئیس جمهور آمریکا) به عربستان سعودی در مورد نقاط مشترک و رفع نگرانی ها در قالب گفتمان اقدام خاصی است اما امکان ندارد که گرمی ارتباطات را به سال های طلائی برگرداند. فراز و نشیب ارتباطات آمریکا و عربستان به سال 1943 بر می گردد به دیدار ملک فیصل از کاخ سفید که در این دیدار عربستان متعهد می شود به همکاری امنیتی با آمریکا و کشور میزبان هم متعهد می شود شرایط فعالیت کمپانی های نفتی را در عربستان فراهم کند؛ در سال 1945 در مورد ریاست کانال سوئد و آینده فلسطین با اوج اختلافات بازهم هر دو کشور چند پیماننامه مشترک امضاء کردند.

درشصت سال گذشت روابط این دو قدرت سردی و گرمی ها قابل بیانی داشته است به عنوان نمونه واکنش شاه فیصل در برابر پروسه آشتی پریزدینت نیکسون در سال 1973 که اخطار قطع صادرات نفت را نمود. هرچند عده ای هم بودند که موافق اقدام نیکسون بودن برعلیه روسیه و حمایت از طالب های افغانستان و.... اقدام مشترک عربستان و آمریکا در زمان حکومت مداری بوش بر علیه صدام حسین برای آزاد کردن کویت در دهه های هشتاد و نود؛ بعد از شکست پروسه آشتی فلسطین- اسرائیل و سوریه که در سال 2000 توسط بیل کلینتون؛ روابط هر دو کشور دچار بحران خاصی شد. ولیعهد عربستان آمریکا را محکوم کرد به عدم گذاشتن فشار لازم بر اسرائیل، حاکمین عربستان براین باور بودند که توافقات  در مورد سوریه جنگ زده باید موجب قطع ارتباط سوریه با ایران و به انزوا کشیدن حزب الله لبنان گردد به غیر از این موارد موجب فراهم شدن حل مشکلات فلسطین و اسرائیل امکان پذیر نمی باشد.

شاه عبدالله سال 2001 در پاریس با وزیر خارجه وقت آمریکا حرف نمی زند و دو رئیس جمهور آمریکا( بوش پدر و پسر) را محکوم می کند به جنگ، اما با درخواست بوش برای تأسیس کشور فلسطین نظرش در مورد پریزدینت بوش تغییر می کند. بعد از اتفاق 11 دسامبر سال 2001 روابط ایالات متحده و عربستان سعودی بار دیگر دچار بحران شد، وقتی آمریکا درخواست 15 نفر عربستانی و بن لادن را نمود که اظهار داشته بودند از آمریکا تنفر دارند. تفکر گروه تروریستی القاعده به باور وهابی های عربستان بر می گردد ولی کشور عربستان این مورد را قبول نداشت تا اینکه القاعده در سال 2003 به کشور عربستان حمله کرد؛ آنگاه اعلام جنگ بر علیه گروه تروریستی القاعده را اظهار داشتند. البته هنوز دلنگرانی عربستان از آمریکا وجود دارد که دلیل حمله به عراق بعد از حملات 11 دسامبر چی بود؟ این کشور هیچ رابطه ای با القاعده داشت؟ هرچند که ازحذف صدام حسین از معادلات سیاسی منطقه خوشحال شدند.

بعد از انتخابات عراق و پیشی گرفتن لیست تشیع ها از لیست تسنن ها، مسئولان عربستانی اینگونه تعریف کردند که در معادلات سیاسی منطقه کشور عراق را به ایران باخته اند. حاکمان سعودی در سال 2009 که اوباما اولین سفرش را به منطقه خاورمیانه انجام داد با این تعهد آمریکا که در مورد مشکلات فلسطین اقدام کند اما شاه سعودی از هرگونه گفتگو در مورد حل مشکل فلسطین خودداری نمود. بهار عربی هم دلیل دیگری بود بر کمرنگ تر شدن روابط دو کشور، عربستان خواهان ماندگاری مبارک(رئیس جمهور وقت مصر) بود آنان براین باور بودند که دمکراسی اخوان مسلمین از حکومت تشیع عراق زیانش برای کشورشان( عربستان) بیشتر است. بعد از اعتراضات شهروندان تشیع مذهب بحرینی، نیروهای نظامی خود را برای سرکوبی شهروندان بحرینی به کمک حاکمان کشور همسایه فرستاد و.... حاکمان سعودی بعد از تغییرات  مصر به حمایت از عبدالفتاح السیسی پرداختند به نحوی که بعد از کودتا کمک های مادی چشم گیری به حاکمان موقت مصر نمودند. بار روی کار آمدن شاه سلمان؛ گفتگو و تعهد با اوباما را نادیده گرفت و نیروی نظامی به یمن فرستاد. بیش از 10 نفر را به دلیل جاسوسی برای ایران اعدام نمود و در مخالفت با ایران یک نیروی ائتلاف با حضور 34 کشور را تشکیل داد و در آخرین سفرش به مصر قول کمک مادی چشم گیری را به حاکمان آن کشور داد.

با همه این اختلافات هنوز هم دو کشور ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی با هم ارتباط دارند به نحوی که چند وقت پیش بود که آمریکا حدود 95 میلیارد دلار سلاح به عربستان فروخت و هر دو طرف در مورد جنگ بر علیه داعش و القاعده توافق کردند. به نحوی که ولیعهد عربستان از آمریکا در خواست کمک امنیتی می کند تا که هر دو کشور بر علیه تروریست مبارزه کنند و این کمک مستشاری را در یمن بکار می برند و...
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین