Monday 29 April 2024| ۱۱: ۴۶ - دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۰۸
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۱
وی همچنین در خصوص ضریب جینی، خاطرنشان کرد: ضریب جینی عددی بین ۰ تا ۱ است و هر قدر میزان آن بزرگتر باشد نشانه بی عدالتی است اما تا قبل از اجرای طرح تحول سلامت، سالانه ۷۰۰ هزار نفر به زیر خط فقر در حوزه سلامت می رفتند.
سخنگوی وزارت بهداشت، تاکید کرد: دسترسی به مراقبت های اولیه بهداشتی از ۲۰ به ۹۸ درصد، پوشش واکسیناسیون از ۲۰ به ۹۶ درصد افزایش یافته است
به گزارش آستان به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری دومین سالگرد طرح تحول نظام سلامت که در ستاد وزارت بهداشت برگزارشد، اظهار داشت: شاخص توسعه انسانی شامل سه حوزه آموزش، سلامت و استانداردهای زندگی است.

وی گفت: ایران تا سال ۲۰۱۲ از نظر شاخص توسعه ۱.۶۷ درصد رشد کرده در حالی که در کشورهای با درآمد مشابه ما، این میزان ۰.۷۳ و متوسط جهانی ۰.۶۳ درصد بوده است.

حریرچی اضافه کرد: در ۲۲ سال منتهی به سال ۲۰۱۲، کره جنوبی و ایران توانسته اند بر شاخص توسعه انسانی غلبه کنند و بیشترین پیشرفت در این زمینه را داشته باشند.

سخنگوی وزارت بهداشت اظهار داشت: مرگ و میر نوزادان از ۵۱ در هر یک هزار نفر به ۱۰ رسیده، مرگ و میر کودکان زیر ۱۰ سال از ۶۰ به ۱۹ در هزار نفر، مرگ مادران از ۱۴۰ مورد در صد هزار نفر به ۲۰ مورد در هر صد هزار رسیده است.

وی در ادامه افزود: دسترسی به مراقبت های اولیه بهداشتی از ۲۰ به ۹۸ درصد، پوشش واکسیناسیون از ۲۰ به ۹۶ درصد افزایش یافته و اعزام بیمار به خارج و ورود پزشکان خارجی برای درمان به کشور، صفر شده است.

معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه این گزارش مربوط به سالهای گذشته است، گفت: اطلاعات گزارش های سازمان هایی مانند سازمان ملل متحد مربوط به سال قبل و یا چندین سال قبل از انتشار گزارش است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تا سال ۲۰۱۴ و در میان کشورهای منطقه، ایران از نظر امید به زندگی در رده ۱۲، میزان مرگ و میر نوزادان رده ۱۳، میزان مرگ و میر شیرخوارگان کمتر از یکسال در  رده ۱۲، مرگ کودکان کمتر از ۵ سال رده ۱۲ و مرگ بالغین ۱۵ تا ۶۰ سال رده ۱۱ کشورهای منطقه را داشتیم.

حریرچی با بیان اینکه تا قبل از اجرای طرح تحول سلامت هزینه های پرداختی از جیب مردم ۳۷ درصد بود، اظهار داشت: این شاخص در اکثر کشورهای دنیا کمتر از ۵۰ درصد است در حالی که طبق برنامه های چهارم و پنجم توسعه باید برای کاهش آن برنامه ریزی می کردیم.

وی همچنین در خصوص ضریب جینی، خاطرنشان کرد: ضریب جینی عددی بین ۰ تا ۱ است و هر قدر میزان آن بزرگتر باشد نشانه بی عدالتی است اما تا قبل از اجرای طرح تحول سلامت، سالانه ۷۰۰ هزار نفر به زیر خط فقر در حوزه سلامت می رفتند.

قائم مقام وزیر بهداشت ضمن انتقاد از افرادی که ساخت و نوسازی تخت های بیمارستانی توسط وزارت بهداشت را نادرست می خوانند، گفت: در کشوری مانند آلمان به ازای هر هزار نفر ۸.۵ تخت وجود دارد اما در کشور ما این شاخص ۱.۷ تخت به ازای هر هزار نفر است و در کشورهای منطقه فقط کشورهای عراق، سوریه، قطر، افغانستان و پاکستان وضعیت بدتری نسبت به ما دارند و با وجود مشکلات حوزه سلامت در کشور نمی توان مانند تجربه کشورهای پیشرفته، ساخت تخت بیمارستانی را کاهش دهیم.

وی افزود: باید توجه داشت که علاوه بر وضعیت نامناسب شاخص تخت بیمارستانی در کشور، ۵۷ درصد از کل این تخت ها فرسوده هستند و تعداد قابل توجهی از بیمارستانها به دلیل قدمت بالا، ارزش بازسازی را ندارند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین