Monday 13 May 2024| ۱۹: ۳۹ - دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۵۳
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۹
با این حال روسیه تاکید دارد که هدف واقعی این اقدامات نظامی ناتو، خنثی کردن قدرت زرادخانه‌های اتمی مسکو است.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: آمریکا از طریق سامانه پدافند موشکی در اروپا ایران و روسیه را هدف قرار داده است و در بلند مدت قابلیت تهاجمی پیدا خواهد کرد.
 
به گزارش آستان، احمد شوهانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در تحلیل احداث سامانه موشکی آمریکا در اروپا گفت: آمریکایی ها از جیب اروپایی با روسیه و ایران تقابل می کنند. غرب می خواهد در معادلات جنگ سرد علیه کرملین دست بالا را داشته باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: واشنگتن در توجیه اقدام خود مدعی مقابله با توان موشکی ایران را پیش کشیده است اما مسئله اساسی اینجاست که ایران هرگز جنگی را آغاز نکرده است و توان موشکی تهران نیز در حد متعارف جهانی است.

وی در رابطه با بهانه تراشی غرب گفت: آمریکایی ها در مورد ایران اتهاماتی پوشالی را مطرح می کنند که همه می دانند دروغ محض است؛ ایران با تفاهم برجام نشان داد که به دنبال تسلیحات اتمی نیست و قدرت موشکی ایران نیز براساس قوانین بین المللی اقدامی متعارف است.

شوهانی گفت: آمریکایی ها عملیات روانی شدیدی را در رابطه با آنچه که تهدید گسترش مرزهای روسیه در شرق اروپا آغاز شده است که کشورهای میزبان سامانه تحت تاثیر قرار گرفته اند.

وی در ادامه تاکید کرد: غربی ها در ماجرای اوکراین به نوعی تحقیر شدند و حالا می خواهند قدرت کرملین را محار کنند.

این نماینده مجلس نهم با بیان این که ماجرای سوریه و تنش هایی که در دریای بالتیک و آدریاتیک رخ داده نشان می دهد که جنگ سرد به معنی کلمه آغاز شده است ، گفت: روسیه قطعا در مقابل سامانه موشکی آمریکا در اروپا اقدامات متناسبی را نظیر توسعه سامانه موشکی اس 700 ، پدافند هسته ای ریلی و استقرار سامانه موشکی در استالینگراد را در دستور کار قرار خواهد داد.

وی گفت: سامانه موشکی آمریکا در اروپا تحت هدایت ناتو ظرف چند سال آینده از حالت تدافعی به حالت تهاجمی تغییر وضعیت خواهد داد و این موضوع یک جنگ تسلیحاتی جدید را میان شرق و غرب ایجاد خواهد کرد.

گفتنی است که مقامات امریکایی و ناتو هفته گذشته سامانه موشکی آمریکا در پایگاه هوایی دور افتاده دوسلو رومانی راه اندازی شد. این سامانه موشکی با نام  «ایجیس آشور» پس از سال‌ها برنامه ریزی، میلیاردها دلار هزینه و تلاش‌های ناموفق برای کاهش نگرانی‌‎های روسیه راه اندازی می‌شود.

در همین حال ایالات متحده روند ساخت دومین سامانه موشکی خود را در لهستان نیز آغاز کرده است که این سامانه انتظار می‌رود در سال 2018 عملیاتی شود. با احداث این سامانه به ناتو امکان دسترسی دائمی به سامانه موشکی و همچنین دسترسی به رادارها و ناوهای جنگی مستقر در دریای مدیترانه داده می‌شود.

تنش در روابط روسیه و ناتو به شدت افزایش یافته است. ناتو در آوریل 2014 پس از آنکه شبه جزیره کریمه در پی یک همه پرسی به جمهوری فدراسیون روسیه پیوست، تمامی روابط خود را با مسکو به حال تعلیق در آورد. روسیه نیز در واکنش به اقدامات نظامی ناتو در مناطق شرقی قاره اروپا، حضور نظامی در مرزهای غربی و جنوبی خود را افزایش داده است.

طرح احداث سامانه موشکی امریکا در قاره اروپا ابتدا در سال 2007 مورد موافقت کاخ سفید قرار گرفت، اما پس از مدتی لغو شد. این طرح با روی کار آمدن باراک اوباما در سال 2009 مجدداً از سر گرفته شد. هدف اصلی این سامانه حفاظت از منطقه امریکای شمالی و اروپا در برابر کشورهای به گفته آنان سرکش نظیر ایران و کره شمالی عنوان شده بود. این سامانه موشکی بخشی از راهبرد امریکا در استقرار سامانه های موشکی در کالیفرنیا و آلاسکا به شمار می‌آید.

با این حال روسیه تاکید دارد که هدف واقعی این اقدامات نظامی ناتو، خنثی کردن قدرت زرادخانه‌های اتمی مسکو است. 

براساس ادعای مقامات امریکایی، این سامانه موشکی قادر است موشک‌های بالستیک را ردیابی و پیش از ورود مجدد به جو هدف قرار دهد.موشک های بالستیک با موشک های کروز متفاوت هستند؛ این موشک‌ها قابلیت خروج از جو و طی مسافت حداکثر 3 هزار کیلومتر را دارند.

ترکیه هم اکنون میزبان یک سامانه موشکی امریکایی است و هلند نیز سامانه راداری پیشرفته‌ای روی چند فروند ناو خود نصب کرده است. امریکا همچنین چهار ناو نظامی در اسپانیا را به سامانه‌های راداری و موشکی مجهز کرده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین