Sunday 19 May 2024| ۰۷: ۴۶ - يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۷۱۳
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۹
یک روان شناس مطرح کرد؛
با مناجات کردن و مستحکم نمودن پیوندهای پوسیده قبلی یا ایجاد پیوند جدید اثرات مثبت آن به خودمان برمی گردد و به سادگی رویه زندگی ما تغییر می کند.روزه گرفتن می توانددیدگاه رفتارهای اشتباه گذشته را مبدل به رفتارهای جدید کند.
روزه داری،فرصت خودسازی و تحقق نفس است

ماه مبارک رمضان طبق تعالیم دینی و مذهبی ماه خلوص و برکت است واین موضوع از نظر روانشناسی هم چنین وضعیتی را تائید می کند.دراین دیدگاه افراد مدتی پس از یکنواختی و اصطلاحا روزمرگی در زندگی خود احساساتی همچون خلا و ناامیدی پیدامی کنند و به دنبال فرصت هایی هستند تا با تغییر اولویت های زندگی گذشته خود ازاین حالات خمودگی خارج شوند.

دکتر رضا احمدی روان شناس و مدرس دانشگاه با بررسی ابعاد روان شناختی ماه مبارک رمضان در گفت و گو با خبرنگار آستان گفت: تزکیه نفس با اتصال به منبع وجودی و برقراری ارتباطی محکم تر در واقع فرصتی برای خودسازی یا اصطلاحا تحقق نفس در روانشناسی است.افراد در این ماه تلاش می کنند صفات شخصیتی خود را برای مدتی مرورکنند.افراد تلاش می کنند در ماه مهمانی خدا مسائلی را که باعث آزار خود و دیگران شده است  را کنار گذاشته و روابط اجتماعی خود را به نوعی اصلاح کنند.

این مدرس دانشگاه در ادامه بیان کرد:خود ارزیابی ارگانیسمی در دیدگاه های انسان گرایانه به معنی چک کردن باورهای کنونی با امیدواری های آینده است که یک موجود زنده را می تواند رو به جلو حرکت دهد و یا اینکه مانع پیشرفت او شود واین بستگی دارد به نوع برداشت فرد از تفاوت وضعیت کنونی او با وضعیت مطلوب نظرش و حرکت بسوی آن نیز اقدامی امیدوارانه برای رفع موانع مسیر ترقی اوست.

وی تاکید کرد: روزه گرفتن می تواند از این دیدگاه رفتارهای اشتباه گذشته را مبدل به رفتارهای جدید کند.نکته حائز اهمیت دیگر اثر پیگمالیون در روانشناسی است که معتقداست تمام رفتارهای ما در ارتباط با دیگران به شکل گیری باورهای طرف مقابل منتهی میشود و او با باورهای شکل گرفته با ما متقابلا رفتار می کند که خود در شکل گیری باورهای ما موثر است و به همین ترتیب ما براساس باورهای شکل گرفته از رفتار طرف مقابل به رفتار جدید یا تکرار رفتار قدیمی می پردازیم.

این عضو هئیت علمی دانشگاه خاطر نشان کرد: دراین حلقه ارتباطی تشکیل شده که نقطه شروع آن رفتار ماست و نقطه اتمام آن هم باز رفتار خودمان ، می توان با اندکی تغییر رفتار سرانجام رفتارخود را اصلاح کنیم واین می تواند با تزکیه نفس و تبدل رفتار در ماه مبارک رمضان هم صورت گیرد. با مناجات کردن و مستحکم نمودن پیوندهای پوسیده قبلی یا ایجاد پیوند جدید اثرات مثبت آن به خودمان برمی گردد و به سادگی رویه زندگی ما تغییر می کند.

منبع:آستان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: