Friday 03 May 2024| ۱۷: ۴۸ - جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۷۳۱
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۸
این معضل مشکلی است که همه‌جانبه ایجاد شده و غربی‌ها برای این موضوع برنامه‌ریزی همه‌جانبه داشتند، اما ما دفاع همه‌جانبه نداشتیم.
 یک کارشناس امور زنان با بیان اینکه غرب بر اساس سناریوی حساب شده‌ای به دنبال تغییر ذائقه جوانان به سمت بدپوششی و بدحجابی است، گفت: متأسفانه در حوزه طراحی مد و لباس ایرانی خیلی دیر قدم برداشتیم و منفعلانه با این قضیه برخورد کردیم.

به گزارش آستان،مریم ورز دار  در مورد گرایش جوانان به پوشش‌های غربی گفت: این معضل مشکلی است که همه‌جانبه ایجاد شده و غربی‌ها برای این موضوع برنامه‌ریزی همه‌جانبه داشتند، اما ما دفاع همه‌جانبه نداشتیم.

وی ادامه داد: در حوزه طراحی مد و لباس ایرانی خیلی دیر قدم برداشتیم و منفعلانه با این قضیه برخورد کردیم، آنها با سناریوی فعالی که نوشته شده در ابتدا ذائقه جوانان را از طریق فیلم‌ها و ماهواره تغییر می‌دهند وقتی ذائقه جوانان تغییر کرد هر چقدر هم که ما طراحی لباس ایرانی داشته باشیم نمی‌توانیم مطابق با ذائقه جوانان مشکلی را حل کنیم اولین کاری که کردند تغییر ذائقه جوانان از طریق تبلیغات و تولیدات فرهنگی آنها بود.

این کارشناس مسائل اجتماعی افزود: آنها از ابتدا کل جوانان را مورد هدف قرار ندادند و به نوعی ابتدا تست‌زنی کردند در روزهای اول ساپورت را تن هیچ کدام از دختران و زنان جوان شهرهای مختلف و تهران مشاهده نمی‌کردیم و ابتدا بر تن مانکن‌ها دیده می‌شد و خیلی‌ها اصلاً فکر می‌کردند آیا کسی می‌تواند از این ساپورت استفاده کند یا خیر. به مرور چشم به این وضعیت عادت کرد بعد به مرور تعداد محدودی که حتی ممکن است بر اساس یک برنامه طراحی شده این ساپورت‌ها پوشیدند و به سطح جامعه آمدند چون آنها تشکیلاتی هم عمل می‌کنند، بنابراین به مرور چشم مردم عادت کرد که می‌توان چنین شلوارهای ساپورتی هم در جامعه پوشید، کم‌کم فرهنگ‌سازی شد و آن قباحتی که وجود داشت فرو ریخت.

ورزدار اظهار داشت: بنابراین سناریوی آنها سناریوی کاملی بود اما ما در مقابل متوجه نبودیم که مشکلی که جوانان دارند مشکل کمبود مد نیست بلکه باید ذائقه را تغییر دهیم مشابه این مورد در موضوع عروسک‌سازی هم مطرح بود ما عروسک‌هایی را ساختیم که کودکان ما هیچ تصور ذهنی از آنها ندارند در حالی که غربی‌ها و اروپایی‌ها اول فیلم یک عروسک را نمایش می‌دهند کودک آن شخصیت را می‌شناسد و با او همزادپنداری می‌کند بعد عروسک آن را تولید می‌کنند.

وی تصریح کرد: مثلاً عروسک دارا و سارا چرا با استقبال مواجه نشد چون کودکان ما اصلا‌ً آنها را نمی‌شناختند که بخواهند با آنها ارتباط برقرار کنند. در حوزه مد و لباس هم همین است مشکل کمبود مد نیست بلکه مشکل تغییر ذائقه است. باید اول ذائقه‌ها را تغییر می‌دادیم و اگر نمی‌توانستیم فعالانه عمل کنیم حداقل باید منفعلانه بازتاب این مدهای غربی را در جامعه مطرح می‌کردیم و مشکلات عدیده‌ای را که برای جوانان و خانواده‌ها پیش می آید را مطرح می‌کردیم.

این کارشناس امور زنان ادامه داد: مشکلاتی که امروز برای جوانان حتی در زمینه ازدواج آنها پیش آمده بی‌تناسب با این موضوع نیست، جوانان باید بدانند بخشی از بالا رفتن سن ازدواج و کاهش آمار ازدواج به دلیل وجود همین مدها در جامعه است که حتی خانواده‌های متأهل را هم دچار مشکل کرده است، زنان و دختران جوان ما مرتب مشغول این شده‌اند که هر روز تغییری در چهره و لباس خودشان ایجاد کنند و دچار مصرف‌زدگی شده‌اند که در نهایت منتج می‌شود به این که انسان هویت زنانه خود را نمی‌تواند بپذیرد و از زیبایی‌ها و لباس خودش راضی نیست و در مقابل همسرش هم با توجه به مدهای مختلفی که در جامعه می‌بیند نمی‌تواند راضی باشد.

ورزدار افزود: بنابراین نه تنها در آمار ازدواج تأثیرگذار بوده بلکه بررسی‌ها نشان می‌دهد در افزایش طلاق‌ هم تأثیرگذار بوده است. اگر جوانان متوجه شوند که پیامد تمام این موضوعات متوجه خود جوانان است ما می‌توانیم موفق باشیم اما تا زمانی که مشکل تغییر ذائقه را حل نکنیم کاری از پیش نمی‌بریم. هر چیزی که تحت عنوان رسانه است اعم از مطبوعات، کتاب، رسانه ملی یا سازمان سینمایی یا هر نهاد و دستگاهی که رسانه را در اختیاردارد حتی سخنرانانی‌ که در محافل خانگی صحبت می‌کنند و از جزئی‌ترین تا کلی‌ترین رسانه در این زمینه مسئول هستند.

منبع:فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین