Saturday 18 May 2024| ۲۳: ۴۰ - شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۷۵۹
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۶
گفت و گو یک کارشناس روابط بین الملل با آستان؛
البته ترامپ یا هر کس دیگری به راحتی می‌تواند تعهدات کشورش نسبت به توافق هسته‌ای را نادیده بگیرد. اما خسارت و تبعاتش را هم باید به جان بخرد.
 مشکل اصلی ایران با آمریکا ،اسراییل است/ آمریکا در صورت خلف وعده دولت، هویتش را در جامعه جهانی از دست خواهد داد

یک کارشناس روابط بین الملل گفت: در شرایطی که شش ماه به انتخابات ایالات متحده مانده و آمریکا فضایی انتخاباتی را سپری می‌کند، مشاهدات و شنیده‌ها ما را به این تحلیل می‌رساند که دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون اصلا شبیه هم نیستند و دقیقا به همین دلیل فرق می‌کند که چه کسی برنده شود و چه کسی بازنده. 

علی بیگدلی کارشناس روابط بین الملل در گفت و گو با خبرنگار آستان در ادامه افزود: ببینید! ترامپ نماینده گروهی است که مرکزشان در شمال آمریکا قرار دارد و از امکانات اقتصادی بسیار وسیعی برخوردارند و به همین خاطر نگاه‌شان به جهان نگاهی از بالا به پایین است و خود را ارباب و دنیا را رعیت می‌بینند.

وی ادامه داد: به دلیل همین نظر، ترامپ در فعالیت انتخاباتی بار‌ها اظهار کرده که کشورش در هشت سالی که اوباما تصمیم گیر بود، پرستیژش را از دست داد و خود را مامور بازگشت وجهه آمریکا می‌داند. خب! با این طرز تفکر پیش بینی عملکرد دولت احتمالی‌اش دشوار نیست. 

بیگدلی بیان کرد: حالا در این فضا، تکلیف ایران با چنین دولتی مشخص است. همانطور که ترامپ به وضوح گفته کشورهایی چون ایران، روسیه و چین را تنبیه حواهد کرد تا به زعم خودش این کشور‌ها را سر جای خودشان بنشاند. 

بیگدلی همچنین درباره تعامل احتمالی هیلاری کلینتون با ایران اظهار داشت: هیلاری کلینتون از‌‌ همان سالهایی که به عنوان بانوی اول ساکن کاخ سفید بود، تمایل شدیدی نسبت به یهودی‌ها و اسراییل از خود نشان می‌داد و یهودی‌ها هم هزینه‌های زیادی برای موفقیت او در انتخابات ریاست جمهوری متحمل شده‌اند تا در صورت کاخ سفید نشینی‌اش بتواند استفاده‌های مطلوب را ببرند که حتما یکی از هدف‌هایشان مقابله آمریکا با جمهوری اسلامی و مخصوصا مساله برجام خواهد بود.

به گزارش آستان،این کارشناس مسائل بین الملل خاطر نشان کرد: البته این توضیح لازم است که برجام چیزی نیست که به راحتی مخدوش شود. البته ترامپ یا هر کس دیگری به راحتی می‌تواند تعهدات کشورش نسبت به توافق هسته‌ای را نادیده بگیرد. اما خسارت و تبعاتش را هم باید به جان بخرد. به همین دلیل، نه ترامپ و نه هر کس دیگری با وجود ادعاهایی که تحت تاثیر رقابت انتخاباتی مطرح می‌کنند، نمی‌تواند نگاهی منفی به برجام داشته باشد. آمریکا در صورت خلف وعده دولتش، هویتش را در جامعه جهانی از دست خواهد داد.

منبع:آستان

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: