Saturday 27 April 2024| ۰۶: ۱۶ - شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۷۶۴
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۵:۴۸
یک استاد دانشگاه مطرح کرد؛
در کانون خانواده والدین وظیفه دارند از ابتدا روش پس انداز و خرید را به فرزندان شان آموزش دهند.این گونه است که فرزندان در کانون خانواده با تربیت اقتصادی رو به رو می شوند و یاد می گیرند پول و منابع مالی شان را چگونه مدیریت کنند .
مدیریت منابع مالی دستاورد تربیت اقتصادی

خرید کردن برای برخی از مردم یک وظیفه به شمار می رود و برای برخی دیگر تفریح،البته خرید برای عده ای از افراد نیز یک اجبار است.

دکتر فربد فدایی روان پزشک،استاد دانشگاه و مدیر گروه روانپزشکی در خصوص تربیت اقتصادی گفت:قاعدتا افراد زمانی که نیاز به برخی وسایل داشته باشند اقدام به خرید می کنند.در نتیجه فرد هنگام خرید از اینکه چه بخرد و چه هزینه صرف کند کاملا آگاهی دارد.

دکتر فدایی در ادامه در گفت و گو با خبرنگار آستان افزود:بعضی از افراد هیچ برنامه ای برای خرید ندارند و هنگام گشت و گذار در خیابان قصد خرید پیدا می کنند این نوع خرید کردن برای این دسته از افراد در حقیقت خوش گذرانی ،وقت صرف کردن و تفریح به حساب می آید.

به گفته این استاد دانشگاه،افرادی که از خرید کردن هدف مشخصی ندارند افراد بی برنامه ای هستند که عموما تابع خواسته های ناگهانی و ناخودآگاه دست به خرید می زنند.این افراد معمولا وسایلی را خریداری می کنند که احتیاجی به آن ندارند .

این استاد دانشگاه با معرفی افرادی که توان تصمیم گیری در خرید را ندارند افزود:برخی افراد که برای خرید کردن نمی توانند تصمیم گیری کنند از بیماری وسواس رنج می برند.نقطه مقابل این گروه از افراد بیماران مبتلا به وسواس اجباری است که همیشه خود را مجبور به خرید می کنند.این افراد از یک نوع جنس چندین نمونه خریداری می کنند.

وی در ادامه تصریح کرد:بیماران مبتلا به نابسامانی خلقی دو قطبی عموما در دوره شیدایی ولخرج می شوند و هر چه پول دارند در عرض مدت کوتاهی خرج می کنند.این افراد خریدهای افراطی  و غیر ضروری دارند که اغلب جنس های خریداری شده را به دیگران می بخشند.

دکتر فربد فدایی با اشاره به نقش والدین در تربیت اقتصادی فرزندان ادامه داد:در کانون خانواده والدین وظیفه دارند از ابتدا روش پس انداز و خرید را به فرزندان شان آموزش دهند.از این رو والدین می بایست وسایل ضروری و قابل استفاده را برای فرزندان شان تهیه و خریداری کنند تا از این طریق فرزندان در محیط خانواده از سن کم با تربیت اقتصادی و شیوه های پس انداز آشنا شوند.این گونه است که فرزندان در کانون خانواده با تربیت اقتصادی رو به رو می شوند و یاد می گیرند پول و منابع مالی شان را چگونه مدیریت کنند .

این روان پزشک و استاد دانشگاه در پایان خاطر نشان کرد:در کشورهای غربی مد و تبلیغات کالاها مردم را وادار به خرید می کند بنابراین برخی افراد صرفا برای اینکه از قافله مد عقب نمانند گول و فریب ظاهر تبلیغات را می خورند و در برخی موارد دیده می شود تمام وسایل زندگی شان را دور می ریزند و اقدام به خرید اسباب نو می کنند در حالیکه غافل از این هستند که ترفند شرکت های تجاری برای کسب سود بیشتر است.بنابراین آشنایی با مقوله تربیت اقتصادی از درون خانواده شکل می گیرد و در سنین پایین فرصت مناسبی است که افراد برای درست خرج کردن در آینده تربیت شوند.

منبغ:آستان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: