Saturday 27 April 2024| ۰۶: ۳۹ - شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۷۶۶
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۵:۵۴
یک روان شناس تحلیل کرد؛
آموزش در جهت بالا بردن سواد رسانه ای صرفا یک هزینه اجتماعی نیست بلکه یک سرمایه گذاری برای جامعه ای سالم در دهه های آینده است به عبارتی آموزش رسانه ای امروز واکسینه شدن نسل فردا را به دنبال دارد.
ضرورت تعریف سرفصل های آموزشی سواد رسانه ای در متون درسی

حدودا دو یا سه دهه گذشته تمام متون آموزشی یا گزاره های پژوهشی تقریبا حکایت از این داشتند که دوره ای که پیش رو داریم شروع سده جدید میلادی خواهد بود و دوره ای است مبتنی بر تاثیرگذاری اقمار مصنوعی در زندگی فردی و اجتماعی انسان.

دکتر عزت الله کردمیرزا روان شناس و مدرس دانشگاه با اشاره به فناوری های نوینی که در زندگی امروزی مشاهده می شود به خبرنگار آستان گفت:تاثیر گذاری اقمار مصنوعی در زندگی انسان ها در گذشته غیرقابل درک و نامانوس بود اما امروزه اثر اقمار مصنوعی تدبیل به فرآورده های تکنولوژیکی و مسیرهای ارتباطی افراد جامعه شده است.بنابراین تاثیرپذیری از وسایل نوین ارتباطی شاید اجتناب ناپذیر باشد.

دکتر کردمیرزا روان شناس و عضو هئیت علمی دانشگاه در ادامه افزود:هر نظریه پرداز اجتماعی و یا متخصصان علوم رفتاری زمانی که از ارتباط تعریفی ارائه می دهند می دانند که ارتباط دیگر محدود و محصور به حضور فیزیکی مخاطب و یا حتی شنیدن صدای فرد از راه دور نیست بلکه رسانه های متنوع و همگام با پیشرفت تکنولوژی بروز و ظهور می کنند.

این روان شناس با اشاره به اینکه امروزه فناوری های نوین در سبد خانوار همه جوامع دیده می شود ادامه داد:طبیعتا در سبد خانواد هر خانواده ای حتی در برخی کشورهای عقب مانده صنعتی ،فرآورده های صنعتی و تاثیر آن بر سبک زندگی اجتناب ناپذیر شده است.از این رو خانواده به همان نسبت که وظیفه دارد در خصوص پدیده بلوغ و اهمیت آموزش رسمی و غیر رسمی ذهن فرزندان خود را آماده سازی کند باید تلاش کند تا به همین نسبت نیز نسبت به رسانه ها و ابزار ارتباطی فرزندان را مطلع سازند.

وی تاکید کرد:یکی از اساسی ترین و خطیرترین وظایف خانواده برخوردار بودن از سواد رسانه ای است.آگاهی والدین نسبت به سواد رسانه ای باعث می شود تا نسلی را تربیت و روانه اجتماع کنند که خودمراقبتی را بر حسب کانال های ارتباطی بشناسند.در واقع سواد رسانه ای ضرورتی اجتناب ناپذیر برای همه افراد و مقاطع سنی مختلف اعم از کودک،نوجوان،جوان و بزرگسال است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد:هر یک از این گروه های سنی می توانند از رسانه به عنوان یک فرست یا تهدید اثرگذار بر شیوه زندگی متاثر شوند.اما این مسئله به این معنا نیست که تنوع رسانه های یک تهدید به شمار می رود بلکه ابزارهای جدید گفت و گو و تبادل نظر است که نیاز به فرهنگ یازی و آموزش دارد.بسیاری از اپلیکیشن های موجود در بازار شیوه و ارتباط زندگی را به تصویر درآورده اما متاسفانه شاید در کشور ما به طور عمده اپلیکیشن هایی که کارکردهای سرگرمی و یا فارغ شدن از فکر را در خود دارد رایج شده است که این نشان دهنده سواد پایین رسانه ای است.

کردمیرزا ادامه داد:هر فردی متناسب با نیاز خود بایستی سواد رسانه ای لازم را فرابگیرد تا بتواند امکانات مورد نیاز خود را فراهم کند.نکته جالب در تحلیل سواد رسانه ای این است که مرز جغرافیایی یا محدودیت معنا ندارد و اگر فردی سواد رسانه ای ندارد خودخواسته تمایل به فراگیری آن نداشته است نه اینکه یک سازمان و نهادی مانع از یادگیری فرد شده است.بنابراین لازم است هر فرد به همان اندازه که در خصوص سلامت و بیماری جسمانی،بیماری روانی و... حساسیت نشان می دهد نسبت به سلامت در ارتباط نیز حساس باشد.

این استاد دانشگاه با اشاره به نقش آموزش و پرورش و دانشگاه در آموختن سوادرسانه های اشاره کرد و گفت:آموزش و پرورش و دانشگاه ها و سایر مراکز و موسسات آموزشی به واسطه گستره مخاطبان و گروه سنی نوجوانان که در اختیار دارند می توانند با تعریف سرفصل های آموزشی سواد رسانه ای را در متون درسی مختلف تعریف کنند و یا کارگاه های آموزشی برای دانش آموزان و دانشجویان ایجاد شود زیرا این روش اثرات مثبت و مهمی در ارتقای سواد رسانه ای کشور خواهد داشت.

به گزارش آستان،دکتر کردمیرزا روان شناس و استاد دانشگاه خاطر نشان کرد:بایستی به خاطر داشته باشیم که آموزش در جهت بالا بردن سواد رسانه ای صرفا یک هزینه اجتماعی نیست بلکه یک سرمایه گذاری برای جامعه ای سالم در دهه های آینده است به عبارتی آموزش رسانه ای امروز واکسینه شدن نسل فردا را به دنبال دارد.

منبع:آستان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: