Sunday 19 May 2024| ۰۰: ۵۳ - يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۹۰۰
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۱
در گفت و گو با آستان مطرح شد؛
مزیت دیگر برجام این بوده که بسیاری از کالاهایی که پیشتر با قیمت بالا و با واسطه‌های فراوانی دریافت می‌کردیم در شرایطی رقابتی دریافت می‌کنیم. علاوه‌بر برداشته‌شدن ممنوعیت‌های کشتیرانی برای ایران، به رقم بالایی از صادرات نفت دست پیدا کرده‌ایم.
پرهیز از درگیری با برجام/دو قطبی عمل کردن رسانه ها در قبال برجام

دیپلمات سابق وزارت امور خارجه گفت:هرچند برخی رسانه‌ها بر این امر تأکید می‌کنند که برجام نتوانسته آن‌طور که باید و شاید برای کشور منفعتی کسب کند و مدام و یک ‌جانبه بر این توافق مهم بین‌المللی می‌تازند اما این همه واقعیت نیست. 

جلال ساداتیان دیپلمات سابق وزارت امور خارجه و استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار آستان افزود:به‌طور کلی باید گفت، رسانه‌های ما در قبال برجام به صورت دو قطبی عمل می‌کنند؛ از یک‌سو رسانه‌های دولتی هستند که مرعوب شده‌اند و ازسوی‌دیگر مخالفانی هستند که به‌شدت بر مخالفت با برجام مانور می‌دهند.

ساداتیان ادامه داد: باید این مهم را در نظر گرفت که در صورت منعقد نشدن برجام، وقوع جنگ علیه جمهوری اسلامی ایران حتمی بود، هرچند برخی مسئولان در کشور معتقدند، جرئت جنگ علیه ایران وجود نداشت اما در شرایطی که قطعنامه سازمان ملل تصویب می‌شد بسیجی همگانی علیه ما صورت می‌گرفت. 

وی تاکید کرد:علاوه‌ براین، مزیت دیگر برجام برای ما این بوده است که بسیاری از کالاهایی که پیشتر با قیمت بالا و گاهی با واسطه‌های فراوانی دریافت می‌کردیم الان در شرایطی رقابتی دریافت می‌کنیم. علاوه‌بر برداشته‌شدن ممنوعیت‌های کشتیرانی برای ایران، ما به رقم بالایی از صادرات نفت دست پیدا کرده‌ایم. 

این استاد دانشگاه افزود:نکته دیگر اینکه برخلاف نظرات مطرح‌شده مخالفان برجام در کشور، شرکت‌ها و بانک‌های معتبر زیادی از مدت‌ها پیش باب مراودات با جمهوری اسلامی ایران را گشوده‌اند که این مهم از سوی مسئولان بانک‌های ایرانی نیز تأیید شده و آنها بارها گفته‌اند درزمینه‌های مهمی همچون گشایش ال‌سی، تحولات مهمی ایجاد شده است.

وی بیان کرد: البته نباید فراموش کرد دولت نیز باید تلاش بیشتری برای پیشبرد امور از خود نشان دهد، یعنی با ترمیم کابینه و برخی اصلاحات، اقداماتی انجام دهد که تلاش مخالفان برای تک‌دوره‌ای‌کردن دولت به نتیجه‌ای نرسد.

به گزارش آستان، ساداتیان در ادامه تصریح کرد: البته نباید این واقعیت انکارناپذیر را از نظر دور داشت که مسئله صهیونیسم و قدرت آنها در داخل آمریکا و به‌‌ویژه وال‌استریت موضوعی مهم است که بر کسی پوشیده نیست. 

به گفته ساداتیان؛در زمان توافق برجام، ما شاهد این امر بودیم که دولت ایالات متحده برای پیشبرد مذاکرات با مشکلات زیادی مواجه بود و به‌سختی توانست از سد کنگره بگذرد. امروز نیز کاخ سفید در شرایطی که در ماه‌های آخر سکانداری خود به‌سر می‌برد با چالش‌آفرینی‌هایی مواجه است و مسئله مهم دیگر این است که ما در آستانه رقابت‌های انتخاباتی آمریکا، با دو نامزدی مواجه هستیم که مواضعی متفاوت از رئیس‌جمهوری کنونی از خود ابراز کرده‌اند، در نتیجه اینکه، اوباما و تیم وی تا کجا می‌توانند برجام را به پیش ببرند، درحالی‌که با برخی تردیدها مواجه شده‌اند.

دیپلمات سابق وزارت امور خارجه در پایان گفت: برخی براین‌باورند که اوباما دیگر از پس محافل داخلی آمریکا برنخواهد آمد اما با همه این محدودیت‌ها آنچه درحال‌حاضر وجود دارد این است که برجام موجب سودمندی‌هایی برای ایران شده که با مقطع پیشین قابل مقایسه نیست و باید به آن با دید مثبتی نگاه کرد.

منبع:آستان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: