Friday 17 May 2024| ۰۹: ۴۸ - جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۵۰۳۰
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۲
بررسی حقوق بیماران از نگاه یک استاد دانشگاه؛
احترام به حق انتخاب بیمار،ارائه اقدامات مفید و سودمند،جلوگیری از آسیب و صدمه و عدالت از مواردی است که پزشکان باید در حق بیماران خود رعایت کنند.اعتماد و اطمینان در پزشکی یکی از معیارهای احترام به اختیار بیماران است.وفای به عهد از اصول احترام به شخصیت و استقلال افراد به شمار می رود.
اصول چهارگانه اخلاق حرفه ای به تحقق عدالت در پزشکی کمک می کند

اخلاق پزشکی به عنوان یک علم میان رشته ای موضوعات اخلاقی در حوزه علوم پزشکی را مورد بحث و بررسی قرار می دهد.رویکردهای نوین و حرفه ای در خدمات پزشکی ضرورت بازنگری و پرداختن به اصول اخلاق حرفه ای را بیش از گذشته مورد تاکید قرار می دهد.

دکتر احمد شجاعی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله در گفت و گو با خبرنگار آستان گفت:افزایش قابل توجه اطلاعات عمومی در خصوص سلامت و دسترسی مردم به منابع و دانش پزشکی از طریق اینترنت در کنار رفاه طلبی و نفع آدم پرستی نکات تازه ای را در ارتباط اخلاقی پزشک با بیمار ایجاد می کند.

دکتر شجاعی در ادامه افزود:قرار گرفتن سازمان پزشکی قانونی کشور به عنوان یک سازمان مستقل و تحت نظارت ریاست قوه قضاییه جایگاه خاصی را ایجاد کرده تا بتواند بند اول ماده 1 شرح وظایف مصوب مجلس شورای اسلامی را مبنی بر کارشناسی و اظهار در امور پزشکی قانونی در پاسخ استعلام مقامات ذی صلاح قضایی به نحو درست علمی و با رعایت اصول اخلاقی اجرا کند.با این طرح رعایت حقوق بیماران با لحاظ کردن اصول اخلاق پزشکی ،اخلاق قضایی و اخلاق اداری را طلب می کند.

این استاد دانشگاه بیان کرد:هشتاد درصد از پرونده های ارجاعی و افراد مراجعه کننده به پزشکی قانونی را افراد زنده که شامل مصدومان جسمانی و بیماران روانی می شود تشکیل می دهند همچنین افرادی که دارای درخواست های طلاق بوده اند نیز جزء این گروه به شمار می روند.در این میان درصد بالایی از آسیب دیدگان جسمانی را حوادثی مانند نزاع و حوادث ترافیکی است که در یک طرف آن انسان دیگری با حقوق مستقل قرار گرفته است.

به گزارش آستان، وی به بررسی پرونده های شکایات از گروه های پزشکی در کمیسیون های پزشکی قانونی اشاره کرد و گفت:بایستی با توجه به حقوق کلیه افراد اعم از بیمار،پزشک،مشاور،پرستاران و... عوامل دخیل در تشخیص و درمان صورت پذیرد.هر چند حجم کوچک 4 درصدی از پرونده های ارجاعی به پزشکی قانونی را اجساد متوفی و اظهار نظر در خصوص علت مرگ آنها اختصاص می دهد.ولی اهمیت این موارد و تاثیرگذاری نظریات پزشکان قانونی بر افکار عمومی اهمیت این بخش را افزایش می دهد و به این علت رعایت اصول اخلاقی پزشکی در بررسی صحنه جرم به عنوان نخستین گام در مواجهه با فرد فوت شده و انجام کالبد شکافی ،بررسی پرونده های کیفری و بالینی و بالاخره اظهارنظرهایی در خصوص علت مرگ قربان از جایگاه خاصی برخوردار است.

وی تاکید کرد:بدین لحاظ در یک پرونده حقوق قربانی،بازماندگان،متهم احتمالی و... باید در نظر گرفته شده و آگاه بودن پزشکی قانونی از اصول حاکم بر اخلاق پزشکی کمک موثری به تحقق عدالت و کسب رضایت الهی می کند.چگونگی رعایت اصول اخلاق پزشکی در مراجعه بیماران و مصدومان به پزشکی قانونی و توجه به حقوق آنها بایستی مبتنی بر عنایت خاص به جایگاه قضایی این سازمان قرار گیرد.اصول چهارگانه اخلاقی چارچوبی را برای پزشکان شاغل در پزشکی قانونی فراهم می کند تا در محدود ای بتوانند با انتخاب روش اصولی و قابل تطبیق با مسایل فرهنگی و اخلاقی و متناسب با جایگاه اداری و قضایی خود به عنوان کارشناس پزشکی قانونی در مجموعه قوه قضاییه عمل کند.

دکتر شجاعی استاد دانشگاه تاکید کرد:در حقیقت اجرای اصول زبانی اخلاقی و مشترک باید بین بیمار و پزشک وجود داشته باشد که به واسطه آن زمینه برای ارتباط اصولی و فعالیت های علمی ،تشخیصی و کارشناسی فراهم شود.احترام به حق انتخاب بیمار،ارائه اقدامات مفید و سودمند،جلوگیری از آسیب و صدمه و عدالت از مواردی است که پزشکان باید در حق بیماران خود رعایت کنند.اعتماد و اطمینان در پزشکی یکی از معیارهای احترام به اختیار بیماران است.وفای به عهد یکی دیگر از اصول احترام به شخصیت و استقلال افراد به شمار می رود.

منبع:آستان

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: