Monday 20 May 2024| ۲۲: ۱۹ - دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۵۰۸۵
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۵
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ؛
در مورد اعتیاد زنان هنوز مهمترین استراتژی خانواده‌ها در مقابله با لغزش‌های زنان،‌استراتژی طرد و دوری گزینی از این افراد است. چه بسا زنانی که با لغزش‌های کم تعداد طرد شده و لاجرم در دامن آسیب‌های عمیق‌تر افتاده باشد.
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری مسئله اعتیاد زنان را بسیار مهم دانست و گفت:‌ آمار 10 درصدی اعتیاد زنان نشان می‌دهد که اعتیاد در این افراد بسیار سریع‌تر از مردان رشد می‌کند.

به گزارش آستان،‌ شهیندخت ملاوردی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری از مراسم روز جهانی مبارزه با مواد مخدر گفت: در یکی از پژوهش‌های میدانی که اخیراً انجام شده است 83.68 درصد زنان معتاد اعلام کرده‌اند که قبل از شروع اعتیاد سیگار و قلیان مصرف می‌کردند و این زنگ خطری است برای همه خانواده‌هایی که با قصد تفریح با دختران خود قلیان مصرف می‌کنند.

وی ادامه داد: تغییرات در جامعه ما معضلات مهم و اساسی ایجاد کرده که یکی از معضلات آن را می‌توان صورت‌های نوپدیدی از اعتیاد به ویژه در زنان، جوانان و خانواده عنوان کرد.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری بالا رفتن نرخ رشد اعتیاد در زنان،‌بالا بودن جرایم مرتبط با مواد مخدر در زنان و کاهش سن مصرف مواد مخدر را از مواردی دانست که باید نسبت به آن حساس باشیم و گفت:‌ تغییر الگوی مصرف مواد از سنتی به صنعتی، بالا رفتن نرخ رشد سوء مصرف مواد در جمعیت دانش‌آموزی و مصرف با انگیزه‌های نوظهور همچون افزایش تمرکز و کاهش وزن همگی جزو تغییراتی هستند که در عرصه مواد مخدر با آن مواجهیم.

وی همچنین ادامه داد:‌ امروز پژوهش‌ها نشان از آن دارد که دیگر تنها عامل درگیری زنان در اعتیاد، انگیزه همراهی همسران و یا فشار یکی از مردان خانواده نیست، بلکه انگیزه‌هایی نظیر کاهش وزن و تناسب اندام، رهایی از استرس و اضطراب،‌ تفریح، در دسترس بودن مواد، اصرار دوستان، جزو عوامل اصلی به حساب می‌آید.

وی خاطر نشان کرد: مطالعات نشان می‌دهد 50 درصد از زنان معتاد در سن 15 تا 19 سالگی مصرف مواد را آغاز کرده‌اند و این امر سیاست‌گذاری‌های مبتنی بر رویکرد پیشگیری در حیطه زنان جوان را مهم می‌داند.

ملاوردی افزود: در مورد اعتیاد زنان هنوز مهمترین استراتژی خانواده‌ها در مقابله با لغزش‌های زنان،‌استراتژی طرد و دوری گزینی از این افراد است. چه بسا زنانی که با لغزش‌های کم تعداد طرد شده و لاجرم در دامن آسیب‌های عمیق‌تر افتاده باشد.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ادامه داد: آمار حدود 10 درصدی از جمعیت معتادان برای زنان مصرف‌کننده اتفاق ناخوشایندی است که نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت هرچند ممکن است تعداد زنان درگیر اعتیاد در مقایسه با مردان یک به 10 باشد اما دو واقعیت مهم در این رابطه وجود دارد که اول رشد اعتیاد در زنان بسیار سریع‌تر از مردان است و دوم اینکه اثرگذاری اعتیاد یک زن در جامعه و پیامدهای آن ده‌ها برابر اعتیاد یک مرد است.

ملاوردی با بیان اینکه بیش از 63 درصد جمعیت معتادین را افراد متأهل تشکیل می‌دهند، گفت:‌امروز تعداد کثیری از افراد به عنوان اعضای یک خانواده یک فرد معتاد به طور غیرمستقیم متأثر از آثار و تبعات سوء این پدیده می‌باشد و آسیب‌های دیگری نظیر 30 درصد کودک‌آزاری و 65 درصد خشونت خانگی، قتل و مواردی از این دست مشکلاتی است که به واسطه اعتیاد برای آنها ایجاد می‌شود.

منبع:فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین