Monday 29 April 2024| ۱۲: ۱۲ - دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۵۲۵۷
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۳
او اضافه کرد: همچنین قانونی درخصوص وظایف قوه قضاییه در مجلس مصوب شد. همچنین قانون جرم سیاسی که یکی از اصول قانون اساسی است که روی زمین مانده بود و باید برای آن، قانونی مصوب می‌شد، در مجلس قبل مورد بررسی قرار گرفت و به تصویب رسیدوژ.
رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش گرامیداشت هفته قوه قضاییه به اقدام‌های قوه مقننه در خصوص مسائل قضایی کشور پرداخت و به برخی از طرح‌هایی که در این رابطه به تصویب مجلس رسیده، اشاره کرد.

به گزارش آستان به نقل از ايلنا، علی لاریجانی در همایش گرامیداشت هفته قوه قضاییه که باحضور سران قوا در سالن اجلاس سران برگزار شد با یادی از شهید بهشتی و یارانش، ابراز امیدواری کرد که برگزاری این گرامیداشت موجب ایجاد فرصت‌هایی بهتر برای خدمتی گواراتر برای مردم باشد و گفت: در سال‌های اخیر تلاش‌های خوبی برای ساماندهی وضعیت قضایی کشور در قوه قضاییه انجام شده است.

او گفت: قوه قضاییه در سال‌های پس از انقلاب که ظهوری نو در کشور داشته است و این‌که در سال‌های اخیر برخی از پرونده‌های مهم و پرسروصدا این‌گونه با آرامش مورد بررسی قرار می‌گیرد، حکایت از اقتدار قوه قضاییه دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش‌های نهادهای نظارتی مجلس نسبت به عملکرد قوه قضاییه، گفت: تمامی این گزارش‌ها از عملکرد مثبت قوه قضاییه به ویژه در سال‌های اخیر دارد.

او با تاکید بر لزوم صیانت از سرمایه ارزشمند قوه قضاییه، گفت: ارزیابی ما این است که با وجود همه مشکلاتی که در کشور وجود دارد که از جمله در قوه قضاییه نیز شاهد این مشکلات هستیم، سیری تکاملی در حال انجام است.

لاریجانی با اشاره به تصویب قانون آیین دادرسی کیفری، گفت: مسائلی که در خصوص حقوق شهروندی مطرح شد در این قانون مورد توجه قرار گرفته است و همچنین قانون مجازات اسلامی از دیگر قوانین مادر است که در مجلس تصویب شد.

او اضافه کرد: همچنین قانونی درخصوص وظایف قوه قضاییه در مجلس مصوب شد. همچنین قانون جرم سیاسی که یکی از اصول قانون اساسی است که روی زمین مانده بود و باید برای آن، قانونی مصوب می‌شد، در مجلس قبل مورد بررسی قرار گرفت و به تصویب رسیدوژ.

رئیس مجلس اعلام کرد: لایحه پلیس قضاییه نیز در مجلس قبل به صورت مقدماتی مطرح شد که امیدواریم در مجلس دهم به تصویب برسد.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به تصویب دیگر قوانینی که در پیشبرد اهداف قضاییه نظام موثر هستند، گفت: هم‌اکنون در حال تهیه قانونی در زمینه ایجاد یک نظام جامع داوری هستیم که باتوجه به این‌که کشور در مسیر عقد قراردادهای بین‌المللی تجاری و اقتصادی است به نظر می‌رسد تهیه این نظام جامع داوری ضرورتی ویژه برای کشور دارد.

او گفت: طرح دیگری برای اراضی و منابع طبیعی در مجلس مورد مطالعه قرار گرفت تا این وضع نابه‌سامانی که در زمینه ساخت و ساز در منابع طبیعی داریم را سامان بدهیم که کار کارشناسی خوبی روی آن انجام شده و امیدواریم در سال جاری در مجلس مطرح شود.

لاریجانی همچنین با اشاره به بحث مبارزه با قاچاق در کشور، از تهیه طرحی در این رابطه در مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: ممکن است در عمل نقایصی داشته باشیم که اخیراً مسئولان مبارزه با قاچاق گزارشی را به مجلس ارائه دادند که در بخش‌هایی شاهد ضعف‌هایی بودیم و به نظر می‌رسد اگر علاج جدیدی در این ضعف‌ها نداشته باشیم،‌ اقتصاد مقاومتی عملی نخواهد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به قانون مبارزه با مواد مخدر، گفت: بیش از دو دهه است که درحال کار روی قانونی در این خصوص هستیم که نتایجی به همراه داشته که برخی از ابعاد آن، بسیار مثبت است و البته برخی از ابعاد آن نیز آن‌چنان مثبت نیست و جا دارد که با رویکرد جدیدی به موضوع مبارزه با مواد مخدر بپردازیم.

او با اشاره به انجام مطالعاتی در مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص مبارزه با مواد مخدر بر لزوم استفاده از تجارب قوه قضاییه تاکید کرد و با اشاره به مسائل و مشکلات در حوزه محیط زیست، گفت: در زمینه امور زیستی قوانینی داشتیم که باتوجه به تغییراتی که در این بخش رخ داده است، نیاز به تکمیل دارد و پیشنهاد ما به قوه قضاییه این است که برای این حوزه به فکر ایجاد محاکم تخصصی باشد و امیدواریم با ایجاد چنین محاکمی، زمینه‌های اجرای بهتر این قوانین فراهم شود.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به انتظاراتی که از قوه قضاییه وجود دارد، گفت: در بحث توافق هسته‌ای شاهد بودیم که نظام با  چشمی بینا این توافق را انتخاب کرد اما باید ببینیم که غربی‌ها با چه هدفی این تصمیم به این توافق گرفته‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: غربی‌ها در اجرای برجام دارای نقاط ضعفی بودند که برخی از آنها به برچیدن تحریم ها به‌طور جامع مربوط است.

رئیس قوه مقننه خاطرنشان کرد: به ویژه در بحث بانک‌های بزرگ، شاهد این نقایص هستیم. البته در بانک‌های درجه دو و سه امکان ارتباط وجود دارد ولی در بانک‌های بزرگ مشکل داریم. علاوه بر این اضطرابی برای سرمایه‌گذاری در کشور وجود دارد که علی‌الطاهر یک چیزهایی می‌گویند ولی در باطن این اضطراب را ایجاد کرده‌اند.

او گفت: آن‌ها هم‌زمان با توافق هسته‌ای عملیات دیگری را سامان داده‌اند که نفوذ نظامی آنها در منطقه را بیشتر می‌کند. چراکه همزمان با انجام این توافق، علاقه‌ای به ایجاد تغییرات در منطقه نداشتند و آن‌چنان که شاهد هستیم، گاه در بیانات‌شان هم می‌گویند که نباید بگذاریم نفوذ ایران افزایش یابد و باید از این مسیر پیشرفت جلوگیری کنیم. به همین دلیل تدارکاتی دیدند و این سازماندهی نوعی دیگر از تحریم‌ها بود که باید در برابر آن واکنش نشان داد.

او اضافه کرد: بحث این است که آن‌ها برای این امور در مقابل ایران طراحی خاصی دارند و باید این طراحی را شناخت و این امری تاکتیکی نیست و بلکه استراتژی است و آنها می‌خواهند مقاصدی را برای ایران محقق کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: آن‌ها ضمن ایجاد توافق، دنبال حضور پرقدرت نظامی هستند و همچنین سعی دارند تا از نفوذ ایران در منطقه جلوگیری کنند که به همین دلیل تضمین‌هایی به سعودی‌ها داده‌اند، حجم زیادی سلاح فروخته‌اند و علاوه بر این نوعی دیگر از همکاری‌ها مثل مانورهای نظامی انجام داده‌اند.

لاریجانی تاکید کرد: گاهی هم می‌گویند سیاست‌های فعلی آمریکا که ایران و عربستان را به مشارکت با هم دعوت می‌کرد، اشتباه بود ولی من باور ندارم آمریکا دنبال مشارکت ایران و عربستان باشد. آن‌ها بدشان نمی‌آید این آتشی که بین دو کشور هست، ادامه یابد. ما اقدام عملی خاصی از سوی آنها برای سامان دادن این موضوع نمی‌بینیم.

رئیس قوه مقننه تاکید کرد: مجموع رفتارهای آنها نشان می‌داد ما با پدیده سیاسی حداقل میان‌مدت مواجه‌ایم و به هیچ‌وجه این تحرکات را کوتاه مدت نمی‌بینیم.

او گفت: خلق بحران درمنطقه، به‌ویژه برای سعودی‌ها تبدیل به سیاستی مستمر شده‌است و به نظر می‌رسد، سعودی‌ها، نا امیدی‌هایی برای یمن و سوریه در رفتارهای دیپلماتیک‌شان پیدا کرده‌اند.

او تاکید کرد: نمونه این خلق بحران در منطقه، در مساله تروریسم و تنوع تروریست‌ها و برخی اقدامات آنها در مناطق شرقی و غربی قابل رویت است. بحران‌هایی نظیر موضوع تجزیه‌طلبی در برخی کشورها نیز یکی دیگر از نمونه‌های خلق بحران در منطقه است که تاثیراتی در منطقه خواهد داشت.

لاریجانی با تاکید بر این‌که سعودی‌ها و دیگر کشورها به دلائل مختلفی دست به چنین اقدام‌هایی می‌زنند، گفت: سوال این است که چه زمانی ماجرای جریانات تروریستی در منطقه تمام می‌شود؟ سوال این است که آیا این بحران‌آفرینی‌ها در منطقه کوتاه مدت است یا خیر که باید گفت متاسفانه به‌نظرمی‌رسد، کوتاه مدت نباشد.

او ادامه داد: روند جریانات تروریستی در منطقه نشان می‌دهد، موضوع تروریست از لحاظ کیفی و کمی رو به رشد است و بعید است این سازوکارهای موجود به‌طور بلندمدت علاج‌پذیر باشد و شیوه رفتاری آنها نشان می‌دهد، تروریسم در منطقه کوتاه مدت نیست و حداقل میان مدت است.

او یادآور شد: بحران‌هایی که انجام می‌شود و جلوه‌های متعددی دارد، به نظر می‌رسد کوتاه مدت باشد و به هرحال، باید با این پدیده مواجه شد و درنهایت سوال مهم این است آیا می‌توان حدس زد، هدف اصلی آن‌ها در پس خلق بحران و فشارهای بین‌المللی چیست.

لاریجانی تاکید کرد: همه مواردی که در این خصوص انجام می‌شود، برای این است که هیمنه جمهوری اسلامی را زیرسوال ببرند و هزینه‌های بسیاری در این خصوص از سوی دشمنان به ویژه سعودی‌ها انجام می‌شود اما باوجود تمام این تلاش‌ها موفق نشده‌اند.

او گفت که هدف دشمن این است که اقتدار حکومت مرکزی را دچار تردید کنیم که سیمای تاثیرگذار الگوی امنیتی کشورمان در منطقه را خدشه‌دار کنند.

در بخش اقتصادی تلاش آن‌ها این است که سرمایه‌گذاری در ایران را تحت‌تاثیر قرار دهند. برای دستیابی به رشد اقتصادی هشت درصدی که ازسوی مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته باید اقدام‌های فراوانی انجام شود که باید برای تسهیل فضای کسب و کار تلاش بیشتری کنیم.

او با اشاره به رکود در فضای اقتصاد کشور گفت: اگر قوه قضاییه زیر بال سرمایه‌گذاران را نگیرد و به آن‌ها اطمینان ندهد، آن‌ها ترجیح می‌دهند که وارد نشوند. بنابراین علاوه بر این‌که تسهیل فضای کسب و کار به عملکرد قوه مجریه مربوط است، تحقق این مهم به حمایت قوه قضاییه نیز بستگی دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: یکی دیگر از اقدام‌های دشمنان این است که با ایجاد فضای ناآرام در اقتصاد کشور، مانع از جذب سرمایه توسط کشورمان شوند که ما باید در این خصوص نیز توجه لازم داشته باشیم.

او در پایان ضمن تشکر از تلاش‌های قوه قضاییه برای پیشگیری از جرائم، گفت: قانونی در این خصوص در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که میدان گسترده‌ای برای همه بخش‌های کشور ایجاد کرده و همه باید کمک کنند که در بحث  پیشگیری از جرائم به نتایج مثبتی برسیم.

لاریجانی همچنین با اشاره به بحث حقوق بشر این موضوع را از مسائل مورد تاکید غرب دانست و گفت: در خصوص مسائل حقوق بشری، ما با غربی‌ها تفاوت دیدگاه مبنایی داریم که قوه قضاییه باید به این مسائل توجه کند و در فرهنگ‌سازی در این خصوص کمک کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی، با اشاره به این‌که درصد قابل‌توجهی از اعدام‌هایی که در کشور صورت می‌گیرد، با جرائم مربوط به مواد مخدر در ارتباط است، گفت: باید این معادله که فشارهای حقوق بشری به دلیل اعدام مجرمان مواد مخدری روی کشورمان ایجاد می‌شود را برهم بزنیم.

لاریجانی در پایان با آرزوی موفقیت هرچه بیشتر برای قضات و دیگر دست‌اندرکاران قضایی کشور، اعلام کرد: امیدواریم برگزاری این اجلاس و نشست‌های از این دست، در بهبود شرایط در حوزه قضاییه کشور یاری برساند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین