Sunday 19 May 2024| ۱۴: ۱۸ - يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۵۲۶۹
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۲
میشل اوین و تیمش در دانشگاه کمبریج در تلاش هستند که ساختمانهایی از جنس استخوان و پوسته تخم مرغ بسازند که تا به حال موفق شده‌اند در سطح آزمایشگاهی این کار را انجام دهند.
برخی از دانشمندان دانشگاه کمبریج (Cambridge) با هدف کاهش آلودگیها، گازهای کربنیک و کاهش مصرف انرژی، درصدد ساخت ساختمانها و سازه‌هایی از جنس استخوان و پوسته تخم مرغ هستند.

به گزارش آستان؛ ساخت شهری که تمام ساختمانهایش از جنس استخوان و پوست تخم مرغ باشد از پروژه‌هایی است که دانشمندان دانشگاه کمبریج (Cambridge) انگلستان در‌صدد تحقق آن هستند.

چنین ایده‌ای می‌تواند به رشد جمعیت در شهرها کمک کند و تولید گازهای سمی و کربنیک در شهر را کاهش دهد؛ بر اساس تحقیقات این دانشگاه، 10 درصد از گازهای کربنیک جهان از بتنها و فولادهای ساختمانها ساطع می‌شوند، از طرفی برای استفاده از این مواد در ساختمان‌سازی باید آنها را در دمای بالا قرار داد که موجب صرف انرژی به میزان زیاد می‌شود.

محققان و کارشناسان این دانشگاه امیدوار هستند که بتوانند روزی به این هدف دست یابند که تمامی ساختمانها و سازه‌ها را از استخوان و پوسته تخم مرغ که دارای پروتئین و مواد معدنی هستند، بسازند.

دکتر میشل اوین (Michelle Oyen)، مهندس زیستی دانشکده مهندسی دانشگاه کمبریج، در نوشته‌ای آورده است: بسیاری از افراد فکر می‌کنند که تولید برخی از گازهای سمی و کربنیکی ناشی از سفرهای هوایی است در حالی که علم ثابت می‌کند که چنین نیست و میزان زیادی از این آلودگیها ناشی از فلزها و بتونهای ساختمانهاست.

میشل اوین و تیمش در دانشگاه کمبریج در تلاش هستند که ساختمانهایی از جنس استخوان و پوسته تخم مرغ بسازند که تا به حال موفق شده‌اند در سطح آزمایشگاهی این کار را انجام دهند.

تحقیقات دانشگاه کمبریج نشان می‌دهد که استخوان از مواد معدنی و پروتئین ساخته شده است که ساختاری سخت و محکم دارد و در برابر فشارها بسیار مقاوم است همچنین استخوان در برابر آسیبهای نوری و اشعه‌های ناشی از نور خورشید مقاوم است و تأثیر نمی‌پذیرد.

حدود 95 درصد از پوسته تخم مرغ از مواد معدنی و باقی آن از پروتئین تشکیل شده است که علی‌رغم شکل و شمایل نازک آن، به صورت فوق‌العاده‌ای سخت و مقاوم است. 

میشل اوین در مصاحبه‌ای اظهار کرده است: امروزه ساختار کلی ساختمانها و بناهای دنیا، از فلز و بتون است و تغییر چنین چیزی امر ساده‌ای نیست و به زمان احتیاج دارد؛ تغییر چنین ساختاری به معنای تغییر کلی صنعت، معدن، تجارت و بسیاری از عوامل دیگر است اما اگر هدف از بین بردن آلودگیها و گازهای کربنیک است باید چنین اقدامی، عملی شود.
منبع:تسنیم
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین