Sunday 05 May 2024| ۰۸: ۱۸ - يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۵۴۲۴
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲
یک استاد دانشگاه چالش های سالمندان در ایران را تحلیل کرد؛
فقر اقتصادی نسبی یک مشکل عمده دوران سالمندی است جامعه باید محیطی را فراهم آورد تا در آن از سالمندان حمایت های منطقی به عمل آید و آنها را برای کسب استقلال ترغیب کند.
ضعف اقتصادی و نداشتن مسکن مستقل از دغدغه های سالمندی در ایران

ورود به دوره سالمندی با افزایش سن افراد جامعه و آمارهای موجود در کشور زنگ هشدار سالمندی را در ایران به صدا درآورده است.مشکلات و محدودیت ها تغییر ماهیت داده و نقش ها در حوزه های مختلف متفاوت شده اند.

یک جامعه شناس و استاد دانشگاه با اشاره به روند سالمندی در ایران گفت:کاهش درآمد خانوار و افزایش هزینه های مادی و معنوی همچنین افزایش وابستگی و تعلقات از عمده ترین مشکلات دوره سالمندی است.

دکتر ابراهیم اندرخورا جامعه شناس و مدرس دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار آستان پالش های سالمندی در ایران را تحلیل کرد و گفت:برخی مشکلات سالمندی را می توان در قالب یک ابعاد اجتماعی سالمندی به معنای پذیرش ناتوانی و ضعف افراد از سوی اعضای خانواده و جامعه مطرح کرد.همچنین ابعاد زیست شناختی که مفهوم آن گذر از رشد جسمانی و مجموعه توانایی های آن و رسیدن به مرز پیری و وابستگی است نیز از چالش های سالمندی است.

وی در ادامه بیان کرد:ابعاد هیجانی نیز یکی دیگر از مواردی است که در سالمندی با بحران مواجه می شود افراد در دوران سالمندی ناتوان می شوند و ناکامی های خود را می پذیرند از این رو دستخوش نوسانات خلقی شدید می شوند و ممکن است در برخی موارد عملکرد وابسته به فرزندان و جامعه داشته باشند.

این استاد دانشگاه با اشاره به ابعاد حقوقی و چالش های سالمندی نسبت به این موضوع تصریح کرد:ابعاد حقوقی که به معنای اعطای امتیازات و تسهیلات حقوقی است و نگرش قانون را به سالمندان و سالمندی تعریف می کند .مهم ترین مشکلات و چالش های سالمندان در قالب تکالیف رشدی نخست حفظ سلامت جسمانی و سازش یافتن با محدودیت های پیش رو است.

اندرخورا حفظ نکردن درآمد و دارایی کافی برای حمایت از خود را عمده ترین معضل دوره سالمندی معرفی کرد و گفت:متاسفانه برخی سالمندان برای آینده و دوران پیری خود درآمد و منابع مالی کافی پس انداز نمی کنند و همین امر ضعف دوران سالمندی به شمار می رود.حتی نداشتن مسکن مستقل برای حفظ هویت و موقعیت اجتماعی نیز از دغدغه های سالمندی در ایران است.

وی تاکید کرد:یکی از پراهمیت ترین نیازها برای دوران سالمندی داشتن مسکن مستقل و محل زندگی مناسب است زندگی در یک منزل شخصی بدون اتکا مالی و اقتصادی به دیگران وفرزندان یک امتیاز دوره سالمندی است.همین مسئله مشکلات اجتماعی و روانی عدیده ای را به همراه می آورد.

ضعف اقتصادی و نداشتن مسکن مستقل از دغدغه های سالمندی در ایران

این استاد دانشگاه زندگی با فرزندان بالغ به صورت زوج را یکی دیگر از چالش های سالمندی مطرح کرد و گفت:برخی سالمندان تنها هستند و به دلیل اینکه همسر خود را از دست داده اند چاره ای جز زندگی با فرزندان ندارند و این مسئله باعث تشدید وابستگی شده و از سوی دیگر بر تغییرات خلقی آنها می افزاید.

به گفته این جامعه شناس اما پرسش اصلی اینجاست که مسئولان در قبال ورود به دوره سالمندی و افزایش سالمندان در کشور چه تدابیری اندیشه می کنند؟ چگونه مقدمات ورود به این دوره زندکی باید فراهم شود؟

وی تاکید کرد:داشتن یک برنامه جامع حمایتی برای دوران سالمندی در کشور و تعریف عملیاتی وظایف و مسئولیت های دستگاه های مختلف تحت پوشش نیز یک راهکار پیشنهادی است.همچنین تصویب قوانین و مقررات مرتبط با دوران سالمندی که در آن به حقوق مادی و معنوی سالمندان اهمیت داده شود و اختصاص بودجه لازم و کافی برای پاسخگویی به نیازهای درمانی مانند دارو و هزینه های درمانی،باید در اولویت قرار گیرد.

به گزارش آستان،وی تامین نیازهای عاطفی و احساسی سالمندان را در اولویت قرار داد و گفت:باید نسبت به دوره سالمندی بازتعریفی صورت گیرد تا سالمندان در سطح اجتماعی شرایط خاصی پیدا کنند.اصلاح  و تغییر نگرش ها نیز باید شکل گیری هنجارهای اجتماعی با توجه به شرایط سالمندان می شود.ایجاد انگیزش و توسعه ظرفیت های سالمندان و تعریف منطقی انتظارات و جامعه از این دوره زندگی ،مهارت افزایی ،ایجاد فضاهای شهری خاص به سالمندان و شکل گیری بسترهای فرهنگی مانند تشکیل انجمن های سالمندی باعث می شود تا این قشر از افسردگی،تنهایی و مشکلات رفتاری مصون بمانند.

اندرخورا به دیگر شرایطی که جامعه باید برای سالمندان فراهم آورد اشاره کرد و گفت:فقر اقتصادی نسبی یک مشکل عمده دوران سالمندی است جامعه باید محیطی را فراهم آورد تا در آن از سالمندان حمایت های منطقی به عمل آید و آنها را برای کسب استقلال ترغیب کند .وجود رضایت در سالمندان از این دوره این احساس را به طور مستقیم و غیر مستقیم در کل دوره های زندگی افراد یک جامعه تاثیر گذاشته و انتقال می دهد.

این استاد دانشگاه در پایان خاطر نشان کرد:مفاهیمی چون اخلاق ،امید،نشاط اجتماعی و ... در صورت فراهم شدن این ابزارها در جامعه افزایش می یابد. وجود سالمند و توجه به سالمندان از سوی جامعه اخلاقیات را گسترش می دهد .

منبع:آستان


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین