Friday 26 April 2024| ۲۱: ۳۷ - جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۵۷۱۳
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۵
نماينده سيرجان در گفت و گو با آستان:
آل سعود راه حج را بستند و نهایت بی احترامی را علیه مسوولان و مردم ما انجام دادند در این شرایط رفتن به حج ثواب نبوده و نیست.
نماينده سيرجان در مجلس با ابراز تاسف از رفتاری که آل سعود در قبال ایران در پیش گرفته است گفت: مدتهاست که آل سعود به دنبال تنش آفرینی است و اکنون نیز به اشکال مختلف سعی دارد مانع برگزاری حج بشود و برای این کار از تمامی ابزارهای ممکن استفاده کرد.

شهباز حسن پور در گفت و گو با خبرنگار آستان با اشاره به اینکه سوال مردم برای امسال این است که آیا به حج بروند یا نروند گفت: با توجه به اتفاقاتی که در عربستان افتاد و فتوایی که مراجع صادر کردند، مردم به سوال خودشان رسیده اند. اگر می خواهند تحقیر شوند، بر رفتن به حج اصرار کنند و اگر می خواهند عزت خود را حفظ کنند، باید حج را تحریم کنند.

نماینده سیرجان با تاکید بر اینکه آنچه برای مسلمین اصل و اساس است، حفظ عزت و اقتدار کشور است گفت: حج فلسفه های فراوانی دارد و قبل از هر مطلبی مهمترین اصل حج، هماهنگی، وحدت و انسجام میان مسلمان دنیا با یکدیگر و بین کشورهاست اما متاسفانه سعودی ها ثابت کردند که لیاقت اداره حرمین شرفین را ندارند و رفتار آل سعود باعث اختلاف افکنی میان مردم و دولتها شده است.

وی با اشاره به اتفاقاتی که سال گذشته در منا افتاد و جمع کثیری از حجاج بی گناه و بی دفاع ایران وجهان جان خود را از دست دادند گفت: شاهد این بودیم که تدابیر شدید امنیتی که برای بعضی از شاهزادگان آل سعود طراحی کرده بودند، حدود هفت هزار حاجی جان خود را از دست دادند. این در حالی است که امنیت جانی و مالی حجاج بر عهده دولت عربستان است.

حسن پور با ابراز تاسف از رفتارهای آل سعود گفت: با وجود اینکه جان بسیاری از حجاج در مراسم عبادی از دست رفت، اما دولت عربستان حاضر به یک عذرخواهی هم نشد و اخیرا گستاخی را تا جایی پیش برده که از مهمان خودشان یعنی رئیس سازمان حج و زیارت کشورما که جزو میهمانان طراز اول آن کشور است، انگشت نگاری کردند که این نهایت بی احترامی است.

وی افزود: قطع به یقین مردم ما راضی نیستند در چنین شرایطی که آل سعود ایجاد کرده و با این وضعیت اسفبار به مکه بروند. مهمتر از همه نظریه آیت الله جوادی آملی بود که اعلام فرمودند کسانی که امسال مستطی بودند، اگر به حج نروند، حج آنها پذیرفته شده است.

نماینده سیرجان با تاکید بر اینکه مراسم حج برای مسلمانان اهمیت ویژه ای دارد گفت: مردم ما برای رفتن به حج آمادگی صد در صد داشتند و جمهوری اسلامی نیز صد در صد اعزام حجاج را پیگیری کرد و از برگزاری حج حمایت کرد. اما دیدیم که آل سعود راه حج را بستند و نهایت بی احترامی را علیه مسوولان و مردم ما انجام دادند در این شرایط رفتن به حج ثواب نبوده و نیست.

وی با تاکید بر اینکه مسلمانان جهان باید در این خصوص موضع گیری کنند گفت: امیدوار هستیم که سران کشورهای جهان اسلام راجع به اداره اماکن مقدسه مکه و مدینه تصمیم بهتر و جدی تری بگیرند و اختیار این اماکن را از دست آل سعود خارج کنند.

حسن پور با اشاره به اینکه با توجه به توهین هایی که به مسلمانان ایران و جهان میشود، آیا درست است هنوز هم مردم اصراری برای رفتن به حج داشته باشند، گفت: مردم به اندازه ای از آل سعود متنفر شده اند که خودشان تصمیم گرفته اند و در این شرایط حاضر به رفتن نیستند.

نماینده سیرجان افزود: زمانی به مردم میگوییم به حج بروند که دولت عربستان آمادگی پذیرش همه جانبه حجاج را داشته باشد اما عربستان شان و جایگاه ملت بزرگ ایران را رعایت نکرده و مدتهاست شان و شئون ملت رعایت نشده است.

وی گفت: اگر قرار باشد خدای ناخواسته حجی همراه با ذلت و خواری برای ملت ما باشد، به هیچ عنوان به صلاح نیست و  مسئولین کشور هم نباید کوتاه بیایند.

حسن پور با اشاره به اینکه اخیرا عربستان دست به تحرکاتی زد و تعدادی از وزرای خود از جمله وزیر حج و امور اوقاف را عوض کرد ،گفت: امیدوار بودیم مدیر جدید با رویکرد بهتری پیش بیاید و با یک عذرخواهی زمینه سازی کنند تا حجاج ما از این فرصت طلایی حداکثر استفاده را بکنند. اما دیدیم که تغییر وزیر حج تنها یک بازی سیاسی بود و رفتار آنان هیچ تغییری  نداشت.

منبع: آستان

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: